ExpensiveGameFinder Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 ^^ Tror han mener full custom loop hvis gpuen skal passe 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Når folk anbefaler/ hjelper til med PC bygg så er det veldig sjelden at man tenker på kabinettstørrelse, bortsett fra de gangene det er viktig, som et ITX-bygg. Skal du ha et ferdig vannkjølingssett så er det ikke sikkert du får installert radiatoren heller pga plass. Mitt kabinett skulle, ifølge Komplett, ha plass til mitt Corsair vannsett, neida det var det ikke... Jeg bare stripset fast radiatoren på toppen av kabinettet da det uansett gir litt bedre kjøling og jeg kjører alltid med åpent kabinett. Blir kanskje litt mer støv, men det er aldri noe problem siden jeg "vasker" alle delene og inni og utenpå kabinettet ganske regelmessig Det skulle egentlig vært en selvfølge å sjekke innvendige mål på kabinetter da veldig mange midikabinett er for små for de største komponentene, GPU og CPU-kjøler (radiator på vannkjølere og høyde på luftkjølere). Jeg anbefaler deg å kjøpe nytt kabinett. Nye "top of theline" GPU'er tar like mye plass (dobbeltsjekk selvfølgelig) som tilsvarende eldre kort, bortsett fra noen av AMD's nye HBM kort med integrert vannkjøling. Lykke til, føler med deg da en slik blings er veldig kjedelig, spesiellt etter man har fått anbefalt deler her på forumet :/ 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Et par småting : Noen komponenter kan du slite med å få bruke angreretten på , spesielt om de har vært åpnet. Dette gjelder ting som cpu kjølere i en viss prisklasse ( under 500 kr ) og lignende , men igjen avhengig av hvor du har kjøpt den. Fraktkostnadene er jo noe du må påkoste deg selv så da spørs det egentlig om det lønner seg. Jeg er også enig med med Belphegor om at det kan være greit å kjøpe seg et bedre kabinett (altså med mer plass til gpu'en) , men for sikkerhets skyld bør du selv dobbeltsjekke dimensjonene på ekspansjonssporene til kabinettet sånn at du har god plass. Vannkjøling er greit , men de lukkede løsningene til Corsair og andre er ikke sett som "varer" om du har tenkt å eventuelt bruke de på nytt i en ny pc om noen år , da kan det heller lønne seg å kjøpe et ordentlig sett som man bygger selv og vedlikeholder med jevne mellomrom ( noen mener 6 mnd , personlig gjør jeg det hver 12 mnd når jeg hadde vannkjøling ). Kan jo nevne at mitt siste sett med vannkjøling så brukte jeg et akvarium på 250L som reservoar og kunne så og si kjøre passiv hele tiden (en radiator ) , dette var på et Athlon oppsett som trolig ikke trakk mer enn omtrent 300W maks. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Sant sant Malvado, lukkede vannsystemer fra f.eks. Corsair er ikke noe man tar vare på/ setter inn i neste bygg. Men må spørre, hvor mange beholder gamle kjølere i neste bygg uansett? Selvbyggede vannkjølingssystemer blir ganske dyrt i forhold så da må man tenke på om det virkelig er verdt det. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Noen komponenter kan du slite med å få bruke angreretten på , spesielt om de har vært åpnet. Dette gjelder ting som cpu kjølere i en viss prisklasse ( under 500 kr ) og lignende , men igjen avhengig av hvor du har kjøpt den. Fraktkostnadene er jo noe du må påkoste deg selv så da spørs det egentlig om det lønner seg. Beløpsgrensen for angrerett er 300,- inkl frakt og andre kostnader, så dette er vanligvis ikke noe problem på pc-komponenter. Ellers er vel stort sett det eneste som kan avskjære angreretten at produktet er brukt på en slik måte at det ikke uten videre kan selges som demobrukt, dvs fysisk modifisert eller på annen måte ødelagt eller "tatt i bruk som sin egen" på en slik måte at det ikke akn tilbakeføres til opprinnelig tilstand. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Noen komponenter kan du slite med å få bruke angreretten på , spesielt om de har vært åpnet. Dette gjelder ting som cpu kjølere i en viss prisklasse ( under 500 kr ) og lignende , men igjen avhengig av hvor du har kjøpt den. Fraktkostnadene er jo noe du må påkoste deg selv så da spørs det egentlig om det lønner seg. Beløpsgrensen for angrerett er 300,- inkl frakt og andre kostnader, så dette er vanligvis ikke noe problem på pc-komponenter. Ellers er vel stort sett det eneste som kan avskjære angreretten at produktet er brukt på en slik måte at det ikke uten videre kan selges som demobrukt, dvs fysisk modifisert eller på annen måte ødelagt eller "tatt i bruk som sin egen" på en slik måte at det ikke akn tilbakeføres til opprinnelig tilstand. Det er som sagt flere fallgruver her : 1 : Man kan få avvist angreretten om varen ikke er sendt tilbake i tilnærmet samme tilstand som før , dette er typisk for kjølere som kommer med en "Thermal pad" (fastklistret kjølepasta) på og man har montert denne på cpu. Dette går under din beskrivelse som "tatt i bruk som sin egen". I prinsipp så kan et selskap gjøre seg vanskelig her og si at man burde ha vært klar over at denne kjøleren ikke passet før man tok den ut av esken og monterte den siden dette er en vare som kan være vanskelig å selge som brukt. 2 : Fraktkostnader : Dette er igjen noe mange ikke tenker på , men når du først har tross alt betalt 200-300 kr i frakt for å motta varene dine (eller mindre) så vil du på nytt måtte påkoste deg 100-200 kr til for å sende varen tilbake. Selvsagt sender man et kabinett og cpu kjøler ender jo man opp med en annen sum , men man bør huske på dette. Hvis TS kun kommer til å sende Cpu kjøler i retur hadde jeg heller valgt å selge den via finn eller tatt vare på den til et annet prosjekt. Lenke til kommentar
nagina Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Vinkesliper/dremmel løser alle problemer. 1 Lenke til kommentar
Shigewara Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 (endret) Takk for mange utdypende svar. Jeg har nå solgt CPU'kjøleren til den kompis. Reklamert hovedkortet siden jeg og en IT-kompis fant ut at den var defekt, og har bestilt dette hovedkortet. Asus Z170I Pro Gaming Ja, GPU'en er for stor for kabinettet, men jeg får heller leve med at bare en av tommelskruene går igjen og at nedre del av veggen må henge løst. Skal uansett kjøpe meg en 980Ti hvis den faller i pris en gang i fremtiden. Har sett på vannkjølinger men er litt usikker på hva som vil passe i kabinettet. Jeg har egentlig mer lyst på en vifte, siden kabinettet mitt er bygget spesifikt for å ha god airflow med vifter. Med det nye hovedkortet (Asus Pro Gaming) og det samme kabinettet som før (Air 240) hvilke alternativer har jeg for vann/vind kjøling? Endret 21. september 2015 av Shigewara Lenke til kommentar
svenal34 Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Takk for mange utdypende svar. Jeg har nå solgt CPU'kjøleren til den kompis. Reklamert hovedkortet siden jeg og en IT-kompis fant ut at den var defekt, og har bestilt dette hovedkortet. Asus Z170I Pro Gaming Ja, GPU'en er for stor for kabinettet, men jeg får heller leve med at bare en av tommelskruene går igjen og at nedre del av veggen må henge løst. Skal uansett kjøpe meg en 980Ti hvis den faller i pris en gang i fremtiden. Har sett på vannkjølinger men er litt usikker på hva som vil passe i kabinettet. Jeg har egentlig mer lyst på en vifte, siden kabinettet mitt er bygget spesifikt for å ha god airflow med vifter. Med det nye hovedkortet (Asus Pro Gaming) og det samme kabinettet som før (Air 240) hvilke alternativer har jeg for vann/vind kjøling? Hei kan du forkalre mer ang. defekt hovedkort? var dette pga. deg eller fabrikk død? hvordan gikk du frem for å bevise dine påstand(er)? Har det skjedd ofte for deg at ting blir defekt? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Det er som sagt flere fallgruver her : 1 : Man kan få avvist angreretten om varen ikke er sendt tilbake i tilnærmet samme tilstand som før , dette er typisk for kjølere som kommer med en "Thermal pad" (fastklistret kjølepasta) på og man har montert denne på cpu. Dette går under din beskrivelse som "tatt i bruk som sin egen". I prinsipp så kan et selskap gjøre seg vanskelig her og si at man burde ha vært klar over at denne kjøleren ikke passet før man tok den ut av esken og monterte den siden dette er en vare som kan være vanskelig å selge som brukt. Det tror jeg neppe vil være rettslig holdbart siden denne thermal-pad'en tross alt må "tas i bruk" for at kunden skal få testet varen, og dermed ikke vil komme under "tatt i bruk som sin egen" begrepet. Og dessuten, å måtte ta en CPU-kjøler til 450,- i retur og selge den for halv pris med ny thermal pad vil nok heller ikke anses å volde en urimelig kostnad for selger. Lenke til kommentar
Shigewara Skrevet 22. september 2015 Forfatter Del Skrevet 22. september 2015 (endret) Takk for mange utdypende svar. Jeg har nå solgt CPU'kjøleren til den kompis. Reklamert hovedkortet siden jeg og en IT-kompis fant ut at den var defekt, og har bestilt dette hovedkortet. Asus Z170I Pro Gaming Ja, GPU'en er for stor for kabinettet, men jeg får heller leve med at bare en av tommelskruene går igjen og at nedre del av veggen må henge løst. Skal uansett kjøpe meg en 980Ti hvis den faller i pris en gang i fremtiden. Har sett på vannkjølinger men er litt usikker på hva som vil passe i kabinettet. Jeg har egentlig mer lyst på en vifte, siden kabinettet mitt er bygget spesifikt for å ha god airflow med vifter. Med det nye hovedkortet (Asus Pro Gaming) og det samme kabinettet som før (Air 240) hvilke alternativer har jeg for vann/vind kjøling? Hei kan du forkalre mer ang. defekt hovedkort? var dette pga. deg eller fabrikk død? hvordan gikk du frem for å bevise dine påstand(er)? Har det skjedd ofte for deg at ting blir defekt? Satte flere komponenter inn i kompisen min sin pc og alle funket. Vi konkluderte til slutt med at det måtte være noe galt med hovedkortet. Etter nærmere inspeksjon fant vi ut at et par pins var bøyd der cpuen skal stå. Første gang noensinne jeg opplever at noe er defekt. Det er som sagt flere fallgruver her : 1 : Man kan få avvist angreretten om varen ikke er sendt tilbake i tilnærmet samme tilstand som før , dette er typisk for kjølere som kommer med en "Thermal pad" (fastklistret kjølepasta) på og man har montert denne på cpu. Dette går under din beskrivelse som "tatt i bruk som sin egen". I prinsipp så kan et selskap gjøre seg vanskelig her og si at man burde ha vært klar over at denne kjøleren ikke passet før man tok den ut av esken og monterte den siden dette er en vare som kan være vanskelig å selge som brukt. Det tror jeg neppe vil være rettslig holdbart siden denne thermal-pad'en tross alt må "tas i bruk" for at kunden skal få testet varen, og dermed ikke vil komme under "tatt i bruk som sin egen" begrepet. Og dessuten, å måtte ta en CPU-kjøler til 450,- i retur og selge den for halv pris med ny thermal pad vil nok heller ikke anses å volde en urimelig kostnad for selger. Komkluderte med det samme, derfor solgte jeg CPU'kjøleren til en kompis for halv pris og vi var begge svært fornøyde. Hvis noen har lyst å hjelpe meg trenger jeg svar raskt. Må kjøpe ny CPU-kjøler i morgen, og har enda ikke funnet ut hvilken vannkjøler jeg skal bruke. Må altså være en vannkjøler til maks 1500kr og som passer i Corsair Air 240 kabinettet mitt. Plis hjelp meg, har ikke lyst å feile en gang til. Trenger PC'en for skolearbeid og har allerede solgt den gamle sist uke. Så bortsett fra det kritiske som står over, lurer jeg på om en vanlig 980Ti vil passe i mitt lille kabinett pga. tokammersløsningen. Edit: Er det noen som vet hvilken vannkjøling som er brukt i denne review videoen? Endret 22. september 2015 av Shigewara Lenke til kommentar
Shigewara Skrevet 22. september 2015 Forfatter Del Skrevet 22. september 2015 (endret) Endte opp med å kjøpe denne kjøleren.. Passer den inn i kabinettet mitt? Endret 22. september 2015 av Shigewara Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Jeg liker stilen. Nekter å sjekke mål før du peiser på med nok en kjøler, etter å ha brent deg en gang. Er vel forøvrig samme kjøleren som i videoen du la ut i forrige post, så antar den da passer. Men det kommer jo også an på lengden på skjermkort bl.a. 2 Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Sukk. La oss, i motsetning til TS, bruke fem jævla minutter på å sjekke hva som står på Corsairs sider her. For kabinettet: Radiator Mount Locations: Front: 240mm Bottom: 240mm (mITX only) Fan Mount Locations: Front: 2 x 120mm Top: 2 x 120mm Bottom: 2 x 120mm Rear: 2 x 80mm Side: 1 x 120mm Her er det altså ganske innlysende at det er 240mm radiatorer (derav navnet "Carbide Air 240") eller 2x120mm vifter som gjelder. Og så ser vi på kjøleren: Radiator dimensions: 140mm x 322mm x 27mm Fan dimensions: 140mm x 25mm og så har vi det nokså enkle fakta at den heter "Hydro Series™ H110i GT 280mm Liquid CPU Cooler." Begynner det å danne seg et bilde her snart? 2 Lenke til kommentar
oyoygard Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 (endret) 5 minutter til så fant jeg denne: http://www.corsair.com/se-fi/carbide-series-air-240-high-airflow-micro-atx-and-mini-itx-pc-case(velg TECH SPECS, så finner du det helt nederst) Compatible Corsair Liquid Coolers H55, H60, H75, H80i, H100i, H105 Endret 22. september 2015 av oyoygard 1 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Hahahaha, jeg dør! Quickfix: Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Skal også bli morsomt å finne et GTX 980Ti som ikke måler mer enn 260x111mm også, som er alt som er igjen av plass med en H100i eller H105 i fronten. Ja, inkludert strømtilkoblingene selvfølgelig. 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Takk for mange utdypende svar. Jeg har nå solgt CPU'kjøleren til den kompis. Reklamert hovedkortet siden jeg og en IT-kompis fant ut at den var defekt, og har bestilt dette hovedkortet. Asus Z170I Pro Gaming Ja, GPU'en er for stor for kabinettet, men jeg får heller leve med at bare en av tommelskruene går igjen og at nedre del av veggen må henge løst. Skal uansett kjøpe meg en 980Ti hvis den faller i pris en gang i fremtiden. Har sett på vannkjølinger men er litt usikker på hva som vil passe i kabinettet. Jeg har egentlig mer lyst på en vifte, siden kabinettet mitt er bygget spesifikt for å ha god airflow med vifter. Med det nye hovedkortet (Asus Pro Gaming) og det samme kabinettet som før (Air 240) hvilke alternativer har jeg for vann/vind kjøling? Hei kan du forkalre mer ang. defekt hovedkort? var dette pga. deg eller fabrikk død? hvordan gikk du frem for å bevise dine påstand(er)? Har det skjedd ofte for deg at ting blir defekt? Satte flere komponenter inn i kompisen min sin pc og alle funket. Vi konkluderte til slutt med at det måtte være noe galt med hovedkortet. Etter nærmere inspeksjon fant vi ut at et par pins var bøyd der cpuen skal stå. Første gang noensinne jeg opplever at noe er defekt. Bøyde CPU pins fører sjelden frem til RMA. Dette skyldes i de aller fleste tilfeller brukerfeil. 3 Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Lønner seg også å se noen reviews før man kjøper kasse. Mange viser forskjellige oppsett. Lenke til kommentar
Shigewara Skrevet 24. september 2015 Forfatter Del Skrevet 24. september 2015 Jeg liker stilen. Nekter å sjekke mål før du peiser på med nok en kjøler, etter å ha brent deg en gang. Er vel forøvrig samme kjøleren som i videoen du la ut i forrige post, så antar den da passer. Men det kommer jo også an på lengden på skjermkort bl.a. Vet ikke va som vil passe i kabinettet. Har målt med målebånd men har ikke peiling på om mine beregninger er korrekte, dessuten vet jeg ikke helt hvor jeg finner den informasjonen jeg trenger om størrelsen på viften/kjøleren. Derfor spør ejg om hjelp her. Sukk. La oss, i motsetning til TS, bruke fem jævla minutter på å sjekke hva som står på Corsairs sider her. For kabinettet: Takk for den nyttige informasjonen, selv om du høres like gretten ut som personen over. Har brukt masse tid på å kjøpe deler, men har masse jobb og andre greier som holder meg opptatt, og har ikke hat tid til å sette meg inn i disse tingene som dere tydeligvis kan. For eksempel hvet jeg ikke hvor jeg bør/kan sjekke specs på allt mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå