foenix Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Jeg var ikke klar over at denne prosessen var i gang siden det er første gang det har skjedd med bilen. Istedenfor å fortsette kjøringen som anbefalt, så parkerte jeg bilen og den har nå stått i ro nesten et døgn. Kan dette ha noe negativ betydning? Hva bør jeg evt. gjøre når jeg starter opp bilen igjen og begynner å kjøre? Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Kjør som vanlig. Men neste gang den driver og regenerer så gi den litt turtall til den er ferdig. Verkstedet kan også tvinge den å regenerere om det skulle bli behov i fremtiden. Og begrens småkjøring, det er en DPF-dødare Lenke til kommentar
foenix Skrevet 18. september 2015 Forfatter Del Skrevet 18. september 2015 Kjør som vanlig. Men neste gang den driver og regenerer så gi den litt turtall til den er ferdig. Verkstedet kan også tvinge den å regenerere om det skulle bli behov i fremtiden. Og begrens småkjøring, det er en DPF-dødare Hva mener du med småkjøring. Hvor går grensen i antall km? Jeg har muligens kjørt på litt for lavt turtall, men er nå blitt klar over problemet, så jeg får vel kjøre den litt lengre ut på hvert av gearene heretter. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 (endret) Med småkjøring mener jeg turer der motoren knapt kommer opp i arbeidstemperatur før du stanser. Endret 18. september 2015 av Gromle Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Det sies vel minst 30 minutter i 60 km/t eller høyere sammenhengende før den kan rense filteret Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Og gjerne ett eller to gir lavere enn vanlig. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Jeg pleier å holde stort sett over 2000 rpm på min diesel. Er nok bedre for motoren, er alt for mange som kjører for tunge gir på motoren sin. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Dette var en S-MAX om jeg ikke tar helt feil. For å regenerere partikkelfilteret så er det på en manuell girt bil; så er det å sette bilen i 4 gir, og kjøre i over 80 km/t sammenhengende i mere enn 4 mil. Når servicelyset lyser i dashen så er det bare å gjøre den prosedyren som jeg sa, med engang, det er ikke snakk om å parkere den først, eller svinge innom butikken først. Grunnen til dette er når lampa lyser er det siste sjanse. Og bytte filteret koster deg ca 25 - 30 000 kroner, og i den sammenhengen blir den 4 mils kjøreturen billig i forhold.. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 18. september 2015 Forfatter Del Skrevet 18. september 2015 Dette var en S-MAX om jeg ikke tar helt feil. For å regenerere partikkelfilteret så er det på en manuell girt bil; så er det å sette bilen i 4 gir, og kjøre i over 80 km/t sammenhengende i mere enn 4 mil. Når servicelyset lyser i dashen så er det bare å gjøre den prosedyren som jeg sa, med engang, det er ikke snakk om å parkere den først, eller svinge innom butikken først. Grunnen til dette er når lampa lyser er det siste sjanse. Og bytte filteret koster deg ca 25 - 30 000 kroner, og i den sammenhengen blir den 4 mils kjøreturen billig i forhold.. Saken er at det startet en regenerering til tross for at jeg bare kjørte ca 1 mil med min vanlige kjørestil. Jeg kan ikke huske at det lyste noen lampe. Jeg ville vel da også fått et tonesignal samtidig. Jeg antar at denne regeneringen da har startet automatisk av en eller annen grunn, men det skjedde bare noen hundre meter før jeg kom hjem og parkerte bilen, så muligens ble det for kort til at den fikk gjort seg ferdig med prosessen.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Du kan også sette i gang denne prosessen manuelt, ved gjøre den fremgangsmåten jeg har skrevet om over her.. Ved å kjøre 4 gir, over 80km/t i 4 mil har du regenerert filteret. Har du veldig mye småkjøring med halv varm motor, ville jeg ha gjort dette 1 - 2 ganger pr. måned for å være på den sikre siden.. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 20. september 2015 Forfatter Del Skrevet 20. september 2015 Hvor langt skal man kjøre etter at regenereringen har startet? Skal man da fortsette med det samme høye turtallet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå