Halloheihei Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Hei! Trenger hjelp til en diktanalyse. Har jobbet lenge, men synes diktet er vanskelig og nå nærmer det seg foredrag. Diktet er "Min tanke flagrar yve livsens hav" av Olav Nygaard. Jeg må bestemme hvilken form diktet har, og finne tema og budskap. Virkemidler har jeg kommet på god vei med. Er noen villig til å hjelpe en stakkars student i nød? Takk på forhånd! Legger med diktet. Min tanke flagrar over livsens hav, ein vesall fugl som ikkje finn seg kvile; han ser kje anna enn det dølne kav, han ser kje noko leidestjenne smile. Han skulde heimatt til sitt baandomsland og syngje i den grøne bjørkerinden; men stygge havtroll myrkeskodde spann, og han vart vil og vend av kvervelvinden. Paa have rullar drakehopen fram med grøne glim; og i den adne roren dei hiver høgt sin kvite kalde kam og kvæser nifst og leikar vilt med sporden Det eimar upp or raude roggne gap, og augo rullar under moreldlogar, og nasur spanar seg med villhestskap, og halsar lyfter seg i bugt og bogar. Min tanke flagrar yve livsens og kjenner at det lid til siste sprengen; han sviv i ring og sig og trøytnar av, og raude blode droplar i fraa vengen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå