Gå til innhold

Hvorfor er mobiler så dårlig og dyrt?

LMH1

Anbefalte innlegg

Som dere leser her:

Denne mobilen med 2K-panel til 2500 kjører Windows 10 og Android 5.0

Så hvorfor er mobiler så dyrt i norge og så utdaterte?

• Intel fire-kjerner CPU eller Mediatek MT6795 (avhengig av modell)
  • 3GB RAM
  • 2K-panel 2560 x 1440
  • 20 MP-kamera (Sony IMX230)
  • 4200mAh batteri
  • 64GB lagringsplass
  • Finger-scanner

Pris: 2500 kroner. Lansering: fjerde kvartal i år hos elephonemobile.com.

Den kommer selvsagt aldri til Norge, men det viser hvor kjapt utviklingen går, og hvor mye teknologi det er mulig å putte i en mobil uten at den ender opp med å koste 8000 kroner.

Nå vet jeg ikke om dette er snakk om windows 10 bing eller windows 10 mobile?

Men dere ser noe slik hadde fort kostet opp mot 10 000 kr om det hadde kommet i norge.

Det er 4 ganger høyere en kina.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp gjerne fra Kina, men husk å legg til 25% mva, tollavgift og frakt først. Det burde uansett bli billigere enn samme telefon solgt i Norge fordi norske nettbutikker og butikker har ganske høye driftskostnader som selvsagt må dekkes via prispåslag.

Selv tenker jeg litt på Meizu MX4 Ubuntu Edition eller MX5 hvis den får Ubuntu Edition. Den er omtrent i samme pris- og spesifikasjons-klasse som Elephonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med mobiler, trådløs telefoner, kjøp fra usa\Kina kan forstyrre nettverket i norge.

Pirattelefoner kan forstyrre mobiltrafikk 2 kilometer unna

Slike ting kan gjøre det ulovlig å kjøpe mobiler, eller hjemmetelefoner som funger trådløs fra utlandet.

Det er ikke lett å vite med mindre man vet hva man skal se etter.

At butikker\nettbutikker har høye driftkostnader, er kanskje litt drøyt.

Man ser det tydligvis på Apple iPhone 6 64GB

så det blir nok feil å kun skylle på butikkene, produsentene f.eks Apple, Sony, HTC og andre kjente merker har mye av skylden.

Nokia (Microsoft) er ikke så ille.

Vurderte selv ubuntu, men hvis windows 10 bing er mulig er det bedre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Blir det ikke litt feil å sammenligne prisen på en telefon laget for det kinesiske markedet(for folk med kinesisk lønnsnivå) og prisene på telefoner til det norske markedet?

Man kan få mye billig i de fleste produkttyper og ofte er det helt ålreite saker, men laget i et lavkostland, med muligheter til å spare inn på saker og ting her og der.

telefonen du linker til ser på papiret veldig imponerende ut, men hvor god er kvaliteten egentlig? En skjerm fra LG er som regel bedre enn en skjerm fra Dantax, selv om Dantaxskjermen kanskje på papiret byr på høyere tall og oppløsning.

Det er en utvikling akkurat nå i valutamarkedet som gjør at alle telefoner blir dyrere. Apple fikk kjeft for at de satte opp prisen på iPhone6, men nå etter at HTC, Samsung, Sony og alle andre har gått samme veien er det ingen som snakker om det.

Men se på Sonys Z5 compact f.eks. Den har utsalgspris på 5.500 kr. Forrige modell Z3 Compact kostet 1000 kr mindre da den kom ut og har vært tilgjengelig helt nede i 3.000 kr. Og det er mindre enn et år siden. 

Andre ting som spiller inn på pris er fraktkostnader, avgifter til det ene og det andre og utgifter til distribusjonskanaler.  For å ikke snakke om garanti og reklamasjonsregler. Tror du at de får 5 års reklamasjonsrett i Kina?

At en toppmodell koster 7000 kr er faktisk ikke mye i det hele tatt, med tanke på at prisen på mobiltelefoner omtrent har stått stille i 10 år. Jeg ga 4.000 kr for min første mobil, og den hadde svarthvit skjerm og kunne kun brukes til sms og å ringe med. Det var en low-spec modell.

Kanskje hvis vi betaler en mer riktig pris på ting så lærer vi å ta vare på tingene våre istedet for å kjøpe og kaste når vi går lei av fargen.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Det ser ut som spesifikasjonene er helt på høyde med mye dyrere modeller så jeg kan ikke skjønne helt hvor du mener de har brukt billigere materialer. Og alt lages jo i lavkostland for tida så det skiller heller ikke.

300 USD er fortsatt veldig mye lavere enn for eksempel Sony Xperia Z5 sine 700 Euro (nesten 800 USD).

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg pleier ofte å kjøpe mobiler til rundt 2000 kr, siden det ikke er så stort behov for meg, bruker ikke mobilen til så veldig mye, men man må nesten har mobil i dag.

Det markedet får man ofte ikke noe særlig med mindre man handler på salg, må vel være fornøyd med Nokia Lumia 1020 og Sony M4 Aqua i den prisklassen der.

Der førstnevnte ikke er vanntett, og sistnevnte kun har 8 GB internminne.

Men ellers er jeg fornøyd, selv om ikke får windows 10 mobile eller android 5.1/6 med det første.

Leser også: LITIUMIONEBATTERIER Kevlar kan gi tynnere telefoner og hindre batteribrann

dette er også god nyhet. Man får ikke alt til mobilene heller, usb 3.1 lar vente på seg ganske lenge.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Det ser ut som spesifikasjonene er helt på høyde med mye dyrere modeller så jeg kan ikke skjønne helt hvor du mener de har brukt billigere materialer. Og alt lages jo i lavkostland for tida så det skiller heller ikke.

300 USD er fortsatt veldig mye lavere enn for eksempel Sony Xperia Z5 sine 700 Euro (nesten 800 USD).

Er en skjerm fra Yodabumbi like god som en skjerm fra f.eks Sony? Det er ofte en grunn til at ting koster mer eller mindre. Og her står det kun at det er en 2k skjerm. For alt vi vet så er den laget i en kjeller i Guangdong der de ansatte får beskjed om at kvantitet er viktigere enn kvalitet. Så skjermen kan være dritdårlig den, og dermed koster den heller ikke så mye å lage.

Hvis du skjønner hva jeg mener?

Og vi har vel ikke glemt at man betaler ofte mer for en kjent og anerkjent merkenavn?

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...