Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Motsette seg overgang til nytt selskap

xibriz

Anbefalte innlegg

Selskapet jeg jobber i skal splittes opp i flere selskap. Det medfører at avdelingen jeg jobber i skal flyttes til ett av de nye selskapene.

I den forbindelse fikk vi ett skriv om hvordan dette skal foregå. Det jeg reagerer på er at i brevet står det "Konsekvensen av å benytte reservasjonsretten er at ditt arbeidsforhold opphører med virkning fra og med dato for virksomhetsoverdragelsen".

Virksomhetsoverdragelsen er bare 2 uker frem i tid.

Gjelder ikke normal oppsigelsestid i dette tilfellet? Og i så tilfelle, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det heter i arbeidsmiljøloven § 16-3 at arbeidstaker har rett til å reservere seg mot at arbeidsforholdet blir overdratt ved virksomhetsoverdragelse.

Reservasjon innebærer at arbeidsavtalen opphører fra og med overdragelsestidspunktet, men i visse tilfeller kan man ha en rett til å kreve å fortsette å arbeide hos det tidligere selskapet (den ulovfestede "valgretten").

Etter den tidligere bestemmelsen i § 16-3 første ledd annet punktum skulle bruk av reservasjonsretten innebære en oppsigelse, slik at man hadde krav på lønn fra (og rett til å arbeide hos) tidligere arbeidsgiver ut oppsigelsesperioden. Denne bestemmelsen ble opphevet etter initiativ fra den rødgrønne regjeringen da den tiltrådte i 2005, etter sterkt påtrykk fra LO.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Dette virker jo som ett smutthul i regelverket slik at arbeidgiver i teorien kan si opp ansatte å samtidig unngå oppsigelsestiden.

F.eks. så får vi bare to uker beskjed i forkant, og må signere ny arbeidsavtale med nytt firma. Hva om jeg ikke liker den nye avtalen å nekter å signere? Da må jeg bare gå mer eller mindre på dagen...

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Dette virker jo som ett smutthul i regelverket slik at arbeidgiver i teorien kan si opp ansatte å samtidig unngå oppsigelsestiden.

F.eks. så får vi bare to uker beskjed i forkant, og må signere ny arbeidsavtale med nytt firma. Hva om jeg ikke liker den nye avtalen å nekter å signere? Da må jeg bare gå mer eller mindre på dagen...

Eventuelt kan du signere, og så velge å si opp. Ansienniteten beholder du, og dermed oppsigelsestiden.

Lenke til kommentar

Vet du noe mer om hva som var grunnen til at LO så sterkt ønsket å fjerne denne regelen? 

Årsaken er ikke beskrevet i forarbeidene, men høringsuttalelsene fra LO og YS indikerer at de ønsket å videreføre ordningen med valgrett, og for så vidt utvide denne, heller enn å fjerne denne og erstatte den med en "reservasjon = oppsigelse"-ordning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...