Gå til innhold

TEST: Huawei Honor 7

Anbefalte innlegg

Haha jeg ser mange her som ikke har lest artikkelen ordentlig, og blir sinna fordi Huawei lager toppspesifiserte mobiler rimeligere enn konkurrentene. Intet nytt der. Jeg har knust min Huawei Ascend Mate 7 nå og ser etter en erstatter. Denne ser veldig fin ut siden jeg vil gå ned i skjermstørrelse. MEN som en tidligere kommentator var inne på: jeg er nødt å vite batteritid/batterikapasitet på denne før jeg kan kjøpe. Batteriet på 4100 mah i Mate 7 er bare helt ekstremt deilig. Du har alltid 2 dager før du må lade, så om du glemmer å lade ei natt så holder den 1 dag til uten problem. Jeg håper bare at denne også har i hvert fall 3500 mah men jeg tviler sterkt.

Du anklager folk for å ikke ha lest artikkelen. Etterpå så lurer du på hvor stort batteri det er i mobilen? Noe som faktisk står i artikkelen? (3100 mAh). Da forsvinner jo egentlig all kritikken din bort, iom at du da ikke selv har lest artikkelen skikkelig. Og nei, Huawei sine telefoner er ikke på nivå med toppmodeller. Det gjør dem ikke dårlige, og de er svært gode for prisen. Leter du etter en skikkelig toppmodell, som koster lite så er det Xiaomi som teller. De lager ordentlige, svært gode toppspesifiserte toppmodeller, og selger dem billig. Honor 7 hadde blant annet hatt langt bedre batteritid med en SD 610. Noe som hadde blitt dyrere. Dessuten er det bra at de satser på egen CPU. Snart får vi nok se Huawei SoCer som kan konkurrere bedre mot konkurransen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha jeg ser mange her som ikke har lest artikkelen ordentlig, og blir sinna fordi Huawei lager toppspesifiserte mobiler rimeligere enn konkurrentene. Intet nytt der. Jeg har knust min Huawei Ascend Mate 7 nå og ser etter en erstatter. Denne ser veldig fin ut siden jeg vil gå ned i skjermstørrelse. MEN som en tidligere kommentator var inne på: jeg er nødt å vite batteritid/batterikapasitet på denne før jeg kan kjøpe. Batteriet på 4100 mah i Mate 7 er bare helt ekstremt deilig. Du har alltid 2 dager før du må lade, så om du glemmer å lade ei natt så holder den 1 dag til uten problem. Jeg håper bare at denne også har i hvert fall 3500 mah men jeg tviler sterkt.

Du anklager folk for å ikke ha lest artikkelen. Etterpå så lurer du på hvor stort batteri det er i mobilen? Noe som faktisk står i artikkelen? (3100 mAh). . Snart får vi nok se Huawei SoCer som kan konkurrere bedre mot konkurransen.

Det eneste som holder tilbake er grafikkytelsen - og noe høyt strømforbruk ved idle når man sammenligner mot snapdragon 808/810 eller exynos 7420. CPU ytelsen er mer enn god nok.

Samme gjelder for mediatek også. Hvis huawei og mediatek får oppdatert GPU'ene sine er de helt på høyden - og trolig til en langt lavere pris.

Lenke til kommentar

Det eneste som holder tilbake er grafikkytelsen - og noe høyt strømforbruk ved idle når man sammenligner mot snapdragon 808/810 eller exynos 7420. CPU ytelsen er mer enn god nok.

Samme gjelder for mediatek også. Hvis huawei og mediatek får oppdatert GPU'ene sine er de helt på høyden - og trolig til en langt lavere pris.

Fra anandtech sin CPu test av P8:

Again, the overall score ends up average for the P8. In every-day usage the device still manages to be quite fast even though it can't be compared to other flagship devices with stronger SoCs

Så nei, egentlig ikke. GPU er ikke et problem for HiSilicon, CPU er problemet deres. GPU er enkelt, det er bare å kjøpe en dyrere Mali modell. Qualcomm sine Snapdragon som er i samme ytelsesklasse som kirin har lignende svak GPU ytelse. Det er CPU hvor problemene ligger. Du kan skrive hva du vil, men 8 A53 kommer ALDRI i nærheten av 4xA57 og 4xA53. Jeg beklager, men det går ikke. Kirin sin ytelse faller og svært kraftig av etter tid. Den har 2,2 Ghz, og den klarer ikke bedre enn 1,4 stabilt ville jeg tippe. Det vil være håpløst for deg å bevise at de er like i ytelse, fordi de er ABSOLUTT ikke. Det største problemet er heller ikke ren CPU ytelse. Problemet andre steder.

Lenke til kommentar

Du anklager folk for å ikke ha lest artikkelen. Etterpå så lurer du på hvor stort batteri det er i mobilen? Noe som faktisk står i artikkelen? (3100 mAh). Da forsvinner jo egentlig all kritikken din bort, iom at du da ikke selv har lest artikkelen skikkelig. Og nei, Huawei sine telefoner er ikke på nivå med toppmodeller. Det gjør dem ikke dårlige, og de er svært gode for prisen. Leter du etter en skikkelig toppmodell, som koster lite så er det Xiaomi som teller. De lager ordentlige, svært gode toppspesifiserte toppmodeller, og selger dem billig. Honor 7 hadde blant annet hatt langt bedre batteritid med en SD 610. Noe som hadde blitt dyrere. Dessuten er det bra at de satser på egen CPU. Snart får vi nok se Huawei SoCer som kan konkurrere bedre mot konkurransen.

Spørsmålet er vel hvor man får tak i disse Xiaomi telefonene. Ingen her til lands ser ut til å ta dem inn hvertfall.

Lenke til kommentar

Det sies at det er det beste mobilkjøpet som kan gjøres i dag, men hva med en litt mindre blodfersk high end modell?

Side by side sammenligning av H7 med S5, for eksempel:

http://www.prisjakt.no/product.php?j=3265796,2522374

S5 med IP67 vanntett, NFC, MHL, motstandsdyktig mot riper, USB 3 i stedet for 2, trådløs lading, DLNA og lavere stråling... S5 ser ut til å slå H7 på mange punkter untatt 2 GB RAM i stedet for 3, og da valgte jeg å sammenligne med S5 som første alternativ fordi dere hadde bilde av en benchmark der S5 og H7 sto side ved side.

Er det aluminiumen jeg undervurderer, kanskje?

Lenke til kommentar

Fra anandtech sin CPu test av P8:

Again, the overall score ends up average for the P8. In every-day usage the device still manages to be quite fast even though it can't be compared to other flagship devices with stronger SoCs

Så nei, egentlig ikke. GPU er ikke et problem for HiSilicon, CPU er problemet deres. GPU er enkelt, det er bare å kjøpe en dyrere Mali modell. Qualcomm sine Snapdragon som er i samme ytelsesklasse som kirin har lignende svak GPU ytelse. Det er CPU hvor problemene ligger. Du kan skrive hva du vil, men 8 A53 kommer ALDRI i nærheten av 4xA57 og 4xA53. Jeg beklager, men det går ikke. Kirin sin ytelse faller og svært kraftig av etter tid. Den har 2,2 Ghz, og den klarer ikke bedre enn 1,4 stabilt ville jeg tippe. Det vil være håpløst for deg å bevise at de er like i ytelse, fordi de er ABSOLUTT ikke. Det største problemet er heller ikke ren CPU ytelse. Problemet andre steder.

Sier ikke at de er like i ytelse, men forskjellen er ikke stor nok til at man vil merke noe i daglig bruk, men grafikkforskjellen vil man merke i enkelte spill.

SD810 klokker seg også mye ned i de aller fleste telefoner ;) Og ja jeg har lest P8 testen til anandtech for en tid siden.

Hisilicon har problemer med for høy varmeutvikling og dermed nedklokking, nevnte det allerede i en tidligere post. Dette er ekstra ille i P8 som er tynn og leder varme dårlig. I Honor 6 holder den høyere klokkehastigheter, og vil tro dette også gjelder i honor 7 grunnet metallkabinett og tykkere telefon.

se f.eks på gsmarena sin honor 7 test:

http://www.gsmarena.com/huawei_honor_7-review-1279p5.php

På de fleste CPU tunge tester ligger den plassert midt på, mens i grafikktunge tester er den LANGT bak SD810.

Eller notebookcheck:

I antutu scorer den ca 47k, en iphone 6 plus scorer 50k, en galaxy s6 ca 60k, ikke alarmerende forskjeller, SD615 som man ofte finner i telefoner rundt samme pris som honor 7 scorer ca 37k - som også har 8 x A53 men lavere klokket enn hos kirin 935.

Men ser man på GPU ytelsen i f.eks GFXbench T-Rex, så ligger ytelsen milevis unna SD808/810/exynos 7420.

Konklusjon: CPU ytelsen er i de fleste tilfeller god, man ja de må gjøre noe med varmeutviklingen/Throttlingen - gå ned på produksjonsprosess, eller tenke i nye baner som qualcomm forhåpentligvis gjør med kommende SD820. Men GPU delen er bare en brøkdel så kraftig som hos de beste.

Si at CPU kapasiteten er ca 70% av de som ligger på topp (uten throttling), mens GPU kapasiteten er 25% av de som ligger på topp.

Men rent bortsett fra alt dette er det nok en god del mangel på optimaliseringer i androidsystemet/brikken som er problemet til hisilicon/huawei.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Det er mye som mangler i HiSilicon sine Kirin CPUer. Det er en del som mangler i Qualcomm sine ARM også. Her er Samsung helt klart best. Se på den store forskjellen melllom exynos 5433 og exynos 7420 i anandtech sin in-depth test. Det erl angt mer enn 14 nm som gjør at den bruker mindre strøm! Samsung er blitt svært gode på big.LITTLE. HiSilicon er i startfasen, og Qualcomm er uvant med det, men pga sin gode erfaring med sine custom ARM design så er de likevel langt bedre enn HiSilicon sine. Så jo, HiSilicon har en del å gå på. Det at de oppnår god ytelse er irrelevant. Exynos 5433 var raskere enn noen Snapdragon. likevel brukte nesten alle Snapdragon fremfor Exynos. Hvorfor? Du fikk bedre batteritid ved Snapdragon, for bare litt mindre ytelse. SoCer her handler ikke om ytelse. Ytelse er lett. Det er Ytelse/W som teller. Det måler ikke disse benchmarksene du baserer deg på. Overfladisk kan det se bra ut, men i virkeligheten er de ikke fullt så nærme. En SoC er dessuten langt mer enn CPU og GPU. HiSilicon sin satsing er veldig bra, og det er bra med konkurranse. Enn så langt kan de bare bruke SoCene selv, og gir ved hjelp av den lave kostnader. Så ikke misforstå meg, jeg synes dette er veldig bra, men de er på langt nær det samme nivået ennå.

Lenke til kommentar

Selv syns jeg det er synd at ikke flere telefoner bruker exynos, men jeg regner med at det er pga kostnad. Selv samsung bruker jo qualcomm i mange modeller........ selv om de kan bruke egne exynos brikker.

Da det ser ut som de har oppnådd mye som andre ikke har klart når det kommer til ytelse/strømforbruk - galaxy s6 har jo bare et batteri på 2550mAh og batteritiden er allikevel over gjennomsnittlig.

Lenke til kommentar

Selv syns jeg det er synd at ikke flere telefoner bruker exynos, men jeg regner med at det er pga kostnad. Selv samsung bruker jo qualcomm i mange modeller........ selv om de kan bruke egne exynos brikker.

Da det ser ut som de har oppnådd mye som andre ikke har klart når det kommer til ytelse/strømforbruk - galaxy s6 har jo bare et batteri på 2550mAh og batteritiden er allikevel over gjennomsnittlig.

Exynos 7420 er den beste SoCen på markedet, du får ikke bedre. Det er også første SoCen Samsung har puttet i alt de har av enheter. Exynos 5433 derimot var ikke den beste. Exynos var ikke det beste, men det er det beste nå. Samsung brukte også Exynos, men ikke i markeder her. Ellers er nok 7420 en relativt dyr SoC ja. Kan ha noe med hva Samsung har bestemt seg for og. Akkurat nå har de vel neppe kapasitet til å selge dem heller, siden både Apple og Qualcomm skal produsere hos dem. En enorm økning i produksjon av mobile SoCer for Samsung.

Lenke til kommentar

Detta var en tunn test. Ni hade bestämt er för att detta var en bra telefon innan ni skrev detta.

Inte våtskyddad, medels ytelse, 2 generationer gammal kamera, dålig på musik, standard upplösning/skärm.

För mig känns det som en telefon där tillverkaren har köpt äldre maskinvara på loppmarknad till spotpris, mixat ihop det till en fin design och satt ett pris.

Det er jo en helt absurd menong du har, du er klar over at kamerabrikken i Honor 7 er den samme som sitter i kommende Xperia Z5? Å du viste ikke det nei...

Hvordan i all verden er den dårlig på musikk? Den har musikkspiller OTB og du kan laste ned jvilken som helst app du måtte ønske for musikk...den er med andre ord like god som alle andre på musikk, lyden er dessuten fantastisk.

Tek hadde nok ikke bestemt seg for at den var bra før de testet den, er nok heller du som har bestemt deg for at den er dårlig.

Lenke til kommentar

Detta var en tunn test. Ni hade bestämt er för att detta var en bra telefon innan ni skrev detta.

Inte våtskyddad, medels ytelse, 2 generationer gammal kamera, dålig på musik, standard upplösning/skärm.

För mig känns det som en telefon där tillverkaren har köpt äldre maskinvara på loppmarknad till spotpris, mixat ihop det till en fin design och satt ett pris.

Det er jo en helt absurd menong du har, du er klar over at kamerabrikken i Honor 7 er den samme som sitter i kommende Xperia Z5? Å du viste ikke det nei...

Hvordan i all verden er den dårlig på musikk? Den har musikkspiller OTB og du kan laste ned jvilken som helst app du måtte ønske for musikk...den er med andre ord like god som alle andre på musikk, lyden er dessuten fantastisk.

Tek hadde nok ikke bestemt seg for at den var bra før de testet den, er nok heller du som har bestemt deg for at den er dårlig.

Sitat från testen:

Kameraet i Honor 7 tar bilder med 20 megapiksler oppløsning. Kameramodulen er det også denne gang Sony som har levert, og den dreier seg om den samme brikken som du finner i toppmodellen Xperia Z3+

Är det du eller Tek som tar fel?

Lenke til kommentar

IMX230 brikken er brukt i Xperia Z3+ (Den er også brukt i motorola moto x play, og trolig i elephone vowney som også er nevnt i tråden).

Jeg vet ikke om navnet på brikken i Z5 er spesifisert? Ett kjapt google søk gir masse svar som bare går rundt grøten. Som at det er en oppdatert IMX230 utgave med 23mpx oppløsning og forbedret bildestabilisering i Z5, om brikken får ett nytt navn eller om det bare blir en oppdatert utgave av IMX230 med samme navn fant jeg ikke noe info om.

Linse og prosessering/bildebehandling er dog minst like viktig som sensoren når det kommer til bildekvalitet.....

Noen tester på nettet omtaler kameraet i honor 7 som bra med lite støy, mens andre tester omtaler det som bra, men med en del støy....... subjektivt er subjektivt.

Lenke til kommentar

Det er ikke lett å finne alternativer som kan konkurrere direkte med Honor 7

Hvordan er denne opp mot Lumia 930?

NFC er for øvrig veldig greit å ha når en kan bruke det.

Jeg gikk fra Lumia 930 til Honor 7, og jeg angrer ikke. Eneste forskjellen jeg merker litt dårligere kvalitet på bildene, men ikke mye. Jeg synes fortsat Lumia 930 fortjener 10/10, men det samme gjøre Honor 7 ^^

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Jeg vet ikke hvor bra Z3+ kameraet er, men det er vel stort sett det samme som har vært i Z2 og Z1 har jeg lest et sted. Dvs en ganske gammel kamerabrikke, og den var sikkert bra da den satt i Z1, men tiden har faktisk gått og Sony har ikke fulgt med.

Hvorvidt en dårligere linse eller annen systembrikke i Honor 7 gjør en slik kamerabrikke enda dårligere kan jeg bare spekulere i, men mange videoer på youtube viser hvordan videopptakk hakker, lagger, er ute av fokus og generelt er helt dass. 

Så jeg vil si det er uvesentlig hva slags brikke som sitter der, hvis den ikke gjør det den skal på en tilfredstillende måte.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Ville ikke sagt Sony ikke har fulgt med. Samsung, LG, Apple kjøper jo alle bildebrikker fra Sony.

Bildebehandling har mye å si. Nexus 6 og Moto X har samme bildebrikke, og åpenbart den samme som er i Honor 7. Moto X tar klart dårligere bilder enn Nexus 6 gjør. Det er jo blant annet pga at Moto X har en dårligere Snapdragon SoC, med dårligere ISP. Samme gjelder nok for ISP benyttet i Kirin SoCen. Den er nok ikke på nivå med det Qualcomm har i SD 810.  Hvis modellene har samme SoC (Exynos, AX, SD 4xx/6xx/8xx) så blir det langt lettere å sammenligne. Likevel har jo linse noe å si selvfølgelig, og hvordan selskapet har tunet det i SW.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor bra Z3+ kameraet er, men det er vel stort sett det samme som har vært i Z2 og Z1 har jeg lest et sted. Dvs en ganske gammel kamerabrikke, og den var sikkert bra da den satt i Z1, men tiden har faktisk gått og Sony har ikke fulgt med.

Hvorvidt en dårligere linse eller annen systembrikke i Honor 7 gjør en slik kamerabrikke enda dårligere kan jeg bare spekulere i, men mange videoer på youtube viser hvordan videopptakk hakker, lagger, er ute av fokus og generelt er helt dass. 

Så jeg vil si det er uvesentlig hva slags brikke som sitter der, hvis den ikke gjør det den skal på en tilfredstillende måte.

Lite det jag menar också. Har själv Z, Z1 och G4 och ingen av de två är i närheten av G4 på stillbilder.

Lenke til kommentar

"Telefonen har også en funksjon som gjør at du kan bla forbi det siste startpanelet, og dermed havne på det første igjen. Men av en eller annen grunn er ikke dette aktivert som standard. Det må du selv gjøre fra innstillingsmenyen på telefonen."

Javel? Dette har jo vært standard på de fleste noen år nå da men... ;)

Og ang Equalizer i musikkspilleren.. Må man bruke det så har man enten for dårlig headsett eller forsterkeren i mobilen er bare dårlig.. Deaktiverer alltid sånne ting.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...