Gå til innhold

Lyd ut fra tv til Teleslynge

Anbefalte innlegg

Hei! Skal ordne ny tv til foreldrene mine, da deres 14 år gamle plasma blir så varm at det er brannfarlig.

Men fattern er hørselshemmet og avhengig av teleslyngen for høreapparatet. Tv'en de har nå har eksterne høytalere så teleslyngen er koblet direkte på det analoge signalet til høyre høytaler.

Teleslyngeboksen har inngang for aux, MEN da må jeg jo finne en tv som kan gi lyd ut på aux til teleslynge og samtidig spille lyd i høytalene så muttern hører.

Tenke på denne, men noen som vet om dette er mulig på en slik?

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/UE48J5515XXE/samsung-48-smart-full-hd-led-tv-ue48j5515xxe?intcid=int1021

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er så vanlig lenger at fjernsyn gir analog lyd ut, men kjøper dere heller en forsterker som kan sende lyden videre slipper dere jo å tenke på det.

En forsterker er jo en mulighet, men samtidig veldig unødvendig og det gir en ekstra fjernkontroll.. :p

Ingen modus på dagens tv for å f.eks gi lyd ut på hodetelefonutgangen uten å slå av lyden i høytalerne?

Lenke til kommentar

Takker for tips. Ett annet alternativ er å oppgradere teleslyngeboxen til en som kan godta HDMI inn eller noe slikt. Usikker på om det heller vil hjelpe dog :p

Ved litt googling fant jeg noen som hadde løst dette med en "digital optisk til analog" converter.

Uten å noengang ha prøvd den optiske utgangen på en tv - Vil den gi lyd ut uten å deaktivere den innebygde lyden?

Scart har vært løsningen på dette tidligere da den gir ut lyd hele tiden, men moderne tv'en mangler jo scart..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Har teleslynge boksen kun utgang for AUX?

Jeg satte nettopp opp en slyngeboks til fattern hjemme.

Den ble koblet følgende:

Optisk fra boksen direkte til baksiden Riks-tv boksen. Riks-tv skal da stå på fult volum hele tiden, mens lyden for høyttalerne styrer mor direkte fra høyttalerne. (tv`en er koblet til et 2.1 anlegg med volum hjul på den ene høyttaleren), men hadde de ikke hatt høyttalere så skulle de brukt tv kontrollen for å justere volumet på selve tv`en da Riks-tv boksen skal stå på maks hele tiden.

Jeg er ikke helt sikker hvordan det skal gjøres vist de da skal se film igjennom en spiller, oppsettet er kun oppsatt for tv for øyeblikket.

Legger ved et bilde av slyngeboksen:

529fcae673.jpg

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Takker for tips! Det går jo selfølgelig å koble lyd fra riks-tv boksen ja! Den har jo phono ut som går rett i teleslyngeforsterkeren.

De ser på tv 98% av tiden tv'en er i bruk så tror det skal gå helt fint. Eneste problemet var at jeg ønsket å kvitte meg med boksen (koble rikstvkortet rett i tv'en) for å bli kvitt en fjernkontroll, men det kan ofres.

Den boksen du har så vesentlig nyere ut. Den forsterkeren som står her er mye eldre, og har bare anlog inngang, scart og høyre\venstre Phono.

Takker for hjelpa folkens :)

Lenke til kommentar

Det enkelste vil værre å bytte ut teleslyngeboksen til noe tilsvarende Bendorama viser.

Det nest enkleste er å kjøpe en DAC for å koble fra optisk lyd ut til AUX. Da kan man bruke alle nye TV-er.

Litt mer styr å finne TV med separat innstilling for lyd i høyttaler og hodetelefon. Må nesten prøves i butikk eller finlese dokumentasjon for å være sikker. Mener å huske at bl.a. Samsung ikke har denne muligheten.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Testet nå med å koble phono fra rikst-tv og til Teleslyngeboksen, men da slo tv'en av lyden. og den kommer ikke tilbake før man slår tv'en av å på :p Regner med det blir noe tull når den er koblet analogt til samtidig.

Fattern skal høre med hjelpemiddelsentralen om de kan få oppgradert den boksen. Det ville nokk vært best ja.

Du nevner DAC for å få optisk lyd ut til AUX, men da kommer spørsmålet igjen: Vil det slå av de innebygde høytalerne?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Her er den boksen i alle fall: http://www.oticon.no/products/wireless-accessories/connectline/tv.aspx

Han bruker denne rundt halsen (når skal se tv) og må trykke på tv knappen for at tv lyden skal komme inn i pluggene i øret:

http://www.oticon.no/products/wireless-accessories/connectline/streamer-pro.aspx

Nå vet ikke jeg om slike slynger kun passer til eget tilbehør osv. Han fikk nettopp hele utstyret så alt er jo nytt.

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Okei, takker for info :)
men det virket i grunn vanskeligere å bruke enn det nåværende systemet.
De har en kabel som e lakt fast rundt hele stuen, slik at han slipper å ha noe rundt halsen.

Den tar og bare all tv lyd å sender hele tiden, slik at han bytter modus på høreapparatet (som han bruker hele tiden) til Teleslynge og får da TV lyd. Dette ble montert for 25 år siden faktisk..  :p

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...