Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi a6 går dårligere

Audipower

Anbefalte innlegg

Hei! Min Audi a6 er plutselig begynt å dra mye dårligere. Ettersom jeg selv har absolutt 0 peiling på bil, vender jeg meg til alle hobbymekanikere og allvitere her. Bilen er en Audi a6 quattro 2.5 TDI med 180hk, og den har gått godt over 350 000km. Den har hittil gått som en kule, men nå er det plutselig mye mindre drag i bilen når jeg gir på litt. I tilleg kommer det en sky av svart røyk om jeg gir litt mye gass. Folk har snakket om at dette kan ha noe med turboen eller luftmengdemåleren å gjøre.. Men jeg vil høre alle muligheter før jeg bruker dyre dommer på å fikse noe..

Hilsen en svært lite bilkyndig sjåfør..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta det enkleste og billigste først. Du kan utelukke luftmengdemåleren ved å koble ut ledningen når motoren går. Hvis bilen går likedan uten LMM, er den i orden.

Se om aktuatoren til turboen kan beveges med finger makt. Den skal ikke sitte fast. Du finner det like under vakumklokka til turboen. Den skal bevege seg ved gasspådrag.
Sitter den fast, er det en turbo feil. Da søker du i youtube der de bruker Mr Muscle ovnrens på sprayboks for å løse opp sot i turboen.

Det kan være sot på dysene. En venn hadde en bil som røykla hele nabolaget og alt som skulle til var en dyserens. Jeg spylet dysene ved å kjøre rensemiddelet direkte gjennom dieselpumpa. Det er verdt å prøve på en så gammel bil. Søk i youtube etter LiquiMoly diesel spüling eller diesel purge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...