Gå til innhold

Ny stasjonær PC til under 8k - spill, redigering ++

Anbefalte innlegg

Har etter mange år med laptop bestemt meg for å kjøpe inn en stasjonær PC. Denne skal brukes til spill (Dayz, GTAV ++),redigering av bilder/video, se film osv.  Jeg tenker at det skal være en investering for mange år frem i tid, og tenker da også at det kan være greit å ha muligheten til å oppgradere etterhvert. Det er tydelig at det er mye rimeligere å bygge selv enn å kjøpe ferdig montert. Jeg har aldri bygget en PC før, og jeg må innrømme at det ikke er lett å navigere seg gjennom jungelen av de alternativene en står ovenfor. Håper derfor noen av dere kan bidra med deres ekspertise :)

Jeg fant for eksempel denne PC'en til 9 499,- på komplett: https://www.komplett.no/product/10989#!tab:extra

Dersom jeg velger ut de individuelle delene i prisjakt +/- så ender prisen opp på drøye 7 000,-  http://www.prisjakt.no/list.php?l=208788&view=m

Har dere noen tips til hvordan jeg bør modifisere denne builden? Er det litt knapt med bare 120 gb ssd? Har jeg plass til en ekstra, vanlig harddisk? Er delene kompatible?

Når det gjelder overklokking, så er dette noe jeg aldri har prøvd før. Høres risky ut.

Kan også nevne at jeg har mus og skjerm fra før.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ha 250 GB SSD.

Når du snakker om:

Jeg tenker at det skal være en investering for mange år frem i tid, og tenker da også at det kan være greit å ha muligheten til å oppgradere etterhvert.

Bør du heller se etter GTX 970 på bruktmarkedet, eventuelt sokkel 2011-3 da det holder lengere med DDR4 ram og kan oppgraderes mere til 6/8 kjerner om behovet blir det. Eller i verstefall kjøpe ditt oppsett brukt ferdig bygget til 1000-1500 kr lavere pris.

1x 5.25" drive bay (external)
1x 3.5" drive bay (external)
Internal mounting area for up to four 3.5" or six 2.5" HDDs

Så det burde ikke være noe problem.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Den fra netonnet såg spennende ut. Kjøper ikke med operativsystem, da jeg tenker å installere windows 7. Hvordan vil denne builden kjøre nye, krevende spill?

Har forstått det slik at redigering krever mye ram. Vil det uansett holde med 8gb?

Lenke til kommentar

Kommer ann på om du har full HD skjerm 144 hz eller høyere?

Uansett er neppe GTX 960 noe fremtids kort da må du se på GTX 970 eller GTX 980TI særlig om du vil klare å spille 1600p brukbart f.eks Asus rog skjermer eller 4k.

Vil anbefale 16 GB ram til videoredigering eller mye multitasking.

I spill holder 8 GB lenge ennå.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvor mye minne du trenger avhenger av hvor avansert redigering du skal gjøre. 8GB holder til det meste, men det kan ta litt lengre tid. Minne kan uansett legges til senere. Jeg ville i alle fall ha valgt det overklokkbare oppsettet.

Skjermkortet er greit nok, men er nok det første som setter begrensninger. For bare noen få kroner ekstra kan du velge R9 380 som gir noe bedre ytelse i spill https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/skjermkort/sapphire-r93804gbnitro/219147.11084/

Lenke til kommentar

Hvor mye minne du trenger avhenger av hvor avansert redigering du skal gjøre. 8GB holder til det meste, men det kan ta litt lengre tid. Minne kan uansett legges til senere. Jeg ville i alle fall ha valgt det overklokkbare oppsettet.

Skjermkortet er greit nok, men er nok det første som setter begrensninger. For bare noen få kroner ekstra kan du velge R9 380 som gir noe bedre ytelse i spill https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/skjermkort/sapphire-r93804gbnitro/219147.11084/

Takk for nyttig info. Fulgte rådet om kraftigere skjermkort, og satser på det holder med 8gb ram inntil videre. Hva tror dere om denne?

post-174605-0-85620800-1442570347_thumb.jpg

Overklokking har jeg ikke greie på, så det er lite sannsynlig at jeg begir meg ut på noe sånt.

Endret av 123asbdf
Lenke til kommentar

DDR3 ram kommer muligens å øke i pris når produksjonen stoppes.

Så skal du ha DDR3 bør du sørge for å kjøpe det inn i løp av året.

R9 380 er bare en R9 280x som er oppdatert, så hadde heller kjøpt forrige utgave brukt i så fall. Man har ikke hdmi v2 på de.

Lenke til kommentar

Oppsettet ditt ser fint ut til prisen. Selv om du ikke tror du skal overklokke, så er prosessoren uansett kraftigere i det overklokkbare oppsettet. Det er ikke noe hokus pokus og overklokke i dag, og du kommer fint opp i 4,2GHz +/- med oppsettet uten varmeproblemer. Hovedkortet i det overklokkbare oppsettet er også bedre, med støtte for bl a SLI. Men hvis budsjettet er stramt, er oppsettet ditt et godt oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...