Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål om DPF regenerering.

foenix

Anbefalte innlegg

Jeg var ikke klar over at denne prosessen var i gang siden det er første gang det har skjedd med bilen. Istedenfor å fortsette kjøringen som anbefalt, så parkerte jeg bilen og den har nå stått i ro nesten et døgn.

Kan dette ha noe negativ betydning? Hva bør jeg evt. gjøre når jeg starter opp bilen igjen og begynner å kjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør som vanlig. Men neste gang den driver og regenerer så gi den litt turtall til den er ferdig.

Verkstedet kan også tvinge den å regenerere om det skulle bli behov i fremtiden.

Og begrens småkjøring, det er en DPF-dødare

Hva mener du med småkjøring. Hvor går grensen i antall km?

Jeg har muligens kjørt på litt for lavt turtall, men er nå blitt klar over problemet, så jeg får vel kjøre den litt lengre ut på hvert av gearene heretter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Dette var en S-MAX om jeg ikke tar helt feil. For å regenerere partikkelfilteret så er det på en manuell girt bil; så er det å sette bilen i 4 gir, og kjøre i over 80 km/t sammenhengende i mere enn 4 mil.

Når servicelyset lyser i dashen så er det bare å gjøre den prosedyren som jeg sa, med engang, det er ikke snakk om å parkere den først, eller svinge innom butikken først. Grunnen til dette er når lampa lyser er det siste sjanse. Og bytte filteret koster deg ca 25 - 30 000 kroner, og i den sammenhengen blir den 4 mils kjøreturen billig i forhold..

Lenke til kommentar

Dette var en S-MAX om jeg ikke tar helt feil. For å regenerere partikkelfilteret så er det på en manuell girt bil; så er det å sette bilen i 4 gir, og kjøre i over 80 km/t sammenhengende i mere enn 4 mil.

Når servicelyset lyser i dashen så er det bare å gjøre den prosedyren som jeg sa, med engang, det er ikke snakk om å parkere den først, eller svinge innom butikken først. Grunnen til dette er når lampa lyser er det siste sjanse. Og bytte filteret koster deg ca 25 - 30 000 kroner, og i den sammenhengen blir den 4 mils kjøreturen billig i forhold..

Saken er at det startet en regenerering til tross for at jeg bare kjørte ca 1 mil med min vanlige kjørestil. Jeg kan ikke huske at det lyste noen lampe. Jeg ville vel da også fått et tonesignal samtidig.

Jeg antar at denne regeneringen da har startet automatisk av en eller annen grunn, men det skjedde bare noen hundre meter før jeg kom hjem og parkerte bilen, så muligens ble det for kort til at den fikk gjort seg ferdig med prosessen..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Du kan også sette i gang denne prosessen manuelt, ved gjøre den fremgangsmåten jeg har skrevet om over her.. :) Ved å kjøre 4 gir, over 80km/t i 4 mil har du regenerert filteret. Har du veldig mye småkjøring med halv varm motor, ville jeg ha gjort dette 1 - 2 ganger pr. måned for å være på den sikre siden.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...