Gå til innhold

[Løst] Overvåkningskamera, Hjelp!

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er i desperat nød etter et OK overvåkningskamera som kan ta opp det som skjer i innkjøringen min hjemme(gjerne med wifi så det kan strømmes til data el.l). Jeg setter også pris på tips om et program som kan brukes og gjør det slik at det tar opp 1 døgn av gangen eller lignende, eventuelt andre muligheter?

Kamera skal kunne ta OK film i mørket, da dagene blir mørkere og mørkere, samt filmingen vil skje inne i fra huset igjennom et vindu og ut over gårdsplassen våres(det er ganske god oversikt fra vinduet). Video burde kunne vise greie detaljer fra ca 8meters avstand fra vinduet og utover gårdsplassen.

Er det noen som har noen tips her? Budsjettet mitt er 500 - 2000,-

Har sett på http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/videokamera/DCS2330L/d-link-dcs-2330l-wirelessn-day-night-overvakningskamera

Er dette et ok alternativ? Og isåfall hvordan kan jeg ta opp det som spilles inn?

Rask forklaring om hva kameraet skal brukes til:

Problemet er at i nærheten hvor jeg bor har en pensjonist lagt meg for hat. Dette har eskalert til at han sammler opp hunde avføringen fra sin hund og smører dette i og rundt søppledunkene mine... Søpple dunkene er pr. i dag plassert bak min garage mot kommunal vei (enkel tilgang for søppel bil, men det er absolutt null sikt fra huset for å se hva som skjer), heldigvis etter å ha snakket med min lokale GIR kan jeg sette dem lengre inn på gårdsplassen min og forhåpentligvis gjøre det litt værre for noen som har lyst til å bedrive nedgrising da det blir rett utenfor vinduene mine. Jeg tviler dog på at omplassering gjør at han slutter med grisingen, men får jeg filmbevis fra min egen eiendom kan man jo håpe at lokalt politi kanskje kan hjelpe å snakke han til fornuft..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler et par viltkameraer strategisk plassert på din eiendom og kun filmer din eiendom, hvis du filmer annenmanns eiendom eller offentlig vei så kan du få problemer i etterkant.

Viltkameraene kan du sette opp så du får eksempel mms når de blir aktivisert.

Det er umulig å få plassert et kamera uten å få med et snev av kommunal vei på eiendommen min, men jeg har jo lov til å overvåke min egen eiendom så vidt det er meg kjent.

Takk for kamera tips! Dog pga denne kommunale veien rett ved mitt søppelkasse område så er det ofte "bevegelse" så et slikt vilt kamera vil jo stå på konstant og filme?

Lenke til kommentar

Hørtes ut som HASTESAK?

Om ikke kommer du svært langt med HIKVISION nattkamera, modell HIKVISION DS-2CD2032-. Koster i Kina ca 670 kroner. Dette er et 3M pix, 1080p kamera, svært gode støy/signal forhold for filming i mørket. Dette har selvfølgelig IR-belysning innebygd for filming i ekstremt mørke forhold. Det har dessverre ikke Wi-Fi, men er kablet, men så har det PoE (Power Over Ethernet) slik at du ikke trenger forsyning av strøm på stedet, men gjennom IP-kabelen. Du vil trenge en PoE strømforsyner ved PC-n din for eks. Kameraet er bygd for UTEBRUK. Sjekk selv ved å klikke på modell typenavnet over her. Har selv prøvd ut 4 stk. og er svært fornøyd. (HIKVISION er også representert med norsk salgsrepresentant. Prissammenligning blir da for 5 års reklamasjon ved kjøp i Norge, ca 3 00 kroner for samme produkt til ca 650 kroner fra Kina. Valget blir dermed kjøperens).

Så har du et IP-kamera overvåkings program, Blue Iris. Dette koster ca 300 kroner, også fra en eBay selger. Du kan ha opptil 10 kameraer for den prisen tilkoplet., men kun en PC. Bruker du programmet på flere PC'er, vil de øvrige gå over til prøve versjon. Du har mangfoldige funksjoner og innstillinger i dette programmet, som jeg selv bruker, etter søke etter et rimelig godt program, Du kjøper her ikke selve programmet på en CD/DVD men en brukerkode som du mottar av salgsstedet. Du laster ned prøve versjon her:  Vil du etter 15 dagers prøve periode kjøpe programmet, sjekk her.

Lenke til kommentar

Ni, det vil ikke filme konstant. DVS. det gjør det, men i Blue Iris avmerker du kvadratiske felter  som private (du velger selv hvor mange kvadratiske privat felter bildet fra kameraet skal inneholde). Med private avmerkede felter vil Blue Iris ignorere en evt, bevegelse alarm, i de felter du har avmerkede. Du kan også blende (-bort) felter fra kameraet ditt. Noen flere spesielle forhold du må ta hensyn til. Blue Iris har allerede tenkt på de for deg. Bare spør.

Lenke til kommentar

@roof55

Takk for tips, men ser for meg at det fort tar noen uker ved å bestille på Ebay? Et viltkamera høres jo fornuftig ut, da slik jeg forstår det, starter filming kun ved bevegelse? Det sto lite info om batteri tid og hvor mye opptaket slikt kamera tar? 

@Nautica

Ja det er vel mange måter og plassere det på, dog har jeg ikke ubegrenset med muligheter, så å kunne plassere det innendørs hvor jeg har datamskiner, enkel tilgang på strøm o.l hadde jo vært ideelt for min egen del, men det kommer jo også ann på hvilken muligheter selve kameraet har selvfølgelig.

Ikke for å hoppe altfor mye ut av tråden nå, men muligens dette ikke var så "enkelt" som jeg hadde trodd? Meningen var kun og kunne dokumentere hærverk da jeg har liten tro på at "ord mot ord" holder i en slik sak.. Tror neppe det blir noen stor sak ut av dette, men jeg hadde håpet det kunne styrke min troverdighet mer enn mitt ord i saken ved en eventuell annmeldelse

Lenke til kommentar

@flageborg

HAHA! Fantastisk :rofl:

Mulighetene for "hevn" er mange, desverre har jeg vokst fra slik, selv om tanken har streifet meg mang en gang!

Men for og holde tråden ønsker jeg fortsatt tips til videokamera og eventuelt innspillings software om det ikke er lagringsplass i selve kameraet :)

Lenke til kommentar

Hva med en infrarød sensor (type innbruddsalarm) som gir et varsel inn til deg, så du kan løpe ut med videokamera?

Konfrontasjon har kun eskalert problemet, flytting av dunkene håper jeg hjelper, men med fare for at vedkommende finner på andre måter å grise til eiendommen min på hadde det vært fint med en enkel overvåkning så jeg har noe konkret og forholde meg til om jeg må levere en annmeldelse.

Lenke til kommentar

@Just2user

Takk for tips! Ja det kameraet så smart ut, men jeg skulle ønske det hadde vært noe jeg kunne handlet i en norsk fysisk butikk, eventuelt en norsk nettside? Jeg liker også at det ikke er et kamera som lyser opp utearealet når det er mørkt ute, selv om det er bevegelse der.

@Nautica

Jeg vil nok ha muligheten for å sette kameraet på utsiden av vinduet også, men da må det tåle fukt / frost..

Lenke til kommentar

Men for og holde tråden ønsker jeg fortsatt tips til videokamera...

Bruker et par av denne typen selv....

Dette kameraet så jo meget greit ut, samt det var ganske rimelig..  vet du om det følger med software for opptak, eller bruker du noe "uoriginalt"? Har du eventuelt testet det kontra det å filme igjennom et vindu? Jeg har jo ok belysning på gårdsplassen så lurer på hvordan kvalitetet eventuelt blir om jeg "teiper" over IR belysningen?

Lenke til kommentar

Dette kameraet så jo meget greit ut, samt det var ganske rimelig..  vet du om det følger med software for opptak, eller bruker du noe "uoriginalt"? Har du eventuelt testet det kontra det å filme igjennom et vindu? Jeg har jo ok belysning på gårdsplassen så lurer på hvordan kvalitetet eventuelt blir om jeg "teiper" over IR belysningen?

Sjekket mye på nett før kjøp...og holder meg langt unna slike produkter hvis ikke produsenten leverer "full pakke" slik D-link gjør.....alt følger med.

Kobler til fra "hvor-som-helst" på reise og kan se hva som skjer foran kameraet. Har programmert flere posisjoner, også en av gårdsplassen gjennom vinduet. Via appen kan kameraet fjernstyres tilt/pan "live"....du kan også skifte mellom IR/RGB "live", så ingen grunn til å tape noe....kameraene kan sende både bilder og video ved detektering av bevegelse....og du kan velge mengde, MEN det kan være litt slitsomt i lengden....hvis det er litt trafikk foran kamera

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

@Just2user

Takk for tips! Ja det kameraet så smart ut, men jeg skulle ønske det hadde vært noe jeg kunne handlet i en norsk fysisk butikk, eventuelt en norsk nettside? Jeg liker også at det ikke er et kamera som lyser opp utearealet når det er mørkt ute, selv om det er bevegelse der.

Fant dette på Biltema:

www.biltema.no/no/Hjem/Sikkerhet/Alarm/Tradlost-IP-kamera-innendors-2000036466/

Og utendørs:

www.biltema.no/no/Hjem/Sikkerhet/Alarm/Tradlost-overvakningskamera-utendors-2000036467/

?

Lenke til kommentar

@just2user

Takk for tips!

Noen her som har erfaring med biltema sitt overvåkningskamera?

Uansett endte jeg på Dlink DCS2330L Utendørs kamera, som jeg nå skal levere tilbake. Fantastisk bilder på dagtid, men helt ubrukelig på natt ( i mørket). Programvaren er forsåvidt grei, men ingen enkle opptaksmuligheter og fryktelig dårlig støtte rundt ny software.

Så da tenkte jeg å prøve meg på en bestilling fra foscam.no (noen som har noen erfaringer ved bestilling fra dem?) Fikk iallefall godt svar ved henvendelse på e-post så valget endte på Foscam FI9803P. Erfaringer på nett tilsier at det skal være et greit kamera til prisen med en "hyggelig" programvare som dekker mitt "enkle" behov..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...