Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Syke kolleger på jobb

Drogin

Anbefalte innlegg

Hvor synes dere grensen går for når man skal gå på jobb og ikke?

Jeg skal på sydentur om et par dager, og jobber i åpent kontorlandskap med fast plass.

Alle(3 stykker) rundt meg har nå blitt syke(kraftig forkjølelse). En av dem kom på jobb mens hun hostet og var "på vei nedover" og uttalte at "hun var visst i dårligere form enn hun trodde når hun stod opp". Neste dag var både hun og 2 andre kolleger hjemme.

Det går så 2 dager, og så er de på jobb igjen, fortsatt syke, men "friske nok til å tvinge seg gjennom arbeidsdagen", til tross for at det er flere dager igjen av egenmeldingen deres.

De hoster ca 2-3 ganger i minuttet, og jeg sitter altså 1 meter unna, og skal snart på ferie.

Er det galt, eller "sykt" av meg(pun intended) å bli irriterte på dem, og tenke at de kunne holdt seg hjemme, eller dratt på jobb, hentet laptopen og jobbet hjemmefra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg syns i hvert fall ikke man skal tenke så mye på det å ha syke mennesker rundt seg. I min jobb er det ofte noen på kontoret eller ute hos kundene som er syke, eventuelt i privat sammenheng med en flokk av barn eller venner der noen er syke. 

Jeg syns det er flott at folk at folk går på jobb hvis de er syke og fortsatt føler at de kan gjøre noe. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, jeg syns i hvert fall ikke man skal tenke så mye på det å ha syke mennesker rundt seg. I min jobb er det ofte noen på kontoret eller ute hos kundene som er syke, eventuelt i privat sammenheng med en flokk av barn eller venner der noen er syke. 

Jeg syns det er flott at folk at folk går på jobb hvis de er syke og fortsatt føler at de kan gjøre noe. 

Om man har eget kontor, evt har mulighet for hjemmekontor er jeg helt enig.

Men når man har kontorlandskap og sitter tett innpå andre kolleger synes jeg det er litt respektløst.

Lenke til kommentar

Om man har eget kontor, evt har mulighet for hjemmekontor er jeg helt enig.

Men når man har kontorlandskap og sitter tett innpå andre kolleger synes jeg det er litt respektløst.

Jeg sitter i åpent kontorlandskap. Syke kolleger må selvsagt vise hensyn, gå på toalettet hvis de skal snyte seg, nyse mye eller hoste mye. Så får resten av oss passe på å drikke tranen vår.

Lenke til kommentar

Forkjølelsesvira smitter ved dråpesmitte, altså små spyttdråper som spres ved hosting og nysing. Vær klar over at man smitter bare de tre første dagene man er syk. Med andre ord er en snørrete person på bedringen veg helt ufarlig. Inkubasjonstida er for øvrig én til to dager.

Har du noen vitenskapelige undersøkelser / artikler som underbygger at det bare er de 3 første dagene?

Men ellers er jeg ihvertfall enig i at man får holde seg hjemme de 3 første dagene. Etter det kan det gå ann å være på jobb igjen, litt avhengig selvfølgelig. Når man er helt potte tett i nesa og hoster 3 ganger i minuttet synes jeg man også da bør vurdere å være hjemme dag nr 4

Lenke til kommentar

Bare sørg for å vaske hendene dine etc før du spiser osv. Bare pingler som holder seg hjemme om de hoster/er forkjølet.

1. Dette er tydeligvis en variant med 2-3 dager feber. Spesielt med feber er det bare retarded å gå på jobb.

(Men mine kolleger holdt seg hjemme når de hadde feber, det var perioden før og etter med hoste og nys de var på jobb)

2. Som Vox nevner, det er dråpesmitte, og er luftbåren. Det er ikke nok å vaske hendene.

3. Selv om man klarer å gå på jobb, så er det andre hensyn enn deg selv å ta også. Som, ødelegger man ferien til noen andre tro? Smitter man andre kolleger og fører til ytterligere sykefrafær for bedriften?

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Om man bør sykemelde seg kommer jo også an på hva slags arbeid man holder på med.

Jeg jobber med potensielt farlige maskiner i det daglige så jeg tar ikke sjanser dersom jeg ikke er i form. Da mener jeg ikke bare hosting eller slapphet men rett og slett i så dårlig form at man ikke er skikkelig fokusert. Har ikke tenkt å gå halvsvimmel og utmattet på jobb og ofre en arm bare for å få ei stjerne i boka fra jobben/samfunnet. Er ikke ofte jeg er så dårlig at jeg må holde meg hjemme at de dagene jeg gjør det har jeg overhodet ingen dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt , teoretisk så smitter man de 3 første dagene , men avhengig av immunforsvar og ikke minst varianten så kan man være smittsom faktisk lengre enn det man tror og noen personer kan gå opp og ned med det samme viruset i lengre perioder.

Enkelt og greit , sitter man og hoster og harker ser jeg personlig på dem som potensielle smittebærere , i et åpent kontorlandskap hadde jeg i alle fall personlig vært litt ekstra flink med håndhygienen og eventuelt brukt sterile munnbind for å prøve å minimere smitten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...