deviant Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Vurderer sterkt å bestille Asetek WaterChill grunnpakken hos databutikken.com, hvor den er annonsert til 1500 kroner (altså uten GPU og NB blokk). Jeg har i dag et Sky Hawk kabinett (se sig.) som måler ca 20 x 50 x 40, vil det la seg gjøre å montere dette settet på fornuftig vis i dette kabinettet? Jeg har kun 1xHDD og 1xDVD-RW i maskinen. Ingen floppy. Ingen PCI kort. Målet mitt er å få en mer stillegående maskin, samt å kanskje kunne klokke litt ekstra. I dag har jeg i alt 9 vifter i maskinen. Med kun CPU vannkjøling er det vel begrenset hvor mye jeg kan redusere luftkjølingen? Er det sannsynlig at jeg kan klare meg med 2x80 mm (innblås), samt PSU (utblås) og GPU (iceberq4) vifter? Sånn ellers har jeg kjøleribber på VRAM og varmespredere på RAM. Hovedkortet mitt har kun kjøleribbe på NB. PSU er Enermax Silent Plus 350W. (Se sig for øvrige specs). Hva om jeg kjøper den tilhørende GPU blokka utenom? Vil det ha mye betydning for den generelle temperaturen i kassen? Kort og godt: Hva skal til for å få støyen ned på et levelig nivå, uten å få dårligere temperaturer? Lenke til kommentar
Grev_Rasmus Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Det tar liten plass, kjøler bra, smarte løsninger og best av alt er det billig skal kjøpe det om et par dager :nice: den gjorde det bra i testen til ok http://www.overklokking.no/cooling/vann_ak...hill/index.html Lenke til kommentar
OVK Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Hei.... Jeg har bestillt Asetek Waterchill,lurer bare på om noen av dere vet om det er vanskelig å skifte vannet på det? (Har ingen erfaring med vannkjløing) :-) Lenke til kommentar
deviant Skrevet 17. november 2003 Forfatter Del Skrevet 17. november 2003 Hvorfor skifte vann i det hele tatt? (No sarkasm intended). Lenke til kommentar
JonV Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Vann bør skiftes da det kan oppstå Alger i vannet. Har tømt systemet 1 gang da løsna jeg slangen ved pumpa og blåste ut vannet i slangene, enkelt og smertefritt Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 jeg har vannkjøling i mitt lianli kabinett selv med 2 ide enheter, nesten fullt hovedkort og 2 harddisker. Ser du på muligheten i å montere radiatoren i taket foran strømforsyningen blir jeg overrasket om du ikke finner plass til tank og pumpe. Lenke til kommentar
deviant Skrevet 17. november 2003 Forfatter Del Skrevet 17. november 2003 Vann bør skiftes da det kan oppstå Alger i vannet. Det følger da algedreper med i WaterChill pakken? Lenke til kommentar
deviant Skrevet 17. november 2003 Forfatter Del Skrevet 17. november 2003 Ser du på muligheten i å montere radiatoren i taket foran strømforsyningen blir jeg overrasket om du ikke finner plass til tank og pumpe. Jeg har tenkt på den muligheten, må se hvordan forholdene er når pakken kommer Hvor stort er kabinettet ditt, eventuelt hvilket lian-li kabinett har du? Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 (endret) har pc61usb, altså et vanlig midi tower. Radiatoren er innovatek sin med plass til 1 120mm vifte. link til bilder: http://www.aaseboe.com/Bilder/data/hele.jpg http://www.aaseboe.com/Bilder/vann/radiator2.jpg http://www.aaseboe.com/Bilder/data/bak.jpg Endret 17. november 2003 av Stonescream Lenke til kommentar
BenSin Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Vurderer sterkt å bestille Asetek WaterChill grunnpakken hos databutikken.com, hvor den er annonsert til 1500 kroner (altså uten GPU og NB blokk). Jeg har i dag et Sky Hawk kabinett (se sig.) som måler ca 20 x 50 x 40, vil det la seg gjøre å montere dette settet på fornuftig vis i dette kabinettet? Jeg har kun 1xHDD og 1xDVD-RW i maskinen. Ingen floppy. Ingen PCI kort. Målet mitt er å få en mer stillegående maskin, samt å kanskje kunne klokke litt ekstra. I dag har jeg i alt 9 vifter i maskinen. Med kun CPU vannkjøling er det vel begrenset hvor mye jeg kan redusere luftkjølingen? Er det sannsynlig at jeg kan klare meg med 2x80 mm (innblås), samt PSU (utblås) og GPU (iceberq4) vifter? Sånn ellers har jeg kjøleribber på VRAM og varmespredere på RAM. Hovedkortet mitt har kun kjøleribbe på NB. PSU er Enermax Silent Plus 350W. (Se sig for øvrige specs). Hva om jeg kjøper den tilhørende GPU blokka utenom? Vil det ha mye betydning for den generelle temperaturen i kassen? Kort og godt: Hva skal til for å få støyen ned på et levelig nivå, uten å få dårligere temperaturer? Du kan jo evt. gjøre som meg, hvis du er en lat kis som ikke gidder å skjære i kabinettet. Jeg har montert radiatoren i et Lian-Li 6099B, i 5,25" brønnene (tar opp tre plasser). Den suger da altså luft fra fronten. Temperaturen ligger på rundt 30 grader idle, 40+ ved load. Lenke til kommentar
ExcuZ Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 jeg har waterchill, og min xp2500 ligger på 40 idle og 45+ på load, og jeg har det i et chieftec matrix big tower, men det er ikke god plass inne i kabinettet etterpå, men viften på ribben min bråker endel på 12. men hvordan klarer noen å ta av slangene på hydor pumpen uten å ødelegge den? slangen sitter bom fast nedi uansett om jeg presser ned ringen som liksom skal løsne den.. Lenke til kommentar
Zetheus Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Vann bør skiftes da det kan oppstå Alger i vannet. Det følger da algedreper med i WaterChill pakken? Joda, men om du ikke bruker destillert vann vil det i løpet av noen måneder bli litt grønt. Ellers kjøler det ganske bra: 40 - 41 i max load 19 - 25 i idle Ha i UV-væske og bruk UV-katoder. Lenke til kommentar
OVK Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Nå har jeg satt i water chill i pcen min,men CPUen er varmere med vannkjøling enn det den var med vifte kjøling.... Nå jeg starter pcen og det har gått en stund så ligger den 44-47 grader utenatt den har jobbet..... Hva kan være feil?? Har dere noen tips om hva som kan være feil? Lenke til kommentar
Leffa01 Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Nå har jeg satt i water chill i pcen min,men CPUen er varmere med vannkjøling enn det den var med vifte kjøling.... Nå jeg starter pcen og det har gått en stund så ligger den 44-47 grader utenatt den har jobbet..... Hva kan være feil?? Har dere noen tips om hva som kan være feil? Det kan være mange grunner til det...Hvordan har du plassert radiatoren? Er du sikker på at kjøleblokka har skikkelig kontakt med Core?? Kanskje du har brukt for lite kjølepasta, kanskje for mye...Hvilken spenning har du på CPU'en?? Det er mange faktorer som spiller inn... Selv har jeg ca.30 grader ved idle og ca. 38 ved load, med viften på minimun... Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Nå har jeg satt i water chill i pcen min,men CPUen er varmere med vannkjøling enn det den var med vifte kjøling.... Nå jeg starter pcen og det har gått en stund så ligger den 44-47 grader utenatt den har jobbet..... Hva kan være feil?? Har dere noen tips om hva som kan være feil? Når du monterte det, fulgte du bruksanvisningen til punkt og prikke??? Hvis du har montert de fjærene under kjøleblokka som er motstandsfjærer, så får du dårlig kontakt og tempen stiger. Ta vekk fjærene under og du skal se tempen stiger... Hvis du har fått settet med radiator uten hurtigkoblinger, så er denne også kjent for ikke å være verdens beste.. Monter radiatoren nærmest gulvet og sett heller på ett strømpebuksefilter så du ikke fyller maskinen med hybelfanter.. Lenke til kommentar
OVK Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Nå har jeg satt i water chill i pcen min,men CPUen er varmere med vannkjøling enn det den var med vifte kjøling.... Nå jeg starter pcen og det har gått en stund så ligger den 44-47 grader utenatt den har jobbet..... Hva kan være feil?? Har dere noen tips om hva som kan være feil? Det kan være mange grunner til det...Hvordan har du plassert radiatoren? Er du sikker på at kjøleblokka har skikkelig kontakt med Core?? Kanskje du har brukt for lite kjølepasta, kanskje for mye...Hvilken spenning har du på CPU'en?? Det er mange faktorer som spiller inn... Selv har jeg ca.30 grader ved idle og ca. 38 ved load, med viften på minimun... Radiatoren min ligger med de to høla som slangene skal være til siden og blokka har jeg stramma skikkelig,Vcore er på 1.725,har klokka den litt,har ikke hatt på noe særlig med kjølepasta,men etter jeg skrev det forrige innlegget oppdaget jeg at radiatoren lakk som en sil,det var en stor dam inni i kabinette og det rant på bordet og ned på gulvet.... Finner ikke grunnen til det Jeg lot pcen stå å gå i natt uten problemer.... Er det ikke sånn at den skal stå å gå i 3dager eller noe? Lenke til kommentar
deviant Skrevet 26. november 2003 Forfatter Del Skrevet 26. november 2003 (endret) Og dermed var waterchill på plass All takk til databutikken.com som leverte den nye utgaven av waterchill CPU kit (KT03-L20) til 1630 kroner inkludert porto og oppkrav. Jeg fant fort at KIT'et var meget enkelt å montere. Jeg laget et passende hull i toppen av kabinettet. Her monterte jeg radiatoren, med viften til å trekke luft gjennom radiatoren og inn i kabinettet. Pumpe og vanntank satte jeg i bunnen av kabinettet, sammen med kontroll-boksen. Jeg benyttet den påmonterte plexitoppen til CPU blokken. Denne passet med nød og neppe på mitt EpoX kort. Brukte et "vanlig" lag med Artic Silver 3 på CPU'en. På 2420 Mhz @ 1,75 vcore, og romtemperatur på 21 grader har jeg 30 grader Idle og 45 grader max load. Pumpen lager litt dyp brummestøy, men overdøver ikke akvariet som står i andre enden av rommet, radiatorviften høres ikke over PSU (Enermax Silent Plus) som står på minimum. Konklusjonen må være at jeg er stort sett fornøyd, selv om jeg hadde håpet på litt mindre differanse mellom idle og load, og kanskje litt lavere temperatur all over. Setter selvsagt pris på tips om monteringen som kan gi enda bedre resultater edit> nevnte jeg at harddisken min "plutselig" bråker noe helt forferdelig? Endret 26. november 2003 av deviant Lenke til kommentar
deviant Skrevet 26. november 2003 Forfatter Del Skrevet 26. november 2003 oppdaget jeg at radiatoren lakk som en sil Fant du ut hvor i radiatoren lekasjen var? Selv var jeg litt bekymret over monteringsskruene til radiatoren. De er litt for lange, og gjorde tydelig skade på de ytterste kanalene. Jeg har heldigvis ikke fått noen lekasje så langt. Lenke til kommentar
Paulex Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 http://www.3dgameman.com/vr/asetek/waterch...deo_review.html Lenke til kommentar
deviant Skrevet 27. november 2003 Forfatter Del Skrevet 27. november 2003 Selv har jeg ca.30 grader ved idle og ca. 38 ved load, med viften på minimun... Pen temperatur! Hva har du satt vcore til? Hva er romptemperatur? Hvordan er radiator montert? Har du L-20 eller L-30 pumpe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå