Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Windows 10 - hva er "optimalisering av disker"?

Eivor

Anbefalte innlegg

Jeg sjekka om harddiskene mine trengte defragmentering. Da ser jeg at i Windows 10 er den satt opp til å optimalisere disker automatisk (hver uke som standard). Jeg planlegger å bytte til SSD disk, og jeg har hørt at disse ikke skal defragmenteres, da det går ut over levetida til slik en disk. Så hva har Microsoft tenkt her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener å ha lest at Windows 10 detekterer SSD'er og automatisk disabler defragmentering.

For Windows 7 kunne man bruke noen kommandolinjegreier for å slå det av og på og for å sjekke om det var slått av eller på, men etter hvert ble vel dette noe man kunne gjøre enklest ved hjelp av support-SW fra SSD-produsenten. (Intel SSD Toolbox, Samsung SSD Magician, osv.)

Nå er vel frykten for skadevirkninger av defragmentering av SSD'er betydelig overdrevet, men det har jo uansett ingen positiv påvirkning på PC'ens ytelse, så det er like greit å kutte det ut.

Lenke til kommentar

"Optimalisering av disker" kom med Windows 8. Windows skiller mellom snurredisk og brikkedisk. Harddisker defragmenteres på "gamlemåten", mens SSD-er "trimmes". Dvs. at celler som inneholder slettede filer "renses" og gjøres klar for å bli skrevet til på nytt. Dette gjøres for å opprettholde hastigheten til en SSD når alle cellene er skrevet til.

CONCLUSION

No, Windows is not foolishly or blindly running a defrag on your SSD every night, and no, Windows defrag isn't shortening the life of your SSD unnecessarily. Modern SSDs don't work the same way that we are used to with traditional hard drives.

Yes, your SSD's file system sometimes needs a kind of defragmentation and that's handled by Windows, monthly by default, when appropriate. The intent is to maximize performance and a long life. If you disable defragmentation completely, you are taking a risk that your filesystem metadata could reach maximum fragmentation and get you potentially in trouble.

Kilde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...