Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problem med Volvo v40

Otzy

Anbefalte innlegg

Heisann! 
Eg har to spørsmål angående min V40 2003 modell som eg håper nokon kan hjelpe med. 

1: Når eg fyller full tank om vinteren, så begynner den å "kveles". Det skjedde fleire ganger, og den ville til slutt stoppe heilt, før den starta igjen. Eg fant ut at det var lufting som var problemet, for når eg opnar bensinlokket kjem det eit vakumsug, og bilen fungerer fint igjen. 

Det eg lurer på er. Er det lufting til benisintanken som blir "tett" evt fryser om vinteren? Er løsningen så enkel at eg må borre hull i bensinlokket, eller er det enklere løsning? 

2: Langs listene på bilen så er det vannansamling, og det drypper frå listene vist eg åpner døra når det har regna. Dette fører til at om vinteren så er dørene sabla vanskelig å få opp. Det er ikkje vått under setene eller andre plasser i bilen. Er det noko å gjere med dette? 

Takker for svar! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt klart tett utluftning på bensintanken og det skal egentlig ikke være sånn. Må jo være noe som fryser og litt artig konstruksjonsmessig at det bare skjer ved full tank.Trodde aldri jeg skulle si dette, men prøv kondensfjerner :p

Ellers er det ikke uvanlig med tett utluftning og det pleier å være en rask sak å finne ut av det. Det går sikkert ann å reparere det på den ordentelige holdbare måten også.

Det billigste blir vel å borre hull i bensinlokket. Det tar 3 sec og koster ingenting.

Silikonspray er det man bruker på dørlister hvis dem fryser, men når det er snakk om store vannansamlinger så tror jeg ikke det hjelper så mye. Kan høres ut som feil med listene, kanskje de har blitt slappe med åra og ikke drenerer som de skal. Eller konstruksjonsfeil, det skal være sånn.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding. Hull i bensinlokket er også noko eg har vurdert, enn så lenge er det kun om vinteren det gjelder, så eg har heller latt det stå litt åpent dei første 50 km etter eg har fylt på tanken. 

Listene er eit problem som eg håper å finne utav, for eg ser det er vått under beskyttelsesdekselet nede ved inngangen til dørene. Derfor er det også rim og frost inne i bilen om vinteren, som er forferdelig irriterandes! 

Lenke til kommentar

Her er ting du kan sjekke.

Ta av dørpanelene og sjekk at membranen/plasten som ligger på døra er hel og tett. Denne hindrer vann og fukt å renne inn i bilen via dørpanelet. Ofte kan disse lekke hvis limet har tørket ut eller hvis det er ettermontert høyttalere i døra. Sjekk nederst og rundt evt. høyttalere.

Sjekk at dreneringshullene under døra (små hull) ikke er tette.

Hvis det er en hul list kan du sjekke om det er dreneringshull i den. Er dette tett kan det samles vann i lista som presses ut når du lukker døra.

Se om du finner lufteslangen fra bensinpåfyllinga. Hvis du klarer så se også om du finner den andre enden i motorrommet. Den pleier å gå inn i en liten beholder ved forskjermen (over forhjulet) på samme side som bensinlokket. Det er lurere å koble den bort der enn å lage hull i bensinlokket. Du kan da også sjekke om det er tett slange eller en ventil som ikke åpner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det med rim og frost inne i bilen er jeg godt kjent med selv.

Som nevnt over er det viktig å sjekke dreneringshullene nederst i døren.

Hadde som sagt det samme problemet selv. 2005 modell Focus. Når jeg monterte høytalere i frontdørene demonterte jeg alt på innsiden og kunne se "inne" i døren - der var dreneringshullene nesten tette - av en tykk og seig guffe som hadde grodd godt oppover innsiden på døren. Denne guffen holder på fuktighet og sørget for at det bestandig var en høyt luftfuktighet inne i bilen. Med rim inne i bilen, frosne dørlåser osv. Jeg vasket alle 4 dørene - dempet de også samtidig - smurte låsekasser, vindusheiser osv.

Skrubbet og skylte av - har vært som nytt siden.

IMG_8029web.jpg

IMG_8048web.jpg

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...