Gå til innhold

Excel ark til dimensjoneringer

Stabra

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg holder på å lage meg et Excel ark til jobben /skole som går ut på kanaldimensjonering av ventilasjon.

Ventilasjonrør har faste rørdimensjoner men når jeg bruker formelen så blir det forskjellige dimensjoner/verdier.

Spørsmålet mitt er da...

Hvordan gjøre om de verdiene man regner ut til ... til de faste rørdimensjoner.?

Eksempel: jeg får en  verdi  i min utregning og  i ventilasjon så har du rør som er fra:

Ø100-125-160-200-250-315-400-500-630-800-1000-1250 hvordan kan jeg få den utregnet verdien til å gjøre seg om til den nærmeste/egendefinerte  dimensjonen på røret??

Spørsmål 2.

Hvordan lage et mellom rom  i en formel ...når formelen har flere utregninger.??

Håper på svar???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du kan bruke IF-kommandoen (se hjelpefunksjonen for detaljer) for å sjekke om din rørdimensjon ligger mellom for eksempel 100 og 125mm. Jeg regner med at dimensjonen du regner ut er et minimum, altså at du må runde oppover. Noe sånt:

=IF(AND(A1>100;A1<125);125;0)

Slik kan du føre flere tester for de andre dimensjonene for eksempel i cellene A2, A3, A4, osv. Legg merke til at du får en kolonne med resultater. For eksempel, 0, 0, 0, 250, 0, 0, 0. Disse kan du summere så du i dette tilfellet får 250 for eksempel i celle A10. Så kan du skjule radene 2-9 med de individuelle resultatene for hver rørdimensjon og bare vise summeraden 10. Edit: Du kan også lage en kjempeformel som summerer hver test direkte i en celle, men det blir mindre oversiktlig og kan gi en del feilsøking hvis du skriver noe galt. Du kan også lage et sett med predefinerte rørdimensjoner og referere til cellene de står i, i stedet for å skrive rørdimensjonene med tall i formelen. Det gir fleksibilitet til å endre på størrelsene i ettertid uten å måtte endre formlene.

2. Jeg skjønner ikke spørsmålet. Hvis du skal summere flere ledd i en stor formel så setter du bare pluss mellom hvert ledd. Eventuelt gange hvis det er sånn leddene skal regnes sammen. Hver celle kan bare gi ett tallsvar. Du får ikke to ulike tallsvar inn i en celle uten å regne de sammen på et vis. Hvis du vil ha to verdier presentert etter hverandre må du bruke to celler. Eventuelt flere hvis du vil ha benevninger og mellomrom for å gi god lesbarhet. Du kan også bruke cellefarger, uthevet tekst etc for å vise sluttresultatet tydelig. For eksempel:

Celle C1: 'Ø=

Celle D1: A10

Celle E1: mm

Celle F1: (mellomrom)

Celle G1: 'v=

Celle H1: 10

Celle I1: m/s

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...