Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kle inn brannmur i etasje uten ildsted

Anbefalte innlegg

Driver å hjelper til å planlegge oppussing i et hus bygd på 50 tallet, da med ildsted i (nesten) alle rom.

Disse er forlengst fjernet i 2 etg, men brannmurene står jo igjen.

Det er teglsteinspipe i huset.

Kan man kle inn disse brannmurene i den etasjen hvor det ikke lenger er noe ildsted? At pipa ikke skal kles og at det må være en viss avstand til brennbart materiale skjønner jeg jo, men brannmurene hadde jo ikke stått der hvis det ikke hadde vært ildsted der tidligere, og det må da vel være innafor å kle inn disse da?

Takknemlig for alle svar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bruker ovnen i 1. etasje?

Om du gjør det kan du ikke kle den inn, om du ikke bruker ovnen kan du nok kle den inn, men du burde høre hva brannvesenet sier om du har ovn. Mulig den kan registreres som "ikke i bruk" eller noe slikt

Søsteren min hadde pipebrann for en stund siden, de hadde ovn i 1. etasje og soverom i 2. etasje(uten ovner). De merket brannen fordi det ble veldig varmt på soverommene, pipa var ekstremt varm.

Hadde de kledd den inn slik du vil hadde huset brent ned.

Lenke til kommentar

Ovnen i 1etg er i bruk, ja. 

Jeg tenkte ikke å kle inn selve pipa, kun den muren som har blitt satt opp for å dekke til sidene når det sto ovn der før (er det ikke det som heter brannmur?)

Den muren burde ikke bli varm, selv ved en evt pipebrann, men godt mulig jeg tar feil?

Får ringe brannvesenet å spørre, takk for svar ihvertfall

Lenke til kommentar

Er vel noe som fort blir varmt inni/ved den muren?

Er gjerne en pipe rett bak.

Uansett, så lenge du bruker ovnen i 1. etasje ville jeg sjekket det ut mer. Brannvesenet kommer jo uansett på inspeksjon en gang i blandt, da er det kjipt å ha kledd det inn og få besjed om at du må rive det igjen...

Lenke til kommentar
Kan man kle inn disse brannmurene i den etasjen hvor det ikke lenger er noe ildsted? At pipa ikke skal kles og at det må være en viss avstand til brennbart materiale skjønner jeg jo,

Ja, du har skjønt det. Du kan kle inn brannmuren eller til og med fjerne den (hvis den ikke er en del av husets bærekonstruksjon), men du må la det stå igjen en halv mursteinslengde med ikkebrennbar mur ut fra hjørnet av pipa. Kledning bør tilsvarende avsluttes minst en halv steinlengde fra utsiden av pipa, som tilsvarer en hel steinlengde eller bortimot 30 cm fra innsiden av pipa der de varme gassene er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...