lada1 Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 (endret) Er det noen slags værneplikt for unge menn i Syria? Vil de mange unge menn fra Syria og som er kommet til Europa, ha noen slags innrulling i militærtjeneste for å ta tilbake sitt land? Så vidt jeg husker, så ble diverse unge nordmenn (sjømenn bl.a.) under andre verdenskrig hentet i Canada og satt under kommando for å kjempe mot tyskerne. Vil unge syriske menn ha tilsvarende plikter og bli satt under kommando (eventuelt av hvem) ? Det kan jo ikke være slik at våre barn skal risikere å krige i Syria (og Afganistan) mens unge modige menn derfra skal gå på NAV i Norge ? De har vel initiativ til å danne eksilregjering med legitimitet? Egentlig så tror jeg det - ihvertfall dersom de blir forespeilet den mulighten. Nå blir jo syrerne mariginalisert før de kommer hit. Det er som om den politiske eliten i Norge sier at "stakkars udugelige dere syrere - vi setter dere på trygd og kanskje kan dere lage litt sysisk mat til oss før vi om mange år finner en jobb til dere?". Fryktelig! Jeg tror tror på syrerne jeg... i motsetning til politikere flest. Endret 18. september 2015 av ludo1 Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 (endret) Det spørs vel hvilket område i Syria du mener. I Assad sin lekegring, i IS sin lekegring eller i en av opprørsgruppenes lekegrind? Er vist rundt 200 forskjellige grupper det er snakk om nå for tiden. Dessuten så blir nok ungdommene satt ut i krigshandlinger lenge før dem kommer til vernepliktig alder. Det er jo mange pågående borgerkriger i landet, noe som har pågått i 4-5 år. Endret 18. september 2015 av Professor Balthazar Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Det er absolutt verneplikt, ja. Svært mange menn blir tvunget til å sloss for Assad. Ikke for Syria, men for Assad. Det er en av mange grunner til at folk flykter. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 https://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_Army Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 (endret) Det kan jo ikke være slik at våre barn skal risikere å krige i Syria (og Afganistan) mens unge modige menn derfra skal gå på NAV i Norge ? Hvilke barn? Forsvaret sender bare yrkesmilitære, ikke vernepliktige, ikke barn, for å delta i krig. Ankomne syrere vil ikke delta i disse operasjonene da de ikke vil få den nødvendige sikkerhetsklareringen. En eventuell syrisk regjering som ble dannet i Norge eller Europa ville ikke hatt myndighet til å håndheve noen verneplikt. Endret 19. september 2015 av Zarac Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 19. september 2015 Forfatter Del Skrevet 19. september 2015 (endret) Det kan jo ikke være slik at våre barn skal risikere å krige i Syria (og Afganistan) mens unge modige menn derfra skal gå på NAV i Norge ? Hvilke barn? Forsvaret sender bare yrkesmilitære, ikke vernepliktige, ikke barn, for å delta i krig. Ankomne syrere vil ikke delta i disse operasjonene da de ikke vil få den nødvendige sikkerhetsklareringen. En eventuell syrisk regjering som ble dannet i Norge eller Europa ville ikke hatt myndighet til å håndheve noen verneplikt. Dersom dette gjaldt Finnland i stedet for Syria, og Finnland altså var angrepet av noe IS-lignende, fremmedkrigere etc, så ville finnene helt sikkert organisere seg for å ta landet sitt tilbake. Og vi ville forvente at de gjorde dette. Vi ser ikke på finnene som "untermench" og som representerer en underlegen kultur. Vi ville støtte finnene og ikke prøve å demotivere og marginalisere dem og prøve å overbevise dem om at de er udugelige. Jeg ser ikke på syrerne som "untermench" eller "typiske tapere" - og derfor forventer jeg at de unge modige menn fra syria og som med stor risiko har kommet til Europa, samler seg til et durabelt motangrep for å ta tilabke landet sitt. De bør ikke vente på at Obama skal bli enig med Putin etc for å ordne opp for seg. De bør lage en eksil-regjering med bred politisk og økonomisk støtte etc. Og de bør kunne ha autoritet til å kalle inn syrerne i utlendighet til å å tjenestegjøre for å ta tilbake landet sitt. De bør ihvertfall ikke sitte passivt på trygd og vente at våre sønner og døtre (ja vår barn) skal gjøre jobben for dem. Syrerne har en kjempejobb forran seg - og der bør vi støtte dem og ikke demotivere dem med å si "velkommen til trygdenorge - prøv å glemme landet ditt så fort som mulig - dere tullinger duger bare til å lage mat til oss o.l. Vi finner en plass til dere på gamlehjemmet*. Endret 19. september 2015 av ludo1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Hvilken gruppe burde de sloss for, ludo? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Jeg vet ikke om så mange av de som flykter av krig mener at det som trengs er at enda flere drar ut i krigen. Noen vil helt sikkert dra tilbake og ende opp med å slåss mot hverandre. Men jeg ser likevel for meg at folk som har fått halve familien drept og alt de eier og har sprengt til helvete vil være skeptiske til å kaste mer ved på bålet. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 20. september 2015 Forfatter Del Skrevet 20. september 2015 (endret) Hvilken gruppe burde de sloss for, ludo? En eksikregjering med bred støtte selvfølgelig - tilsvarende en ville gjort dersom en stor del av norges befolkning ble fordrevet fra Norge av noe IS-lignende. Jeg har tro på syrerne i motsetning til de som mener at de bare skal oppmuntres til å gå på fattigkassa i Europa og helst glemme landet sitt fortest råd. Dersom det var finner eller dansker som var fordrevet av terrorister så ville vi ikke få ideen om at de bare skal taes mot som sosial-klienter. Dette virker som rassisme. Var det for eksempel finner som kom, så ville vi ikke diskutere om vi skulle ta imot dem. Og vi ville ikke tenke på om de ville "berike vårt samfunn" etc. Da var det krig og finnene i utlendighet ville være svært aktive og få støtte i sin kamp. Vi ville altså forvente at de tok ansvar for sitt land. Syrerne blir jo behandlet som undermennesker som vi helst bare kan snakke om - ikke til. Også politisk. De har helt sikkert en politisk holdning som kan kanaliseres og bearbeides via eksil-regjering? De kommer da ikke som klippet ut av en røver-roman? Vi har ingen forventning om at de tar politiske initiativ og organiserer noe skikkelig? Midt-Østen tilhører IS ? Forøvrig: det er vel full konsensus om å få Assad til Haag? Ingen flyktning er imot det? Og hva mener de om de norske "fremmed-krigerne". Hva mener de etter å ha fått summet seg og diskutert med norsk politisk ledelse? For de må vel taes imot med diskusjon? For meg er de nå bare "enkelt-skjeber" uten politisk kraft. Det er for dårlig. Endret 20. september 2015 av ludo1 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 En eksikregjering med bred støtte selvfølgelig - tilsvarende en ville gjort dersom en stor del av norges befolkning ble fordrevet fra Norge av noe IS-lignende. Du vet at det er borgerkrig, ikke sant? Det er ikke slik at befolkningen har blitt fortrengt ene og alene av fremmedkrigere. Lenke til kommentar
Cerent Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Norge var nok i en ganske annen situasjon i 1940 enn Syria er i nå. Husk at Norge ble angrepet utenfra og fikk da en felles fiende, og det var en demokratisk regjering i Norge som hadde forholdsvis bred oppslutning og som derfra kunne organsiere motstandskamp med bred støtte i befolkningen fra eksil. Kjenner ikke så godt til Syria, men der er det jo et slags diktatur noe som ofte betyr at de ikke har noen bred oppslutning hos innbyggerne. (De har jo blitt påtvinget dette og ikke valgt det.) Dessuten har de jo fortsatt makten. Det er ingen eksilregjering eller lignende som kan organisere noe motstandskamp, og for mangeartete grupperinger (pga. diktaturet) som det ser ut til at ikke blir enige om en felles front. De fleste nordmenn var nok mot at Tyskland skulle okkupere Norge, men er ikke så sikker på at en like stor anndel av den syriske befolkningen er mot Assad regimet. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 (endret) Norge var nok i en ganske annen situasjon i 1940 enn Syria er i nå. Husk at Norge ble angrepet utenfra og fikk da en felles fiende, og det var en demokratisk regjering i Norge som hadde forholdsvis bred oppslutning og som derfra kunne organsiere motstandskamp med bred støtte i befolkningen fra eksil. Kjenner ikke så godt til Syria, men der er det jo et slags diktatur noe som ofte betyr at de ikke har noen bred oppslutning hos innbyggerne. (De har jo blitt påtvinget dette og ikke valgt det.) Dessuten har de jo fortsatt makten. Det er ingen eksilregjering eller lignende som kan organisere noe motstandskamp, og for mangeartete grupperinger (pga. diktaturet) som det ser ut til at ikke blir enige om en felles front. De fleste nordmenn var nok mot at Tyskland skulle okkupere Norge, men er ikke så sikker på at en like stor anndel av den syriske befolkningen er mot Assad regimet. Når syriske flyktninger (riktignok bare en liten del av dem) kommer til Europa så kan de sees på som partnere i å løse et stort felles (politisk) problem. Man må ikke tro at krigen i Syria bare er en lokal greie der nede. De flyktningene som kommer til Europa kan ha en nøkkelrolle i å etablere et ordna samfunn i Syria (sammen med syriske flyktninger andre steder). Obama og Putin kan skyte og bombe - men de løser ikke noe problem på lang sikt. Man må støtte syriske flyktninger i å organisere seg politisk på en inkluderende og bred måte. De er i en situasjon der de bør kunne legge til side særinteresser og heller gjøre en felles innsats. Å behandle dem som "kveg" slik som denne vidoen mener jeg er skadelig: http://www.aftenposten.no/webtv/#!/video/101856/slik-oenskes-flyktningene-velkommen-av-svensk-politi Hadde jeg blitt frarøvet mitt land av kriminelle og jeg ble møtt slik ved adkomst til Sverige, så ville jeg lurt på hva f* de røyker der. Jeg ville forvente at jeg ble møtt som en politisk ansvarlig person som kunne ta ansvar for mitt land og handle deretter. Ikke som et "kveg" som skulle tilpasses der burte. Jeg ville forvente å diskutere POLITIKK og bli sett på som å representere et vesentlig politisk spørsmål der jeg var *viktig* - og ikke bli mariginalisert av noen fulle politifolk som begynner å snakke om mine mulige personlige frustrasjoner. Tenk deg at huset ditt brenner eller noen gale der går amok - og du søker hjelp hos naboen. Er det da naturlig at denne naboen da bare begynner å "godsnakke" om ditt liv og fremtid? Europa hadde for vel 70 år siden noen gale ledere som laget mye bråk her. De som flyktet til Amerika ble da gjerne sett på som partnere i en felles krig. Bør ikke syriske flyktninger sees på som tilsvarende? De bør bare sees på som "sårbare sosial-klienter" som vi bare snakker om (ikke med) - og ikke som viktige partnere som vi kan diskutere med og støtte i deres kamp? Det vi opplever nå er rassisme. Og viser det seg at de syriske flyktningene oppfører seg som politiske drittsekker - så bør vi kunne si det klar til dem og sette dem i skole. Det er slik *brødre* oppfører seg overfor hverandre. Endret 21. september 2015 av ludo1 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Nå har vel både østen og vesten samlet seg rundt IS som en felles fiende og stilt seg bak Assad (ref den Amerikanske utenriksminister John Kerry i helgen). Så da som det er avklart kan vi vel med full styrke gå sammen om å fjerne de religiøse sadistene alle mann så får man heller tvinge igjennom ett demokratisk valg av leder i Syria etter at IS er knust. Blir det Assad så får man bare gratulere den unge forhenværende diktatoren med seieren så lenge han viser respekt for Kurderne og for den innsatsen de har lagt ned i denne krigen. 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Nei? Vesten har ikke stilt seg bak Assad, langt ifra. Det er en del som ønsker å flytte fokus bort en stund, det er alt. I tillegg, selv om IS skulle forsvinne helt er vi ikke noe særlig nærmere fred eller et demokratisk valg. IS var ikke årsaken til borgerkrigen, og å beseire de er heller ikke løsningen. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Nei? Vesten har ikke stilt seg bak Assad, langt ifra. Det er en del som ønsker å flytte fokus bort en stund, det er alt. I tillegg, selv om IS skulle forsvinne helt er vi ikke noe særlig nærmere fred eller et demokratisk valg. IS var ikke årsaken til borgerkrigen, og å beseire de er heller ikke løsningen. John Kerry uttalte offentlig i helgen at USA (og da også NATO formoder jeg), stiller seg bak Assad i denne konflikten. Mer enn nok kokker og faenskap til alt og alle i Syria, men tror det er ett greit utgangspunkt at Russland og Vesten støtter den samme part her, sånn for verdensfredens skyld. Er helt enig i at vi nå slår oss til ro med at, inntil IS er beseiret og alle landområder tatt ifra deres absurde sharia styre, så støtter vi Assad fram til det kan avholdes ett semi-demokratisk valg av ny eller gammel leder. IS er forøvrig ikke oppe for valg (derfor semi-demokratisk), uansett om endel av befolkningen skulle finne det ønskelig eller ikke. Tror alle ser at det ikke kan fortsette som det gjør nå, vi må skjære igjennom å finne løsninger selv om ikke aller blir fornøyd med det. Dette for både befolkning/flyktningene og ikke minst Europas beste. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Det er en merkelig tolkning av hva Kerry sa, og det forandrer ikke det faktum at vi er langt fra et valg selv om IS forsvinner. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Det er en merkelig tolkning av hva Kerry sa, og det forandrer ikke det faktum at vi er langt fra et valg selv om IS forsvinner. Ja det kan du si, var vel strengt tatt TV2`s tolkning det skjønte jeg nå og at det ikke var så svart/hvitt når man så hele talen. Men at de nå står samlet bak å bekjempe terroristene i første omgang kom jo klart nok fram, selv om USA fortsatt ikke er veldig lystne på å overlate det hele til Assad når Islamist problemet er løst: https://www.youtube.com/watch?v=L9Unt_Z9QXk Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 (endret) Hvorfor skal de gjøre landet sitt godt? De kan jo vandre inn til Europa og få ting. Tenk på det du, få hus, bil, mat, drikke og alt ditt hjerte måtte ønske. Til og med gratis utdanning. Fine greier. Da er det jo ingen vits i å kjempe. Det er til og med damer som kan bli omvendt til islam gjennom giftermål, kanskje hele 4 stykker, fordi i islam er det lov, da er det jo fantastisk å komme til himmelen og ha ugudelig samkven med 70 jomfruer. Imens kan resten av befolkningen få regningen, samt bli diskriminert gjennom ulike statlig privilegium av de innvandrende. Takk Allah for at folk stemmer på riktige parti. Så kan disse fantastiske mannfolka komme hit og ta alt andre har. Endret 21. september 2015 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Tror ikke lykken for noen er å padle over havet i en lekk gummibåt med en eller annen kynisk menneskesmugler som rormann for så å traske milevis med ungene på ryggen for så å møte militærpoliti og piggtrådgjerder. Skulle man være så heldig å komme seg inn under piggtrådene så er neste som venter snauskaller som hytter med neven etter deg... Tror nok de som oss hadde foretrukket en fredelig tilværelse hjemme i sofaen... Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 (endret) Tror ikke lykken for noen er å padle over havet i en lekk gummibåt med en eller annen kynisk menneskesmugler som rormann for så å traske milevis med ungene på ryggen for så å møte militærpoliti og piggtrådgjerder. Skulle man være så heldig å komme seg inn under piggtrådene så er neste som venter snauskaller som hytter med neven etter deg... Tror nok de som oss hadde foretrukket en fredelig tilværelse hjemme i sofaen... Tror du, men faktum er at bare en viss andel av befolkningen er i mot innvandring og de færreste oppfører seg som idioter, slik som de såkalte snauskallene. Jeg hadde personlig flyktet fra Norge i dag om jeg fikk alt det Syrerne får her, i et annet land. Da hadde jeg sagt morna Norge, og reist. Så kunne jeg fått privilegium, hus, mat, drikke, bil osv. gratis. Samt å være i polygame ekteskap med kvinnene i landene jeg kommer til Gode greier Så med et media som kaller meg for en flyktning, når jeg helt klart bare har lyst på ting, og å leve blant en dum befolkning. Latterlig Endret 21. september 2015 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå