Dingy Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 (endret) Får snart AltiBox 300/300mbits med TV-kanal pakke. Jeg har ett nettverk allerede lagt opp i huset med dataskap i kjelleren, men problemet (hvis det er ett problem?) er at det kun er 1 datapunkt i de forskjellige rommene, men gjerne både PC og TV i rommet. + har en trådløs link (bridge) til garasjen med kontor i 2 etasje hvor det også er PC, skrivere + TV Det er 4 TV'er, 3 PC'er og 2 spillkonsoller, noen printere, osv som er kablet. Nettbrett og slikt går trådløst. Spørsmålet mitt er, vil jeg kunne sende både TV og Data gjennom det samme nettverket? (f.eks da gjennom den trådløse bridge'n til garasjen) Altså, hvis altibox routeren står i kjelleren (hvor dataskapet er, fiberen kommer inn, og alle datapunktene samles), er det da egen utgang for TV og egen for data på altibox boksen, slik at man i praksis må ha 2 nettverk, ett for TV og ett for data, eller kan begge deler deles gjennom en switch? Hvis det er "2" utganger på Altibox'en, en for data, og en for TV, kan man bruke vanlig switch også på TV utgangen for å dele til flere TV'er, eller trengs det noe spesielt utstyr? Idag er det en switch i kjelleren, og en switch på gutterommet med PC, PS4 og TV tilkoblet. Samme prinsippet har vært gjort flere steder i huset der det er mer enn en enhet som skal ha kablet nettverk. (trådløst er ikke ett alternativ) Jeg prøvde å spørre selgeren til Altibox, men tror ikke han skjønte hva jeg mente. Endret 18. september 2015 av Dingy Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 (endret) VLANs altibox bruker:100 = tlf / config av routern din , 10.X.X.X har den ip'en101 = tv net102 = internet Hvis du ikke har utstyr fra altibox levrandør, må du enten bruke dyrere cisco switcher med vlan eller Asus routere for å sette opp dette. Du må ha forskjellig kabel til TV og internett. Siden verken telefon eller tv nettet får ip adresse slik jeg forstår det. Om samme kabel fra mediaconverteren gir alle disse uten å dele de opp, funger ingenting. Endret 18. september 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 (endret) Ja, du kan det. Men i hver ende må det da stå utstyr som kan tagge VLAN ut på diverse porter. Cisco sine SMB (managed) switcher kan i alle fall gjøre det på en ok måte, koster noen hundrelapper per switch. Du må også bytte hjemmesentral til en Asus router. Kjør trunk ut til Cisco switch og tag VLAN på portene der. Endret 18. september 2015 av TheHaughom Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 18. september 2015 Forfatter Del Skrevet 18. september 2015 (endret) Ok, takk for informative svar. Prøvde å søke litt på forumet, men fant endel motsigende svar, hvor de i en tråd påstod at man kunne bare plugge en kabel fra TV utgangen på AltiBox OG en kabel fra LAN på altibox'en inn i en vanlig switch så hadde man begge deler i ett nettverk (ideell løsning for min del), til svar likt det jeg har fått nå med at man i praksis må ha 2 nettverk (1 til 101-TV og 1 til 102-LAN), enten i form av 2 fysiske nett, eller som VLAN (som blir en utfordring/dyrt). Så for å fortsette med noob spørsmålene mine .. Cisco/VLAN løsningen betyr at man definerer portene med hva de er til, på en måte som 2 adskilte nettverk, men at man kan kjøre en "pass-trough" på en port som uplinkes til neste cisco router og tar med både 101 og 102. På neste switch deler man trafikken på de forskjellige portene, og definerer en port som pass-trough/uplink til neste switch igjen? Mao. så må jeg ha da en managed Cisco switch i kjelleren, og bytte ut alle switchene der det skal være TV rundt omkring med cisco switcher for å splitte trafikken..? (det ugunstige her er at det er ikke ett rent stjerne-nettverk, på ytterste punktet så er det 4 switcher mellom klient og "dataskap", hvor det ene strekket er 1 km lang trådløs 300mbit/s Ubnt bridge) .... Vil slik trådløs bridge i prinsipp fungere som en "virtuell kabel" for alt hva nettverket vet, eller vil det skape problemer? (jeg har tydeligvis ikke nok greie på dette (enda) ) Endret 18. september 2015 av Dingy Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Skal prøve å svare på spørsmålene dine. Jeg tror ikke du får noe fornuftig utav å sette både TV og internett-kabel i en dum switch. Men du kan nok fortsette å bruke hjemmesentralen, og tagge portene med korrekt VLAN på switch. Deretter kjøre trunk ut til andre switcher (og evt. trunk videre fra disse til neste switch). Og så tagger du VLAN på resterende porter til det du måtte trenge. Så for å svare på første spm. så har du forstått det korrekt. Ang. den trådløse bridgen så spørs det litt hvordan denne er satt opp. I praksis er jo trafikken over denne trunket, altså ikke tagget VLAN, og man skal derfor i teorien kunne sette det opp selv over denne. Men det er jo mulig latency/båndbredde kan bli for laber over WiFi dersom flere klienter deler samme WiFi bridge. Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 18. september 2015 Forfatter Del Skrevet 18. september 2015 Kanon, du bekreftet akkurat det jeg har tenkt og lest de siste minuttene. Dette er morro Den trådløse linken min er WDS-bridge og skal sende gjennom all trafikk inkl. VLAN tags. Det er kun disse to AP'ene på denne wifi bridge'n, den fungerer kun som en erstatning for en kabel. På remote site er det ny switch og eget AP for WLAN med ny SSID og annen kanal. Ytelses testene jeg har kjørt gir meg rundt 15 mbyte/s ved filkopiering over wifi bridge'n. det kjedelige er at på remote site får jeg kun 150mbit/s mens WAN'et blir på 300mbit/s Men det får man leve med, 150mbit/s er uansett plenty til dagens internett bruk, blir det for lite får man oppgradere. For å oppsummere: Hjemmesentralen til Altibox beholdes (såfremt den ikke skaper ytelses problemer) TV port kjøres inn i en managed switch og settes på VLAN 101 LAN port settes opp på VLAN 102 Deretter er det bare å skille på disse to videre i nettverket, med trunk/pass-trough fra switch til switch hvor trådløs bridge rett og slett fungerer som en hvilken-som-helst kabel. Tøft Tusen takk for hjelpen, da gleder jeg meg til å sette igang dette prosjektet Vil de billigste switchene med VLAN fungere greit nok? f.eks. ZYXEL GS1900-8, 8 port GbE L2 Switch Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 18. september 2015 Forfatter Del Skrevet 18. september 2015 Bare en X faktor jeg lurer på... hvor mange mbit/s bruker hver TV/dekoder/stream? Vil tro PVR dekoderene fortsatt bare kan ta opp på 1 kanal av gangen(?) og vise en annen kanal samtidig, mao. 2 aktive streams. Og TV trafikken er utenom de 300mbit/s som skal være øremyntet WAN (VLAN 102) slik jeg skjønner det. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Det er ingen selvfølge at den trådløse linken kan sende tagget VLAN på samme link. Det ville i så tilfelle vært første gang eg hadde sett. Her bør en sannsynligvis ha to trådløse linker. En pr VLAN. Kan være at utstyret du har støtter flere trådløse linker samtidig, men om ikke må du ha to AP'er pr VLAN for å lage linkene. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Vær forsiktig med å gå for billig utstyr. Det hender at utstyr som i teorien skal kunne klare dette ikke fungerer. Jeg måtte bytte ut mine netgear prosafe-svitsjer fordi de ikke klarte å holde tvstreamen i live. Etter 20-30 sekunder så stoppet det opp... gang på gang - og etter ørten forsøk med forskjellige konfigurasjonsinnstillinger så kom jeg ingen vei. Sikkert en eller annen obskur bug med vlan og multicasting. Jeg gav opp og kjøpte HP-svitsjer, og så fungerte det tvert. Cisco fungerer garantert. HP gjør det også. Andre seriøse svitsjer bør fungere. nomore: er det snakk om en typisk wifi-extender for hjemmebrukere, så har du helt rett. Men det er ingenting i veien for at "skikkelig" utstyr skal kunne takle VLAN over en enkelt link. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Sikker på at det da ikke blir flere linker samtidig, på samme utstyr? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 (endret) Ja. Ethernet-rammer, der vlan skjer - opererer på nivå 2 i osi-modellen, wifi-rammer på nivå 1. Har man wifi-utstyr som støtter vlan, så fungerer vlan på samme vis som i andre enheter med vlan-støtte, som en del av ethernet-rammene. Støtter ikke wifi-utstyret vlan, så vil ethernet-rammer tagget med vlan-info forkastes. Det er også mulig å sende flere ethernet-rammer i en og samme wifi-ramme, noe som vil si at man til og med kan oppleve at trafikk på forskjellige vlans sendes i samme radiooverførsel. Endret 18. september 2015 av Jann - Ove Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Ville fortsatt unngått å sende flere nettverk, spesielt om nettverkene kan være pratsomme over WiFi. Årsaken? WiFi er Half-Duplex, det betyr at det kan bare sende eller motta data, ikke gjøre begge delene samtidig. Også er du også knapp på båndbredde, så det kan fort bli ramaskrik når Altibox dekoderen fyrer opp og om man skulle spille samtidig, derfor sender de fleste VLANs igjennom kabel som er "Full duplex" som betyr at du kan sende og motta samtidig. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Bare for å skyte inn, har en trådløs link på over 4km og Altibox TV fungerer fin fint over denne linken. De aller fleste kanlaene opptar ikke mer enn ca 10Mbps. Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 pvr dekoderene til altibox kan ta opp på 3 kanaler samtidig. Forøvrig for å slippe å slite så kan du vurdere den trådløse tvoverføringa som altibox leverer. Jeg har den selv på 4 tver i hele huset (300m2) og det fungerer helt knall. Ideelt da så patcher du opp det punktet til tv som er mest mulig midt i huset og setter "basen" der. Ikke veldig dyrt heller.. 2-3000.- for alt til 4 tver. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Hva bruker de til overføring av tv trådløst? Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 https://www.komplett.no/product/771330/altibox-trdls-tv#reviews Du trenger bare en base så kan du kjøpe mottakere utenom. Ser endel klager på frys av bilde, men det har jeg fått med kabel også og oppstår bare svært sjelden. Jeg bruker en sånn til leieboeren i kjelleren også i tillegg til mine 3 tver og leieboeren klager heller ikke og det er tilogmed støpt dekke mellom hoveddelen og kjelleren. Var skeptisk i starten men synes det fungerer svært bra. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Var lite teknisk der, så jeg antar det er snakk om en wifi ethernet løsning? Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Ja, det kan du vel kalle det. Du henter ut ethernetsignalene til dekoder med kabel fra mottaker. Men overrasket hvor bra signaler det gir, med tanke på at jeg tidligere har slitt med bra wifi i huset, men tv har alltid vært perfekt. (wifi problemene er ordnet med bedre ap's og bedre plasseringer) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå