Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uenigheter avslutning av leieforhold

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei! Har nettopp kjøpt meg hus og måtte da avslutte det leieforholdet jeg har hatt noen år. Jeg flyttet ut forrgie måned og tok da nedvask samtidig. Oppsigelsestiden er på 3 mnd. Så lenge det ikke kommer ny leieboer.

Det har huseier nå ordnet. Og han skal ta over den 1. Neste mnd. Jeg fikk telefon for noen dager siden med info om at nedvask ikke var bra nokk utført. Greit nokk, jeg kan utbedre det som trengs. Det viser seg da at huseier har begynt å pusse opp. Han mente jeg måtte uansett ta de rommene han ikke hadde vært i. F.eks badet. Er det slik det skal være? Siden han selv disponerer leiligheten nå?

Og om en skal ta det helt bokstavelig at leieobjektet skal være i samme stand som ved overtakelse. Burde jeg bare ha støvsugd og gått. Måtte bruke 2 dager på å vaske når jeg først tok over. Nevnte dette til huseier, men det hadde ikke noe med saken å gjøre. Hva riktig? Pm det enda ikke er bra nokk, er jeg fortsatt tvunget til å utbedre vasken?

Anonymous poster hash: a88fe...63e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utleier har tatt i bruk boligen, og har dermed akseptert oppsigelse og tilbakegivelse. Han kan ikke komme i ettertid med krav. Du skal heller ikke betale husleie fra og med dagen han begynte å pusse opp.

Om oppussingen er byggteknisk renovering eller kun maling er irrelevant.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Utleier har tatt i bruk boligen, og har dermed akseptert oppsigelse og tilbakegivelse. Han kan ikke komme i ettertid med krav. 

Dette er feil. Plikten til å tilbakelevere husrommet i vasket og ryddet tilstand er uavhengig av om utleier skal ta boligen i bruk som sin egen, pusse opp, eller leie ut til ny leietaker. Plikten omfatter å sørge for at husrommet er "ryddet, rengjort, og i samme stand som ved overtakelsen", jfr. husleieloven § 10-2 annet ledd. Merk at det skal være ryddet og rengjort til alminnelig god standard - ikke til "som ved overtakelsen"-standard, "som ved overtakelsen" gjelder bare hvilken stand husrommet skal være i. 

TS plikter heller ikke å gjennomføre "omvask" - er huseier misfornøyd gir husleieloven § 10-3 annet ledd ham bare rett til å kreve "nødvendige utgifter til utbedring" dekket. I et tilfelle der utleier skal pusse opp vil det svært sjelden være "nødvendig" å pådra seg utgifter til omvask. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...