xibriz Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Jeg leker litt med tanken om å bytte bil. Da tenker jeg å bytte fra min nåværende diesel, til en plug-in hybrid. Jeg kjører minst 30km hver dag (15km tur retur jobb), og jeg ser for meg at denne kjøringen kunne foregått på strøm istedet for drivstoff. Av hybridbiler ønsker jeg en SUV med 4x4, så det er Outlander PEHV jeg har regnet på. Ser dette regnestykket greit ut eller har jeg oversett noe vesentlig? Det er vanskelig å anslå drivstoff-kostnader på hybriden, men jeg antar at det er kun i noen helger at jeg trenger å bruke vanlig drivstoff. Lading vil foregå hjemme. Oppsummering: Strømkostnader og drivstoffkostnader på hybriden er hentet ut av luften, hvordan får jeg disse mer korrekt? Og har jeg glemt noen utgifter? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 (endret) Betaler du bompenger?Dristoff er jo lett, nullstill tripteller neste gang du fyller bensin, og gangen etterpaa ser du hvor mye drivstoff du har brukt paa antall km.30 km * 200 arbeidsdager blir bare 6 000 km. Hva driver du med de siste 10 000? Vil det bli langturer, slik at drivstoffprisen paa Outlanderen kommer til aa stige? Stromforbruk finner du nok fra produsent, og da er det bare aa regne ut utifra stromprisen din. Endret 17. september 2015 av Zash Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 17. september 2015 Forfatter Del Skrevet 17. september 2015 Jeg ser at jeg har skrevet grovt feil på lånekostnadene. Vet ikke hva jeg har tenkt der. De andre 10k kjører jeg endten ekstratur til sentrum (20 km hver vei) eller til hytta (50 km hver vei), eller på besøk til noen (<35km hver vei). Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Men kan du selge bilen du har i dag og kjøpe en Outlander PHEV? Man har mer verditap på en ny bil enn en eldre. Må du ta opp lån? Husk å ta med omregistreringsavgift, evt. utgifter til tingysning av lån og renter på lån hvis det trengs. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Jeg leker litt med tanken om å bytte bil. Da tenker jeg å bytte fra min nåværende diesel, til en plug-in hybrid. Jeg kjører minst 30km hver dag (15km tur retur jobb), og jeg ser for meg at denne kjøringen kunne foregått på strøm istedet for drivstoff. Av hybridbiler ønsker jeg en SUV med 4x4, så det er Outlander PEHV jeg har regnet på. Ser dette regnestykket greit ut eller har jeg oversett noe vesentlig? Det er vanskelig å anslå drivstoff-kostnader på hybriden, men jeg antar at det er kun i noen helger at jeg trenger å bruke vanlig drivstoff. Lading vil foregå hjemme. Oppsummering: Strømkostnader og drivstoffkostnader på hybriden er hentet ut av luften, hvordan får jeg disse mer korrekt? Og har jeg glemt noen utgifter? hybrid.JPG Jeg sjekket litt og på kalde eller varme dager hvor du bruker aircondition tror jeg ikke bilen har lang nok rekkevidde for elektrisk drift til og fra jobben, med mindre du kan lade opp på jobben. Nissan oppgir rekkevidde på fra 120km til 200km på en lading avhengig av forhold og temperatur. Nissan Leaf veier ca 300kg mindre enn outlanderen og har fra dobbelt så stort til 2,5 ganger større batteri. Så rekkeviddemessig snakker du om ca en halvpart eller en tredjedel av rekkevidden til en leaf. Husk at bilen ikke kan lade opp batteriet gratis mens du kjører på drivstoff, det fører til økt drivstofforbruk og det er nok mer effektivt å bare kjøre på bensin enn å bruke bensin på å lade opp batteriet som senere kan drive en elmotor. 2 Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Jeg har testet Outlander PHEV på tur, batteriet gikk tomt etter ca 4 mil, da var det 1 mil bykjøring (60km/h eller lavere), 1 mil motorvei i 90km/h og 2 mil i ca 120km/h. (sommer) Da var batteriet tomt, resten av veien i sverige (E6 fra strømstad til ullared) gikk i 140km/h, da slukte den mer diesel enn våre venners Audi A6 2008 med 2.7l TDI, husker ikke nøyaktig, men var iallefall godt over literen på mila. Men jeg vil tippe at på sommeren kan du fint kjøre tur/retur på bare strøm, på vinteren med varmeappparat og dårlig føre blir det kanskje for snaut. Men det kommer jo ann på, har du lite motorvei og mest kjøring i 50-60 kommer du mye lenger. Jeg har testet på min Leaf, ved kjøring i 80km/h til jobb bruker jeg ca 3500wh en vei, samme strekning i 110km/h ga et forbruk på ca 6300wh. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 18. september 2015 Forfatter Del Skrevet 18. september 2015 (endret) Over literen var mye, selv ikke min bil nr. 2 bruker så mye (Pajero 3.2liter). Det er nesten utelukkende 60km/t til jobb. Trodde virkelig den skulle klare snaue 3 mil på batteri. Da blir de kanskje en dårlig investering. Da må jeg kanskje se på å bytte ut min bil nr. 2 med EL Endret 18. september 2015 av xibriz Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Over literen var mye, selv ikke min bil nr. 2 bruker så mye (Pajero 3.2liter). Det er nesten utelukkende 60km/t til jobb. Trodde virkelig den skulle klare snaue 3 mil på batteri. Da blir de kanskje en dårlig investering. Da må jeg kanskje se på å bytte ut min bil nr. 2 med EL Hva med en Golf GTE? Den skal ha ett veldig fint forbruk. Ingen suv med 4x4 men... Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 18. september 2015 Forfatter Del Skrevet 18. september 2015 Over literen var mye, selv ikke min bil nr. 2 bruker så mye (Pajero 3.2liter). Det er nesten utelukkende 60km/t til jobb. Trodde virkelig den skulle klare snaue 3 mil på batteri. Da blir de kanskje en dårlig investering. Da må jeg kanskje se på å bytte ut min bil nr. 2 med EL Hva med en Golf GTE? Den skal ha ett veldig fint forbruk. Ingen suv med 4x4 men... Ja, men jeg leste at ventelisten på å få en slik var på over ett år. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Over literen var mye, selv ikke min bil nr. 2 bruker så mye (Pajero 3.2liter). Det er nesten utelukkende 60km/t til jobb. Trodde virkelig den skulle klare snaue 3 mil på batteri. Da blir de kanskje en dårlig investering. Da må jeg kanskje se på å bytte ut min bil nr. 2 med EL Hva med en Golf GTE? Den skal ha ett veldig fint forbruk. Ingen suv med 4x4 men... Ja, men jeg leste at ventelisten på å få en slik var på over ett år. http://www.finn.no/finn/car/used/result?sort=0&keyword=golf+gte Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Jeg tror ikke du bør fokusere så mye på drivstoff og kostnaden med det. Avstanden du kjører så blir det en dråpe i havet per år sammenlignet med andre kostnader. Desidert størst kostnad på en bil per år er verditap. Dersom du kjøper en Outlander til 400 tusen tipper jeg den vil koste deg rundt 90-100 tusen i året totalt sett, gjennomstnittlig kjørelengde og alt resten sånn gjennomsnittlig. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Verditapet har lite å si hvis man uansett skal beholde bilen i mange år. Jeg regner med å ha min 2012 leaf frem til batteriet er så dårlig at jeg ikke kommer til jobb uten å lade, sikkert minst 10 år til. Om den da har tapt seg 90% gjør meg ingenting. Verditap er mest interessant for folk som bytter bil ofte. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 2012 da ville jeg skrevet den i null ikke senere enn 2022. Utviklingen er kjapp på elbiler. Kjøpte du den ny? Merket meg et massivt fall i nybilprisene på elektrisk bil de siste 2-3 årene, tror Leaf har droppet nesten 100 tusen fra den kom til nå. Neste år kommer 30 kwh batteri og i 2017 kommer helt ny modell med masse forbedringer. Er nok ikke mange som vil kjøpe Leaf med under 100 km range da. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Kjøpte den ifjor for 175k, gått 20k da. Koster meg ca 400 i mnd avregnet mot gamle bensinbilen uten å ta hensyn til verditapet, når lånet er betalt er det ca 2k billigere i mnd enn bensinbilen.. Selv om de fjerner subsidiert bom og årsavgift. Hvis jeg har den i 10 år og sier den blir vraket i 2024 har verditapet for meg vært ca kl 1500 i mnd, og hvis den forsatt holder koken etter 2024 blir det enda lavere Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Fine tall, det er helt sikkert. Blir nok EL etterhvert på meg også, men per nå er det egentlig ikke så mye i det for min del da jeg sparer minimalt i reelle kostnader men øker verditapet mye ved kjøp av noe nyere. Syns kanskje 175k var litt smådyrt? Har ikke så god peiling på sånt men ser at forhandleren her i byen selger Leaf for 190 tusen og oppover, ferdig levert fabrikkny. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 (endret) Er forskjell på utstyrsnivå på de gamle (ble vel kun levert i en utgave med alt utstyr) og de nye. Den tilsvarer vel en mellomting mellom til 230k og den til 250k. Ble kjøpt via forhandler som jo også har innvirkning på prisen. Var billigere tilsvarende fra private også den gang. Når det er sagt, vi vurderer en outlander phev selv som erstatning for bensinbilen vi har idag (brukes til lengre turer, og kona til/fra jobb). Men venter nok et år eller to til å kjøper en brukt en, både for å se hvordan batteriene klarer seg og for å få ned prisen, hadde ikke kjøpt helt ny pga verditapet ut døra fra forhandler. Endret 18. september 2015 av Actibus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå