Gå til innhold

Urettferdig behandlet

Seen

Anbefalte innlegg

Hei, ble oppsakt på jobben i dag sammen med en anklage om at jeg hadde ødelagt for bedriften med vilje. Sjefen mente at jeg hadde prøvd å dekke over en feil jeg hadde gjort, når sannheten er at jeg ikke ante effekten av det og at jeg på ingen måte prøvde å ødelegge, det ville jeg aldri gjort og jeg er overrasket over denne anklagen da jeg føler sjefen kjenner meg såpass godt at han kjenner arbeidsmoralen min.

Må jobbe her en måned til og jeg går helt fra vettet. Det er åpenbart at de andre ansatte her også vet om situasjonen men ingen snakker om det så jeg får liksom ikke sjangsen til å rette opp inntrykket heller...

Trenger virkelig denne referansen så vil ikke gå for hardt ut heller. Tips og råd?

Endret av Seen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si uten å vite mer om hva du har gjort.

Er det noe du burde ha visst konsekvensene av?

Alle gjør feil, jeg selv har driti meg ut et par ganger. (jobber i IT, som eksempel har jeg skrudd av en server f.eks. Men ikke fått noe mer konsekvenser enn å bli "mobbet" av kolleger)

Så det spørs jo veldig hva du har gjort, om det er en "rettferdig" avgjørelse eller ikke.

Lenke til kommentar

Det er innen it og det er snakk filer som skulle lastes opp til en nettside som gikk feil og som jeg var sikker på jeg rettet opp i. Jeg ble da anklaget for å dekke over feilen min og samtidig fratatt rettighetene mine på nettsiden. Det er heilt vanvittig flaut og samtidig så urettferdig at det koker inni meg. Når jeg skulle prøve å forklare meg i møte så avbrøt bare sjefen meg og skiftet tema når jeg ville forklare. Virket som han allerede hadde bestemt seg.

Ville du klart å holde kjeft om dette og bite det i seg til du skulle slutte? Jeg merker et sterkere og sterkere behov for å forklare meg ordentlig men får liksom ikke mulighet :s

Lenke til kommentar

Er det ikke mulig å be om et møte hvor man tar opp alle gjeldende faktorer der? Er det en av de bedriftene hvor dialog er oppskrytt? ("Liker du deg ikke her, finner vi nok en annen som vil ha jobben")

Det sa han jo ikke rett ut selvsagt men oppfattet ham sånn. Det har vært null dialog helt siden jeg startet, og lite sv ærlig feedback. Han var den øverste sjefen, så kan ikke gå høyere.

Jeg vet ikke helt om jeg vil klare å leve ok med meg selv om jeg ikke retter opp i dette fordi det er helt sykt å faktisk bli behandlet på denne måten.

Lenke til kommentar

Er det ikke mulig å be om et møte hvor man tar opp alle gjeldende faktorer der? Er det en av de bedriftene hvor dialog er oppskrytt? ("Liker du deg ikke her, finner vi nok en annen som vil ha jobben")

Det sa han jo ikke rett ut selvsagt men oppfattet ham sånn. Det har vært null dialog helt siden jeg startet, og lite sv ærlig feedback. Han var den øverste sjefen, så kan ikke gå høyere.

Jeg vet ikke helt om jeg vil klare å leve ok med meg selv om jeg ikke retter opp i dette fordi det er helt sykt å faktisk bli behandlet på denne måten.

Da foreslår jeg at du tar kontakt med han og si at du vil gjøre opp for deg. Forklare hva som har skjedd fra ditt synspunkt og hva du har gjort for å rydde opp etter deg. Som jeg har nevnt tidligere, alle gjør feil. Ingen er perfekt.

Da får du ihvertfall gjort noe med samvittigheten din, hvis han fortsatt er en idiot og ikke vil høre på deg så er det kanskje greit at du kommer deg ut av det selskapet. Det finnes desverre mange useriøse mennesker her i verden.

Nå vet jeg ikke hvor stort selskapet du jobber i er, men veldig mange har en HR ansvarlig man kan snakke med dersom man føler noe er feil på arbeidsplassen.

Lenke til kommentar

Hadde virkelig forventet en annen holdning i dagens kunnskapsbedrifter. Nå hører vi selvsagt kun din side av saken, men å avfeie deg uten en fornuftig og helst referatført samtale virker bare arrogant og uprofesjonelt.

Slik det er fremstilt så langt virker det som en sak som man burde ta videre. Er du organisert?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke samvittigheten min det er noe galt med, alle gjør feil og tidligere har jeg gjort større feil enn dette uten at alle tilgangene mine blir sperret og jeg får en oppsigelse. Dette bare tull, og handler nok om at de vil kutte i utgifter eller at noen av kollegaene mine har sparket bein på meg. Det er bare urettferdigheten jeg sliter sånn med, og litt skade på verdigheten min og bli behandlet på denne måten.

Skal be om et nytt møte og ta opp disse tingene. Kan selvsagt ikke gå for hardt ut siden jeg trenger hans referanse, men pokker heller, det kommer til å gå utover selvrespekten min hvis jeg ikke sier fra om at jeg ikke lar meg behandle på denne måten. Skal bruke helgen på å tenke godt over hva jeg vil si og hvordan.

Lenke til kommentar

Selv om du kanskje vil slutte uansett, er det best å sørge for at du ikke blir oppsagt på galt grunnlag, slik at det ikke blir til hinder for deg senere.

Du trenger ikke å oppgi sjefen som referanse når du søker andre jobber. Du kan oppgi en annen leder eller kollega som er fornøyd med arbeidet ditt. Attest på arbeidsforholdet er arbeidsgiver pålagt å gi deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke samvittigheten min det er noe galt med, alle gjør feil og tidligere har jeg gjort større feil enn dette uten at alle tilgangene mine blir sperret og jeg får en oppsigelse. Dette bare tull, og handler nok om at de vil kutte i utgifter eller at noen av kollegaene mine har sparket bein på meg. Det er bare urettferdigheten jeg sliter sånn med, og litt skade på verdigheten min og bli behandlet på denne måten.

Skal be om et nytt møte og ta opp disse tingene. Kan selvsagt ikke gå for hardt ut siden jeg trenger hans referanse, men pokker heller, det kommer til å gå utover selvrespekten min hvis jeg ikke sier fra om at jeg ikke lar meg behandle på denne måten. Skal bruke helgen på å tenke godt over hva jeg vil si og hvordan.

Ta kontakt med fagforening, du kan ikke sies opp på slikt grunnlag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...