AnonymDiskusjon Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Hei!Fikk kyssesyken for 5 uker siden. Føler meg egentlig ganske frisk nå, og skal på fest om ei uke. I den anledning lurer jeg på om jeg kan drikke, og tenkte å bestille legetime for å få sjekket leververdiene mine. Noen som har gjort dette før? Får jeg svar samme dag, eller må jeg vente? For i tilfelle jeg må vente får jeg jo ikke svar fort nok... Anonymous poster hash: 34cd3...c8f Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Kyssesyken / mononukleose er noe som hos de aller fleste går over av seg selv ila få uker. Sykdommen gir ofte en betennelse i hals og indre organer som lever og milt. Blant det "skumleste" er dersom pasienter med kyssesyken og forstørret milt erfarer traumer mot magen som kan føre til blødning fra milten. Således frarådes kontaktsporter de første ukene mens milten (kan være) forstørret, altså de første 3-4 ukene. Nå vet jeg ikke om lege/helsepersonel har notert forstørret lever og/eller milt hos deg i fysisk undersøkelse, men miltforstørrelse er spesielt vanskelig å finne ved palpasjon (lege trykker på magen din) uansett. Man antar at en evt. miltforstørrelse vanligvis er normalisert innen en måneds tid. Du skriver at det er 5 uker siden du fikk diagnosen. Jeg vil tippe det er lang nok tid til at du med forsiktighet kan kose deg på fest uten å være altfor bekymret. Du bør ikke drikke deg drita, både fordi det er uheldig for en "lever på bedringens vei" samt at "fylla" betraktelig øker sannsynligheten for traumer og andre skader mot magen din (som kan skade indre organer/milten som er sårbar fra før). Ifm. legebesøk kan de sjekke leverenzymer som ALAT og ASAT. ASAT er dog uspesifikk da den ikke kun skilles ut fra leverceller. Min komplett uprofesjonelle vurdering: Du kan kose deg på fest med lett beruselse slik at du beholder full kontroll på kroppsfunksjoner og balanse. Leveren din tåler nok det. Lurt å ikke kombinere med Paracet om hodepinen skal melde seg. Ha en fin kveld! 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. september 2015 Forfatter Del Skrevet 18. september 2015 Kyssesyken / mononukleose er noe som hos de aller fleste går over av seg selv ila få uker. Sykdommen gir ofte en betennelse i hals og indre organer som lever og milt. Blant det "skumleste" er dersom pasienter med kyssesyken og forstørret milt erfarer traumer mot magen som kan føre til blødning fra milten. Således frarådes kontaktsporter de første ukene mens milten (kan være) forstørret, altså de første 3-4 ukene. Nå vet jeg ikke om lege/helsepersonel har notert forstørret lever og/eller milt hos deg i fysisk undersøkelse, men miltforstørrelse er spesielt vanskelig å finne ved palpasjon (lege trykker på magen din) uansett. Man antar at en evt. miltforstørrelse vanligvis er normalisert innen en måneds tid. Du skriver at det er 5 uker siden du fikk diagnosen. Jeg vil tippe det er lang nok tid til at du med forsiktighet kan kose deg på fest uten å være altfor bekymret. Du bør ikke drikke deg drita, både fordi det er uheldig for en "lever på bedringens vei" samt at "fylla" betraktelig øker sannsynligheten for traumer og andre skader mot magen din (som kan skade indre organer/milten som er sårbar fra før). Ifm. legebesøk kan de sjekke leverenzymer som ALAT og ASAT. ASAT er dog uspesifikk da den ikke kun skilles ut fra leverceller. Min komplett uprofesjonelle vurdering: Du kan kose deg på fest med lett beruselse slik at du beholder full kontroll på kroppsfunksjoner og balanse. Leveren din tåler nok det. Lurt å ikke kombinere med Paracet om hodepinen skal melde seg. Ha en fin kveld! Tusen takk for utfyllende svar! Tenker å drikke veeeldig lite. Har en teori om at når 50% ikke engang merker at de er syke, og jeg nå føler men i ganske god form, kan det ikke være så skadelig å drikke et par rusbrus i sakte tempo. Anonymous poster hash: 34cd3...c8f Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå