Gå til innhold

[Løst] Skulle bygge PC - ente med katastrofe

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte nylig disse delene..

..for å lage min tredje hjemmebygde PC. Nå sitter jeg 16 timer etter jeg begynte å bygge, og lurer på hvor ting begynte å gå galt.

1. Jeg satte først cpu'en og minnet på hovedkortet. Kjempe enkelt
2. Satte hovedkortet inn i kabinettet. Done.
3. Koblet alle kablene fra kabinettet til hovedkortet. Done.
4. Installerte SSD'en og koblet den til hovedkortet. Done.
5. Installerte gpu'en på hovedkortet.
6. Sata-Koblet GPU'en til hovedkortet.
7. Koblet strømkabler fra strømforsyningen til alle komponenter som trengte det.
8. Trodde jeg var ferdig og bygge. Hurra! Men vent.. jeg har glemt å installer Cooler masteren.. Jaja. Raskt gjort det.

Det viser seg at det er fysisk umulig å bruke denne CPU'kjøleren jeg har kjøpt til dette kabinettet, grunnet tokammers løsningen Air 240 bruker. Tenker: "pytt, pytt.. da kjøper jeg heller vannkjøing i morgen. Så innser jeg idet jeg skal sette på den ene veggen til kabinettet at jeg ikke får den på. GPU'en er faktisk også for stor til å passe i dette kabinettet. Jeg begynner å bli litt bekymret på dette tidspunktet. Har jeg bommet fulstendig denne gangen?

Spurte om hjelp til innkjøp på denne siden før jeg kjøpte noe som helst. Det var ingen som sa at noen av disse delen ikke ville funke sammen. Og jeg hadde virkelig ingen anelse om det selv.

Situasjonen er altså at:
1. GPU'en passer ikke fysisk inn i kabinettet
2. CPU-kjøleren passer ikke fysisk til hoved kortet.
3. CPU-kjøleren passer ikke fysisk inn i kabinettet heller.

Er litt fortvilet nå. Hva skal jeg gjøre?
Jeg takker på forhånd for all tenkelig hjelp!

Edit: TL.DR - PC'deler passer ikke sammen. Jeg trenger hjelp. Vet ikke hva jeg skal gjøre.
Endret av Shigewara
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp nytt kabinett og cpu vifte, selg eller returner kabinettet og vpu kjøleren, har 14 angrefrist når du handler på nett, men er litt usikker på hvordan det fungerer når varene er åpnet og brukt.

Takk for svar. Er dette mulig da pga. at ting er åpnet og brukt? Takk for svar på dette spørsmålet.

Lenke til kommentar

Du sier først at du har installert gpu..done, også senere at det passer ikke fysisk? Er det pga kjølingen du får ikke plass til gpu? Hvis det er cpu kjølingen som skaper problemer så bytt til et mindre modell

Når GPU'en er installert stikker den 2cm ut av kabinettet, og jeg får ikke på veggplaten. CPU kjølingen passer veldig dårlig inn (konflikt med hovedkort, GPU og kabinett). Det er rett og slett fysisk umulig å bruke den kjølingen. Men spørsmålet er, må jeg da også kjøpe ny GPU siden den stikker 2 cm for langt ut av kabinettet, eller er det kanskje mulig på en eller annen måte å flytte MSI viftene 2 cm innover i kabinettet ved å løsne dem fra selve Nvidia GPU'en?

Lenke til kommentar

Er det ikke billigere å kjøpe nytt kabinett enn gpu? (alltid kjekt med et ekstra kabinett, da du kan alltids ende opp med nye deler fra her og der)

Eller bruk en dremel for å lage kabinettet mer romslig der du trenger det.

Og nei, ikke flytt på gpu kjølinga med mindre du vet hva du driver med. Som regel er det festet i spesifikke spor. (skruespor)

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

Kjøp nytt kabinett og cpu vifte, selg eller returner kabinettet og vpu kjøleren, har 14 angrefrist når du handler på nett, men er litt usikker på hvordan det fungerer når varene er åpnet og brukt.

Takk for svar. Er dette mulig da pga. at ting er åpnet og brukt? Takk for svar på dette spørsmålet.

Har selv aldri hatt/fått problemer når jeg har returnert varer på angrefrist. Åpnet og testet. Dette gjelder bl.a cpu, hovedkort, skjermkort, laptop++ 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det dette skjermkortet du har, og er det kjøpt nytt sammen med resten av komponentene slik at du har angrerett på det også?

Ser denne modellen har en vifteløsning som stikker unormalt mye ut på siden som vender mot sidedøren i kabinettet, ja. Det har jeg aldri lagt merke til, og aldri sett maken til.

Om du virkelig ønsker å beholde kabinettet kan du forsøke å returnere skjermkortet isteden, og bytte i annen modell som ikke stikker like mye ut, eksempelvis en av disse:

https://www.komplett.no/product/824851/datautstyr/skjermkort/pci-express/zotac-geforce-gtx-970-4gb

https://www.komplett.no/product/826145/datautstyr/skjermkort/pci-express/evga-geforce-gtx-970-4gb

https://www.komplett.no/product/835338/datautstyr/skjermkort/pci-express/evga-geforce-gtx-970-4gb

Zotac-en er såvidt over 20 cm, mens EVGA-variantene er ca 24-26 cm. Kabinettet er oppgitt å ha plass til kort opptil 29 cm, men spørsmålet er om kort som nærmer seg denne lengden vil komme i konflikt med eventuelle vifter i forkant av kabinettet. MSI GeForce GTX 970 Gaming er på sin side nesten 27 cm langt, som om dette passer fint i lengderetning burde disse tre forslagene mine også gjøre det. I motsetning til MSI-kortet (samt flere andre MSI-kort jeg finner) stikker disse nesten ingenting ut i retning sidedøren på kabinettet. Disse har imidlertid PCIe-strøm på siden av kortet, så noe utstikk vil det bli, men prospektbildene av kabinettet viser jo nettopp en slik løsning, så det burde strengt tatt gå fint.

Hva angår angrerett så skulle dette være uproblematisk så lenge den benyttes innen 14 dager fra varene er mottatt. Angrerettloven ble fullstendig endret for et drøyt år siden, og følgelig er ikke den nye angrerettloven særlig utprøvd sammenlignet med den forrige. Tidligere var det et forbehold om at varen skulle kunne returneres i "vesentlig samme stand og mengde" som da den ble mottatt for at man skulle kunne påberope seg angrerett. Nå virker ikke denne klausulen å være der lenger, men heller at "Den næringsdrivende kan kreve at forbrukeren erstatter verdireduksjon som følge av forbrukerens håndtering av varene som ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon", forutsatt at forbruker har mottat nødvendige opplysninger om angrerett. På meg virker det som om den nye loven er enda noe romsligere.

Så lenge du har vært forsiktig med varene, og de er i en stand som er ikke annet enn rimelig å forvente som følge av at du har åpnet og forsøkt å montere dem uten hell, skal ikke butikken kunne ha noe å utsette på at du benytter angreretten.

edit: Av ren nysgjerrighet, hvordan er det CPU-kjøler kommer i konflikt med hovedkort? Socketen skal være støttet, men det er jo en rimelig svær kjøler, så jeg antar den tar borti noe på en eller flere av sidene?

Om du har klint utover noe av den medfølgende kjølepastaen ville man muligens etter den tidligere angrerettloven kunne argumentert for at varen ikke lenger kan returneres i "vesentlig samme stand og mengde", men jeg vil absolutt påstå at det er nødvendig for å fastslå varens egenskaper/funksjon.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

edit: Av ren nysgjerrighet, hvordan er det CPU-kjøler kommer i konflikt med hovedkort? Socketen skal være støttet, men det er jo en rimelig svær kjøler, så jeg antar den tar borti noe på en eller flere av sidene?

Dette lurer jeg og på. Det kan være at festet til kjøleren tar borti VRMs. Kan TS peke ut (eller ta bilde) hvordan kjøleren ikke passer på hovedkortet? Se bilde.

asrock-z170m-pro4s.jpg

Ellers kan jeg si at det lønner seg å dobbelt sjekke at kabinettet har plass til komponentene. Ikke så mye å tenkte på dersom du kjøper midi tower eller big tower, men andre formfaktorer kan ha begrenset plass. Bilder av Air 240 viser at det akkurat får plass til standard høyde på skjermkort. Ofte er det nok å se på bilder at det kommer til å passe eller ikke.

Lenke til kommentar

Har selv aldri hatt/fått problemer når jeg har returnert varer på angrefrist. Åpnet og testet. Dette gjelder bl.a cpu, hovedkort, skjermkort, laptop++ 

^^

Ikke jeg heller bare pakk det fint inn i original embalasjen slik at den er resalgbar

Tusen takk for oppmuntrende svar. Skal ta kontat med butikken på mandag.

Nei. Alt er helt nytt bortsett fra GPU'en som jeg kjøpte i fjor høst, dessverre. Så ikke mulig å bytte GPU. Men jeg kan jo vurdere å selge den GPU'en og kjøpe en 980Ti, selv om jeg helst vil vente med det, siden prisen på 980Ti er latterlig høy akkurat nå.

Edit: Skal undrsøke/ta bilde av hvorfor kjøler ikke passer på hovedkortet senere i dag.. (litt hangover akkurat nå). Men i bruksanvisningen står det uansett at socketen ikke er kompatibel til festeordningen (og det kan jeg definitivt konstantere med at bruksanvisningen har rett i).

Endret av Shigewara
Lenke til kommentar

Er det dette skjermkortet du har, og er det kjøpt nytt sammen med resten av komponentene slik at du har angrerett på det også?

...

Takk for veldig grundig svar. Ja, det er min GPU, men dessverre er GPU'en nesten et år gammel, så ingen angrerett der. Det er dog opplagt at enten kabinett eller GPU må gå. Jeg var veldig skuffet da jeg innså at GPU'en ikke passet, men ser nå M.T.P. at jeg uansett har lyst på 980Ti (eller noe tilsvarende) i fremtiden, så skal jeg prøve å lage en midlertidig løsning. Har ikke lyst å kvitte meg med kabinettet/kjøpe nytt, så jeg velger den dyrere løsningen å heller kjøpe ny vifte og senere ny GPU.

Hvis jeg bruker angreretten på kjøler kan jeg jo kanskje samtidig revurdere mitt valg av hovedkort. Er det noen som har peiling på om mitt hovedkort er det beste micro-ATX/mini-ITX kortet til overklokking? Dette er veldig vesentlig for meg, siden jeg har tenkt å overklokke livskitten ut av min Intel 6600k.

Angående CPU kjøleren. Det er selve festemekkanismen som er problemet. Den er simpelthen ikke laget for å festes på det hovedkortet jeg har. Skruene er for eksempelt for korte til å nå festetingen som skal være på baksiden av hovedkortet.

Endret av Shigewara
Lenke til kommentar

Det er jo flere som har 212 evo på det hovedkortet der. Sikker på at det ikke er du som kanskje har blinset litt når du har montert den?

En post her f.eks https://www.reddit.com/r/pcgamingtechsupport/comments/3k573w/computer_freeze_with_audio_loop/

Er mulig jeg har misforstått noe. Men jeg prøvde ganske grundig å se hvordan festet kunne settes på. Fant ut at skruene var for korte. Kan selvfølgelig være jeg har misforstått noe. Men Cooler Master Evo'en passer uansett ikke inn i kabinettet, så må bytte den ut.

Skal du beholde alt av deler så er det "enkleste" vannkjøling

Ellers så må du nok bytte grafikk eller kabinett

Hvilken vannkjøling vil du da anbefale?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...