EngineeringStudent Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Hei, Kan noen si hva de mener om 1 avdeling juss- JUS1111 (privatrett I) og JUS1200 (Privatrett II)? Vurderer å ta de siden av mens jeg fuller en bachelor som privatist og deretter ta resten ved UiO. Ifølge folkeuniversitet, så skal en fulltidstudent klare å ta 1 avdeling, men lurte på hva noen som har erfaring mener om emnet. Tenker spesielt på privatrett 1 om det er vanskelig. Takk Lenke til kommentar
anw Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Hei! Jeg har akkurat startet, og gått drøye en måned av 1. semester. Jeg føler at det er mye lesing og mye stoff, spesielt mye fokus på å mestre den juridiske metoden. Men om du skal klare det, det tror jeg. Har hørt det ikke er svært mange som kommer så langt på skalaen at de får stryk, men om du sikter på de høyere karakterene på eksamen kan det nok bli veldig mye lesing for deg.Jusstudenter som har fullført 1. semester vet nok derimot mye mer om dette enn det jeg gjør Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 (endret) Jeg går JUS1211 nå, og tok JUS1111 før sommeren. Det er som personen over meg sier, det er lett å lære, men vanskelig å mestre. Jeg vil ikke si at det var "vanskelig", men om du skal ha A må du nok dykke langt inn i lesebøkene, det er veldig få som får toppkarakter. Det er avtalerett, kjøpsrett og erstatningsrett du skal lære om i JUS1111, disse områdene er relevante for hverandre, og det er tre veldig oversiktlige rettsområder. Har du hatt rettslære på videregående kjenner du kanskje litt til dem allerede. Jeg må også nevne at det er viktigere å kunne vise god juridisk metode enn å kunne absolutt alt som står i læreboka. Klarer du å strukturere oppgaven på en god måte, og argumentere godt, har du allerede kommet langt. Jeg fikk selv B, og er fornøyd med det etter å ha studert juss et halvt år! Endret 19. september 2015 av Christiαno Lenke til kommentar
EngineeringStudent Skrevet 20. september 2015 Forfatter Del Skrevet 20. september 2015 Jeg går JUS1211 nå, og tok JUS1111 før sommeren. Det er som personen over meg sier, det er lett å lære, men vanskelig å mestre. Jeg vil ikke si at det var "vanskelig", men om du skal ha A må du nok dykke langt inn i lesebøkene, det er veldig få som får toppkarakter. Det er avtalerett, kjøpsrett og erstatningsrett du skal lære om i JUS1111, disse områdene er relevante for hverandre, og det er tre veldig oversiktlige rettsområder. Har du hatt rettslære på videregående kjenner du kanskje litt til dem allerede. Jeg må også nevne at det er viktigere å kunne vise god juridisk metode enn å kunne absolutt alt som står i læreboka. Klarer du å strukturere oppgaven på en god måte, og argumentere godt, har du allerede kommet langt. Jeg fikk selv B, og er fornøyd med det etter å ha studert juss et halvt år! Enig med det dere sier og forventer så klart mye lesing. Hvor mange sider(/ord?) skrev i eksamensbesvarelsen? Hvor mye "forventes" det å skrive? Dette er alltid et dumt spørsmål, men for å få A, så kan du heller ikke skrive 2 linjer... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Første avdeling er den klart enkleste avdelingen. Du vil stort sett møte fag du på sett og vis kjenner til, eller i alle fall har et "på hils"-forhold til. Eksamensoppgaver pleier å ligge litt over tosifret antall sider, men den eneste fasiten er "drøft alle rettslige problemstillinger som er relevant i den dybden som er relevant". Erstatningsretten pleier å være vanskeligst for de fleste, fordi det er så få håndfaste lovregler å forholde seg til. Hele ansvarslæren er ulovfestet, og å holde orden på momentene i culpavurderingen er et spørsmål for seg. Lenke til kommentar
EngineeringStudent Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 (endret) Første avdeling er den klart enkleste avdelingen. Du vil stort sett møte fag du på sett og vis kjenner til, eller i alle fall har et "på hils"-forhold til. Eksamensoppgaver pleier å ligge litt over tosifret antall sider, men den eneste fasiten er "drøft alle rettslige problemstillinger som er relevant i den dybden som er relevant". Erstatningsretten pleier å være vanskeligst for de fleste, fordi det er så få håndfaste lovregler å forholde seg til. Hele ansvarslæren er ulovfestet, og å holde orden på momentene i culpavurderingen er et spørsmål for seg. Har lest litt på avtale- og kjøpsrett, o.l. og finner det ganske enkelt. Litt reglerer og definisjoner, men føler at jeg kan ta det. Hvor mange "deler" består erstatningsrett. Emnet er vel delt inn flere typer erstatningsretter og skal man kunne alt til eksamen? evt. hvilke? Endret 21. september 2015 av FutureTalkshowHost Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Flere typer erstatningsrett? Vi har to typer erstatningsrett i Norge - innenfor og utenfor kontrakt. Faget erstatningsrett tar opp erstatningsrett utenfor kontrakt, mens erstatning innenfor kontrakt hører under kontraktsretten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå