Gå til innhold

Mye å hente på oppgradering av i5 2500k/8Gb RAM/Radeon HD 5770 for video/bilderedigering?

Anbefalte innlegg

Hei.

Som tittel sier, så har jeg i dag en Intel Core i5 2500k CPU, 8Gb DDR3 RAM samt et HIS Radeon HD 5770 1GB skjermkort.

Spørsmålet er hvor mye det er å hente på en oppgradering av dette systemet, for å få bedre ytelse ved redigering av video/bilder.

Spill er ikke så veldig prioritert, men noe bedre ytelse enn det jeg har i dag er ikke å forakte.

Ser for meg at en nyere Core i7 prosessor vil gjøre en del prosessering av video raskere, men usikker på hvor mye. Vet også at en del redigeringsprogram har støtte for å dra nytte av skjermkortet, men da er det vel nvidia brikker som er mest støttet?

Kom gjerne med forslag og tips om hva som kan lønne seg. Prisklasse er jeg litt usikker på, men kanskje opp til en 5-6k for HK, CPU samt RAM, evt. noe ekstra for skjermkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville beholdt cpu, ram og HK. Du kan kjøpe en relativt billig cpu kjøler (cooler master 212 EVO, og overklokke cpuen ganske høyt). Du vil dog få mer ut av cpuen om du kjøper vannkjøling. Men siden maskinen skal brukes til redigering så vil du dra god nytte av en i7 prosessor med HT. Hvilket kabinett har du? Skjermkort er også noe som burde oppgraderes, selv om det ikke er alle redigeringsprogram som støtter gpu like godt som cpu.

Mitt forslag: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1594615&su=943B27F9-9605-447B-A505-55DB5A0BD17F

Lenke til kommentar

Sånn helt generelt har det dessverre skjedd ganske lite på CPU-fronten siden 2500K var populær. Det er ofte relativt lite å hente på oppgradering, mens kostnadene ofte baller på seg med både hovedkort, strømforsyning, ny ram og kanskje SSD når du først er i slaget.

Men fortell gjerne hvilke redigeringsprogrammer du bruker så kan vi finne ytelsetester for å se litt mer konkret på ytelsegevinsten i tid og prosent, samt regne litt på hva det vil koste. Fortell også litt om hvor mye tid du bruker på selve rendringen når du redigerer. Da kan vi estimere hvor mange minutter du sparer daglig for en investering på X tusenlapper.

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens!

Har vel allerede en 212 Evo kjøler, prøvde meg på litt overklokking her for lenge siden.

Både hovedkortet (Asus P8P67 LE) samt RAM-brikkene (CORSAIR Vengeance DDR3 1600MHz 4GB CL9) burde også klare litt overklokking. Mulig en dobling av RAM til 16Gb vil gi en gevinst på video/bilderedigering? Problemet er at ene minnesloten er dekket av kjøleviften.... Vet ikke om det å plassere viften på motsatt side å sette den til å suge vil redusere ytelsen mye?

Kabinettet er et FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, så plass og kjøling der skal være greit nok.

Strømforsyning er en 550W Chieftec Nitro, den burde jo holde til et GTX 960 eller tilsvarende kort?

Bruker ellers 3-4 3,5" SATA disker samt en 2,5" SSD, så er jo ikke så stort strømtrekk utenom CPU og skjermkort.

Når det gjelder redigeringsprogrammer, så er jeg litt på prøvestadiet mellom Pinnacle Studio, Sony Vegas Movie Studio og CyberLink Power Director. Har mest erfaring med førstnevnte, og minst med det siste. Sony sitt program synes jeg var litt uoversiktlig...

Har ikke redigert alt for mye så langt, men pleier å bruke en god blanding av video, stillbilder, lydspor og tekster. Ikke alt for mye fancy overganger. Redigering i full HD samt mulighet for å brenne til Blu-ray er et behov som har meldt seg også. Leker også litt med spesialeffekter i form av animasjoner og ulike filtre, noe jeg ser bruker en del mer ressurser.

Planen er dog å legge inn store mengder analog video i løpet av høsten/vinteren, og gjøre en sortering/redigering av denne.

Her vil det ikke trengs noe avansert redigering, men grunnet mengden så er tiden for rendering til DVD format noe som vil være viktig.

Og jeg hater venting....

Ellers på bildesiden er det enkel behandling i Adobe Lightroom, der er det mest en større katalogisering og sortering som vil stjele tid og ressurser. Har en kaotisk bildesamling fordelt over mange disker med dublikater og annet rask. Samt at her skal det også etterhvert scannes inn større mengder gammelt materiale.

Aner ikke om en oppgradering vil gjøre prosessen med katalogiseringen raskere? (søke gjennom store disker med mange bilder og sortere) På selve scanneprosessen er det uansett bare scanner og manuellt arbeide som tar tid vil jeg tro.

Vet ikke om det ble noe klarere jeg?

Er vel redd for at en dyr oppgradering ikke vil gjøre at ting går lynraskt uansett, men ved mye arbeide så kan noen sekunder spart her og der fort bli en del

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...