DevN Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Noe jeg har lurt litt på i det siste, da jeg kjenner lite til nettverk o.l. Når en f.eks. bruker netsend til IP-en 200.20.20.20, og vedkommende har 4 maskiner tilkoblet ruteren. Hvem mottar da meldingen? Blir det en såkalt "hovedmaskin"? I så fall, er det mulig å spesifisere mottakeren noe nærmere, f.eks. netsend * 200.20.20.20->10.10.10.10? Hvor førstnevnte er Nett-IP og sistnevnte er LAN-IP... Hva hvis to maskiner i nettverket er konfigurert til å være en Web-Host? Hvilken hjemmeside vil da vises på 200.20.20.20? Om det så er mulig? Min router tillater ikke samme port åpnet på to maskiner samtidig, som i tilfellet er 80. Lenke til kommentar
bitcowboy Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 (endret) Hei, når du sender beskjeder via net sent til en router vil de forhåpentlig ikke komme noen sted innenfor LAN'et på innsiden. Jeg sier forhåpentlig siden jeg regner med at portene for denne type trafikk skulle være sperret mot WAN-requests på utsiden av routeren. Portene (137 - 139 + 445) er vanligvis porter brukt for fil- og print deling, net send bruker port 135. Eneste måten en slik net send ville komme gjennom en router er at portforwarding er definert mot en spesiell IP adresse på innsiden. For at det skal skje noe i det hele tatt må denne maskinen da også kjøre "messenger tjenesten". Noen som forwarder port 135 på sin internet router spør etter trøbbel siden den siste Blaster Worm sprer seg via RPC protokollen i windows som også bruker denne porten. Portforwarding på en router kan bare fungere mot en intern IP adresse. Hvis du for eks. skal se på en webserver på et lan som har ekstern IP 200.20.20.20 og hvor port 80 er åpnet og forwarded til en intern maskin ville du bruke 200.20.20.20:80 som adresse. Hvis denne porten var forwarded (som ikke er mulig) til 2 interne maskiner ville routeren ikke vite på hvilken maskin du skal. Endret 12. november 2003 av bitcowboy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå