PussyDestroyer69 Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Det finnes per i dag rundt 140tusen katolikker i Norge. Dette er nok til å gjøre en betydelig forskjell i valgresultatet. Man kunne ha trodd at dette førte til en viss økning I Krf sin valgoppslutning, men hva er det katolikker egentlig stemmer? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Det skulle ikke jeg tro. De 140 000 katolikkene inkluderer vel også de katolikkene som ikke har stemmerett? I tillegg kan vi vel anta at katolikker har rundt samme valgdeltakelse som andre velgere, altså rundt 50 %. Da utgjør kanskje ikke katolikkene mer enn 70 000 av stemmene ved årets valg, kanskje mindre. Katolikkenes stemmer utgjør dermed rundt 3 % av stemmene ved årets valg. Det er ikke en ubetydelig del, men jeg ser ikke hvorfor de nødvendigvis skulle valgt KrF, da KrF ikke bekjenner seg til katolisismen. Og selv om de gjorde det, ville vi ikke sett en økning i oppslutningen deres, for katolikkene i Norge er ikke kommet plutselig. Om ikke like mange, var det katolikker i Norge også for 2, 4, 6, 10 og 20 år siden. Jeg vet ikke hva katolikker stemmer, men kanskje ikke vesentlig forskjellig fra andre velgere i Norge, da de også er rimelig sekulære. Så de stemmer nok på flere forskjellige partier. Kanskje du kan finne data på hvor mange katolikker som befinner seg i hver kommune eller hvert fylke, sammenlikne det med valgresultatene og se om du finner en korrelasjon. Lenke til kommentar
PussyDestroyer69 Skrevet 19. september 2015 Forfatter Del Skrevet 19. september 2015 (endret) Bittelitt irrelevant til dette, men en ting jeg alltid har tenkt på er hvorfor f.eks muslimer i Norge ikke i stor grad stemmer Krf da de har et ganske konservativt verdisyn. Hvis du går bort fra det faktum at Krf er et kristent parti i navn, burde partiet være ganske appellerende med sitt syn ekteskap og alkohol osv. Det eneste hvor det kræsjer må vel egentlig være Israel politikken. Før Bush stemte jo mange amerikanske muslimer republikansk på grunn av det samme.. Tenkte egentlig at en økning i Muslimer i Norge vil styrke et slikt parti. Endret 19. september 2015 av PussyDestroyer69 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Mange muslimer i Norge er sekulære. For de muslimene som ikke liker alkohol, er det kanskje nok at de selv velger å avstå fra alkohol og at de kanskje har nok innflytelse over sine nærmeste. Men jeg tror det er mer sannsynlig at de som oss andre ser at alkoholpolitikken i Norge er veldig stabil uansett og synes mange andre saker er viktigere, som ikke nødvendigvis henger sammen med religion. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Det er en del muslimer som stemmer på krf (krf har til og med småfridd til muslimer) problemet er krf er Israel vennlige. Men til syvende og sist nesten alle norske som stemmer, stemmer ikke med religionen sin i tankene (bare de mest fanatiske gjør det) Så katolikker kan vel like gjerne stemme ap osv. Nesten alle i Norge er veldig sekulære, enten de er muslimer, buddhister, protestanter eller katolikker. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Katolikker er ganske forskjellige, så det er ikke gitt at en katolikk vil stemme KrF i like liten grad som det er gitt at en protestant vil gjøre det. For det første er ikke KrF særlig katolsk-vennlig - KrF har sine bastioner på Sørlandet, og der står ikke Pavekirken høyt i kurs! Venstre er vel det partiet med flest katolske stortingsrepresentanter, såvidt jeg husker. Den katolske befolkningen i Norge har fordoblet seg fra 2010 til nå. Dette skyldes primært innvandringen fra de katolske landene i Øst-Europa. Disse stemmer ikke ved stortingsvalg, og stemmer som andre arbeidsinnvandrere i liten grad ved lokalvalg (innvandrere som har bodd her i tre år kan stemme ved lokalvalg). Den katolske befolkningen påvirker altså ikke politikken i særlig grad. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Mange muslimer i Norge er sekulære. ???? 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Antageligvis mener Zarac "sekulær" i betydningen "lar ikke religiøs oppfatning dominere politisk verdivalg". Lenke til kommentar
Visum Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Mange muslimer i Norge er sekulære. ???? Han må gjerne flytte til Oslo Østkant for å se sannheten, gjerne til Grønland, Tøyen... Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Mange muslimer i Norge er sekulære. ???? Det krikkert sa, i tillegg til at religionen deres ikke nødvendigvis har noen større plass i hverdagen enn kristedommen har i hverdagen til oss andre. Mange muslimer i Norge er sekulære. ???? Han må gjerne flytte til Oslo Østkant for å se sannheten, gjerne til Grønland, Tøyen... Og hva mener du jeg skal se? Jeg bor på Grünerløkka, altså i gangavstand til både Tøyen og Grønland. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå