stbb Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Jeg kjøpte meg ny pc for ca 5 måneder siden, men har enda ikke klart å finne ut hvorfor den ikke funker som den skal. Jeg har formatert pcen 3 ganger nå, lastet ned alle de driverene jeg vet om og prøvd en del ting, men ingenting har funket. Jeg spiller mye CSGO, og i CSGO har jeg rundt 250-300fps men den dropper ofte som gjør at det lagger. Jeg lagger nesten konstant når jeg spiller H1Z1 og GTA 5. Dette har jeg blitt fortalt er veldig rart da disse specsa skal være mer enn gode nok til å spille disse spillene smooth. Noen som har noe forslag til hvor problemet kan ligge, og hva det evt er? SPECS:MSI B85-G43 GAMINGIntel Core i7-4790K 4.00GHzMSI GeForce GTX 970 Gaming 4GBKingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEMSeagate Barracuda 2TBCooler Master G650M, 650WCooler Master Seidon 120V v2 CPU CoolerHyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Windows 7 Ultimate 64Bit. Håper noen kan hjelpe, takk på forhånd!! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 (endret) Hva slag skjerm har du? Gsync eventuelt 144 hz panel? For har du billig 60 hz skjerm er det ikke rart om det føles som lagging. Hvis du har en god skjerm vill jeg prøvd nye skjermkortdrivere først. Eventuelt prøvd å aktivere v sync om det hjelper noe i CS GO. Endret 17. september 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
stbb Skrevet 17. september 2015 Forfatter Del Skrevet 17. september 2015 Hva slag skjerm har du? Gsync eventuelt 144 hz panel? For har du billig 60 hz skjerm er det ikke rart om det føles som lagging. Hvis du har en god skjerm vill jeg prøvd nye skjermkortdrivere først. Eventuelt prøvd å aktivere v sync om det hjelper noe i CS GO. Jeg har BenQ xl2420T 144hz skjerm. Jeg har også nye skjermkort drivere, og VSync har jeg prøvd og det er ikke noe bra å ha på i CS:GO. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Prøvd å sjekke tempraturene med hardware monitor eller GPU Temp? Om de går oppover rask om du spiller en stund. Hvis det er slik kan det nok forklare hvorfor du får FPS dropp, om tempraturene blir bare høyere og høyere. Men normalsett pleier det enten være overklokking eller dårlig festet cpu kjøler som regel som gjør det. Eller dårlig skjermkort kjøling. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 (endret) Leste litt rundt og det er visst GPU og/ eller GTA5 som er synderen. Søkte på "msi gtx 970 review gta 5" (lette etter test, men fant masse folk med problemer istedenfor ) og fant masse tråder. Fant svar fra en fyr som jeg syntes var bra. "I have forced ADAPTIVE VSync via Nvidia's Control panel, in Global settings.It really helps me in most of the games, with regards to micro-stuttering, though it can sometimes depends on the particular Game, and also your monitor's refresh rate.Have you tried it yet ? Forcing/using adaptive V-sync, via Control panel might help.Stuttering can sometimes occur when frame rates fall below the VSync frame rate cap, which is typically 60 frames per second, matching the 60Hz refresh rate of most monitors and screens. When frame rates dip below the cap, VSync locks the frame rate to the nearest level, such as 45 or 30 frames per second. As performance improves the frame rate returns to 60.NVIDIA's Adaptive VSync fixes both problems by unlocking the frame rate when below the VSync cap, which reduces stuttering, and by locking the frame rate when performance improves once more, thereby minimizing tearing." Test å skru av MSAA i GTA5, det trakk visst bare ressurser uten å gi noe tilbake, men prøv Adaptive VSync i kontrollpanelet først Hvor store er framedropsa? Det er jo ikke uvanlig med både 10-15-20 fps drops i krevende spill. Jeg har GTX 980 og det er framedrops i FarCry4 hvis jeg har på ultra, slår jeg av den irriterende glanseffekten og at gresset beveger seg så blir det bra. Skjer sjelden da bare for å ha sagt det. Edit; GTX 970 er ikke bra nok for ultra/ max settings i en del krevende spill og i Nvidia kontrollpanelet der det gir "recommended settings" i spill er stort sett ikke riktig Endret 17. september 2015 av Dante's Inferno Lenke til kommentar
stbb Skrevet 17. september 2015 Forfatter Del Skrevet 17. september 2015 Leste litt rundt og det er visst GPU og/ eller GTA5 som er synderen. Søkte på "msi gtx 970 review gta 5" (lette etter test, men fant masse folk med problemer istedenfor ) og fant masse tråder. Fant svar fra en fyr som jeg syntes var bra. "I have forced ADAPTIVE VSync via Nvidia's Control panel, in Global settings. It really helps me in most of the games, with regards to micro-stuttering, though it can sometimes depends on the particular Game, and also your monitor's refresh rate. Have you tried it yet ? Forcing/using adaptive V-sync, via Control panel might help. Stuttering can sometimes occur when frame rates fall below the VSync frame rate cap, which is typically 60 frames per second, matching the 60Hz refresh rate of most monitors and screens. When frame rates dip below the cap, VSync locks the frame rate to the nearest level, such as 45 or 30 frames per second. As performance improves the frame rate returns to 60. NVIDIA's Adaptive VSync fixes both problems by unlocking the frame rate when below the VSync cap, which reduces stuttering, and by locking the frame rate when performance improves once more, thereby minimizing tearing." Test å skru av MSAA i GTA5, det trakk visst bare ressurser uten å gi noe tilbake, men prøv Adaptive VSync i kontrollpanelet først Hvor store er framedropsa? Det er jo ikke uvanlig med både 10-15-20 fps drops i krevende spill. Jeg har GTX 980 og det er framedrops i FarCry4 hvis jeg har på ultra, slår jeg av den irriterende glanseffekten og at gresset beveger seg så blir det bra. Skjer sjelden da bare for å ha sagt det. Takk for fyldig svar! Jeg spiller csgo med en 144hz skjerm, og da vil jeg merke enda mer lagg om jeg har på VSync. Jeg har hørt at hertzen på skjermen skal være dobblet i FPS for at det skal være helt optimalt og 0 fps lagg, altså i mitt tilfelle blir dette 288fps. Jeg ligger rundt 300 til vanlig på litt lavere oppløsning, men har jeg på full hd dropper jeg ofte. Da spesielt på spesifike maps og plasser på mapsene. Også granater som blir kastet kan føre til framedrop. Jeg lagger også med lavere oppløsninger i f.eks H1Z1, og der er det nesten konstant. Lenke til kommentar
ole a Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Hei, Det første jeg hadde sjekket er strøminnstillingene i knotrollpanelet. Typisk at dette er satt til balanced/power saving i stedet for high performance. Lenke til kommentar
stbb Skrevet 17. september 2015 Forfatter Del Skrevet 17. september 2015 Hei, Det første jeg hadde sjekket er strøminnstillingene i knotrollpanelet. Typisk at dette er satt til balanced/power saving i stedet for high performance. Takk for svar. Denne var på Balanced, så satte den på High performance nå. Tviler nå egentlig litt på at dette er fiksen på hele problemet da, men er det fixen så er det i såfall fantastisk! Skal prøve nå Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 (endret) Hvis det er så ille som det høres ut som og du har prøvd lave innstillinger så har jeg lite tro på at det er strøminnstillinger Fant litt mer her. Edit; Dette er for H1Z1. "It might be a problem with the 970...I'm on an old gtx 560 (overclocked) and an i5-2500k (a few generations old) and I put a 4.2 cpu multiplier overclock...and I'm doing fine. I also used some settings in the steam launch options and that seems to help...I'll put mine down below but you should put in settings to match YOUR computer. right click the game in steam>properties>click set launch options -noPause -cpuCount=4 -maxMem=8192 -exThreads=4 -malloc=system To match your computer: -cpuCount (put how many physical cores your processor has...my i5 has 4) -maxMem (mine is 8192 because I have 8 gigs of ram...if you have 4 gigs of ram set this to 4096 and 16 gigs of ram is 16384) -exThreads (put how many physical+virtual cores you have...for example...my i5 has the same as physical cores...so it's 4) Maybe someone will know if I got something wrong please correct it. Try this and see what happens...other than that update graphics drivers maybe." Merkelig, bare test de enkle tingene først og ha CPU og GPU målere oppe når du spiller. Legg merke til ressursbruken og temperaturen når du spiller. Hvis det er store spiker her også så vil det noen ganger, etter min erfaring, ta litt tid før spillet får det det trenger og da får du lag. Endret 17. september 2015 av Dante's Inferno Lenke til kommentar
stbb Skrevet 17. september 2015 Forfatter Del Skrevet 17. september 2015 Hvis det er så ille som det høres ut som og du har prøvd lave innstillinger så har jeg lite tro på at det er strøminnstillinger Fant litt mer her. Edit; Dette er for H1Z1. "It might be a problem with the 970...I'm on an old gtx 560 (overclocked) and an i5-2500k (a few generations old) and I put a 4.2 cpu multiplier overclock...and I'm doing fine. I also used some settings in the steam launch options and that seems to help...I'll put mine down below but you should put in settings to match YOUR computer. right click the game in steam>properties>click set launch options -noPause -cpuCount=4 -maxMem=8192 -exThreads=4 -malloc=system To match your computer: -cpuCount (put how many physical cores your processor has...my i5 has 4) -maxMem (mine is 8192 because I have 8 gigs of ram...if you have 4 gigs of ram set this to 4096 and 16 gigs of ram is 16384) -exThreads (put how many physical+virtual cores you have...for example...my i5 has the same as physical cores...so it's 4) Maybe someone will know if I got something wrong please correct it. Try this and see what happens...other than that update graphics drivers maybe." Merkelig, bare test de enkle tingene først og ha CPU og GPU målere oppe når du spiller. Legg merke til ressursbruken og temperaturen når du spiller. Hvis det er store spiker her også så vil det noen ganger, etter min erfaring, ta litt tid før spillet får det det trenger og da får du lag. Har gjort tester på dette for ikke lenge siden, og alt av temperaturer til cpu usage så helt bra ut. Har også "unparka" de coresa jeg ikke brukte, men det hjalp heller ikke. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Jeg heller litt mot et defekt kort. Har du et annet kort du kan teste, jeg har et rimelig dårlig testkort og det klarer faktisk en del spill med 720p på high/ medium uten framedrops. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå