dustn Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Hei, Igår aftens under et meget intenst øyeblikk i MGS:V fikk maskinen min et anfall av fransk arbeidsmoral og skrudde seg helt av. Etter litt googling og kludring med maskinvaren, deriblant hard-reset av CMOS, dobbeltsjekke alt av ledninger, og forsøk på å provosere fram en form for protest fra hovedkortet (starte uten RAMbrikker, koble fra CPU-viften) uten og høre så mye som et bip (evnt. mon dieu) står jeg nå på bar bakke. Maskinen starter tilsynelatende opp som normalt - viftene går sin gang, lys fra Ethernetkontakten (som dog indikerer 10MBs, ikke 1000MBs som har vært standard), harddisker snurrer i gang, men nada signal fra hverken HDMI-kontakten på hovedkortet eller skjermkortet. Systemkonfigurasjonen er: ASUS B85M-G i5 4460 ASUS GTX 750 Ti 8 gb HyperX ram Corsair 600 watt PSU. Noen forslag til hva som kan være galt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Sjekk PSU. Mål om du har 12V på 4-pin kontakten som gir strøm til CPU. Lenke til kommentar
dustn Skrevet 19. september 2015 Forfatter Del Skrevet 19. september 2015 Er plutselige variasjoner på volt noe som er vanlig/kan forekomme i en 6 ukers gammel PSU? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Man bruker ordet "spenning" om det fysiske, "volt" er måleenheten. Ja, at det er nytt har liten betydning. Nytt elektronisk utstyr er like utsatt for feil som noe som er 10 år gammelt. Lenke til kommentar
dustn Skrevet 19. september 2015 Forfatter Del Skrevet 19. september 2015 Det er notert. Går til anskaffelse av multimeter på mandag. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 (endret) Kan være at under det intense øyeblikket trakk skjermkortet litt ekstra strøm noe som kan ha knekt noe i PSU-en, som igjen fører til at den ikke klarer å levere nok spenning som Hårek skriver. Endret 20. september 2015 av TMB Lenke til kommentar
dustn Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 Sjekket P4-kontakten, den målte 12,6 volt. Burde jeg sjekke samtlige koblinger på ATX24-kontakten også? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Kan være at hovedkortet har tatt skade av å få for lite spenning. Ja, sjekk det du kan Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Skal nok noe til at et 750 skal knekke en CX 600w (går utifra det), men det kan vel skje Lenke til kommentar
dustn Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 Sjekket samtlige på ATX24 kontakten og alle var innenfor marginen (gitt uten load). Etter en kjapp samtale med Komplett sender jeg inn både PSU og MB så får vi se. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå