Gå til innhold

Problemer med surround på klipsch 5.1

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har Creative Audigy 2 Platinum tilkoblet et Klipsch Promedia 5.1 anlegg via de analoge kontaktene på baksiden (Disse er koblet riktig.). Når jeg skal spille DVDer bruker jeg Windows Media Player (ingen av de andre DVD spillerne jeg har støtter 5.1 uten at man betaler) men jeg kan ikke velge å ha 5.1 surround. Den nekter meg å velge noe annet en 2 speaker med Dolby surround som den kaller det. Det kommer lyd fra høyttalerne bak og senter, men jeg mistenker at dette er "hvit" lyd. Kan noen hjelpe?

Jeg har også kjøpt sammen med disse høyttalerne en såkalt digital decoder fra Klipsch (DD 5.1, link Her). Men jeg har ikke funnet ut hva slags kabel jeg skal bruke mellom den og PCen for å få ordentlig surround. Har prøvd med noen kabler men har ikke fått noen av delene til å fungere. Hvis noen vet hva som er riktig å bruke, så gi meg gjerne en link til hvor man kan kjøpe det eller eventuelt fullt navn fordi jeg ikke er så inne i terminologien når det gjelder lyd.

Om det er noe info jeg ikke har tatt med eventuelt spørsmål, så bare spør. Sjekker denne tråden ofte og er derfor sannsynligvis rask til å svare om jeg ikke er på skolen.

Takk på forhånd for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann nilsern

er du sikker på at du har koblet riktig eller har riktige innstillinger...

Jeg har AOpen AX4PE Tube+ Klipsch Pro Media 5.1 + DD5.1 +++

Inne i windows har jeg under lydinnstillinger at det skal være satt opp for seks kanelers lyd og 5.1 oppsett

Jeg en analog phonokabel fra lydkortet og til linein innganger på digitaldekoderen og en digitalkabel fra spdif kortet og inn på digital coaxinngangen på dd5.1 boksen

3 kabler fra dd5.1 boksen og til subben på promedia settet...

Bruker forøvrig Direct DVD 5.2 ES Edition og får lyden ut som dolby digital, overføring skjer med en monster cable digital coax fra spdif utgangen på lydkortet og inn på spdif inngang på dd5.1 boksen

Funker knallbra

Tror kansje ikke at windows media player støtter mer enn to kanaler eller hva

anbefaler deg ett bedre dvd avspillings program ja

Endret av tintin77
Lenke til kommentar

Hei,

Står i windows media player at det er støtte for 5.1, men den er grået ut, kan altså ikke velge det. Er nok enig i at jeg bør få meg en bedre dvd spiller o.O

Har du en line in kabel fra hver av de tre analoge portene i lydkortet? Hvor sitter denne? Hva slags spdif kabel har du? Heter den bare spdif kabel? Vet du om noen nettbutikker man kan kjøpe denne?

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Jeg har kun en analog kabel fra lydkortet og inn på Line inngangen på dd5.1 boksen...

Dette er en vanlig phono/coaxkabel, min er fra monster cable, men slike kabler finnes i mange kvaliteter og prisklasser

Til ditt system er det sikkert smart å bruke en minijack til phono/coax ettersom utganger på lydkortet ditt mest sannsynlig er av minijack format og på dd5.1 boksen så er det phonokabel inngang, utgangen du kan bruke på lydkortet er visst, utgangen for fronthøytalerne...

En digital coax/optisk kabel bruker du fra en utgang på den der tilleggsboksen til lydkortet og inn på en tvilsvarende inngang på dd5.1 boks (merket spdif). Slike kabler fås kjøpt i mange butikker i like mange prisklasser...

For å få best lyd er selvsagt det siste alternativet best og støtter dolby digital 5.1 og DTS...

Det finnes en god del nettbutikker som selger slike kabler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...