xibriz Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Selskapet jeg jobber i skal splittes opp i flere selskap. Det medfører at avdelingen jeg jobber i skal flyttes til ett av de nye selskapene. I den forbindelse fikk vi ett skriv om hvordan dette skal foregå. Det jeg reagerer på er at i brevet står det "Konsekvensen av å benytte reservasjonsretten er at ditt arbeidsforhold opphører med virkning fra og med dato for virksomhetsoverdragelsen". Virksomhetsoverdragelsen er bare 2 uker frem i tid. Gjelder ikke normal oppsigelsestid i dette tilfellet? Og i så tilfelle, hvorfor ikke? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 (endret) Det heter i arbeidsmiljøloven § 16-3 at arbeidstaker har rett til å reservere seg mot at arbeidsforholdet blir overdratt ved virksomhetsoverdragelse. Reservasjon innebærer at arbeidsavtalen opphører fra og med overdragelsestidspunktet, men i visse tilfeller kan man ha en rett til å kreve å fortsette å arbeide hos det tidligere selskapet (den ulovfestede "valgretten"). Etter den tidligere bestemmelsen i § 16-3 første ledd annet punktum skulle bruk av reservasjonsretten innebære en oppsigelse, slik at man hadde krav på lønn fra (og rett til å arbeide hos) tidligere arbeidsgiver ut oppsigelsesperioden. Denne bestemmelsen ble opphevet etter initiativ fra den rødgrønne regjeringen da den tiltrådte i 2005, etter sterkt påtrykk fra LO. Endret 17. september 2015 av krikkert Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Vet du noe mer om hva som var grunnen til at LO så sterkt ønsket å fjerne denne regelen? Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 17. september 2015 Forfatter Del Skrevet 17. september 2015 (endret) Dette virker jo som ett smutthul i regelverket slik at arbeidgiver i teorien kan si opp ansatte å samtidig unngå oppsigelsestiden. F.eks. så får vi bare to uker beskjed i forkant, og må signere ny arbeidsavtale med nytt firma. Hva om jeg ikke liker den nye avtalen å nekter å signere? Da må jeg bare gå mer eller mindre på dagen... Endret 17. september 2015 av xibriz Lenke til kommentar
skripis Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Dette virker jo som ett smutthul i regelverket slik at arbeidgiver i teorien kan si opp ansatte å samtidig unngå oppsigelsestiden. F.eks. så får vi bare to uker beskjed i forkant, og må signere ny arbeidsavtale med nytt firma. Hva om jeg ikke liker den nye avtalen å nekter å signere? Da må jeg bare gå mer eller mindre på dagen... Eventuelt kan du signere, og så velge å si opp. Ansienniteten beholder du, og dermed oppsigelsestiden. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Vet du noe mer om hva som var grunnen til at LO så sterkt ønsket å fjerne denne regelen? Årsaken er ikke beskrevet i forarbeidene, men høringsuttalelsene fra LO og YS indikerer at de ønsket å videreføre ordningen med valgrett, og for så vidt utvide denne, heller enn å fjerne denne og erstatte den med en "reservasjon = oppsigelse"-ordning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå