Gå til innhold

Noen slags værneplikt i Syria?

lada1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Under andre verdenskrig var det andre forhold, då var det ein framand nasjon som okkuperte landet. Sidan konge og regjering rakk å flykte så hadde ein fortsatt eit fungerande norsk styresett. Dei som flykta frå landet kunne då melde seg for denne regjeringa og bli satt i tjeneste i den norske hæren, dette inkluderte då blant anna opplæring i både Canada og Skottland.

Når det er borgarkrig så er det meir alle mot alle, og forskjellane mellom dei stridande er meir uklare. Det er derfor ikkje i verken norske eller andre lands interesser å gi dei flyktande Syrierane militæropplæring for deretter å sende dei tilbake til Syria med våpen for å kjempe mot ein uavklart fiende. Skal dei kjempe for Assad? Eller IS? Eller kanskje mot begge?

Så sjølv om ein har dei beste hensikter så er det lite hensiktsmessig å forsyne Syria med enda fleire soldatar og våpen.

Situasjonen kan bli noke anna dersom NATO eller FN blandar seg inn med militærmakt enten i støtte av ein av partane, eller for å sette opp ei ny Syrisk regjering. Då kan det bli aktuelt å sette opp treningsleire for Syriske flyktningar som ønsker å reise tilbake som soldatar. I så tilfelle vil dei kjempe som ein sjølvstendig Syrisk milits med eigne uniformer under f.eks. NATO-ledelse, på samme måte som nordmenn under andre verdenskrig kjempa som norske soldatar med kongen som øverste militære leder, sjølv om operasjonane blei leda frå London.

Lenke til kommentar

Tror ikke lykken for noen er å padle over havet i en lekk gummibåt med en eller annen kynisk menneskesmugler som rormann for så å traske milevis med ungene på ryggen for så å møte militærpoliti og piggtrådgjerder. Skulle man være så heldig å komme seg inn under piggtrådene så er neste som venter snauskaller som hytter med neven etter deg...

Tror nok de som oss hadde foretrukket en fredelig tilværelse hjemme i sofaen...

Tror du, men faktum er at bare en viss andel av befolkningen er i mot innvandring og de færreste oppfører seg som idioter, slik som de såkalte snauskallene. Jeg hadde personlig flyktet fra Norge i dag om jeg fikk alt det Syrerne får her, i et annet land. Da hadde jeg sagt morna Norge, og reist. Så kunne jeg fått privilegium, hus, mat, drikke, bil osv. gratis. Samt å være i polygame ekteskap med kvinnene i landene jeg kommer til :) Gode greier :p

Så med et media som kaller meg for en flyktning, når jeg helt klart bare har lyst på ting, og å leve blant en dum befolkning. Latterlig :dribble:

Er du seriøs nå? Altså at du er misunnelig på den gjennomsnittlige Syriske flyktning? Eller er du redd for å møte personer som ikke er 100% lik deg selv?...-eller er du bare en som hater, en egoist som ikke har lyst å berge flere tusen liv dersom det er en reell fare for at det kan komme til å koste deg en hundrelapp eller to i året?

Lenke til kommentar

Jeg vet jo ikke, men kanskje det har noe med tilhørighetsfølelse å gjøre. Vi europeere kommer fra en rettskultur, og det er relativt enkelt for media / styremakt å bygge nasjonalisme / patriotisme blant oss. Man kan spille på forsvar av stat og trygghet.

Desillusjonerte afrikanere og arabere som kommer til europa er vokst opp i voldskulturer. De har ikke opplevd institusjonalisert trygghet og rettspraksis, og sikkert søkt dette gjennom stamme / religionstilhørighet. Tror det kan bli vanskelig å bygge nasjonalitetsfølelse blant dem, spesielt så lenge vesten (med unntak av USA) er livredde for å velge en side i konflikter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...