Gå til innhold

Hør på denne sangen, og fortell meg om bassen høres falsk ut

Anbefalte innlegg

Jeg har en følelse på at bassen ikke høres riktig ut på alle anlegg, og trenger derfor litt feedback for å vite om det er rett for dere. Bassen skal ikke være falsk, men på anlegg med subwoofer eller ekstreme EQ-innstillinger så kommer det muligens en falsk undertone i den dype bassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg ville gjort er å dempe bassen mye i begynnelsen og heller latt den øke litt etterhvert som lydbildet ditt blir mer fyldig slik at bassen blender mer inn. Du kan også legge på overharmoniske frekvenser til bassen så du ikke får den så boomy i bunnen. For min del ble det litt i overkant mye bitcrusher-effekt på låten. Kanskje heller prøve å bruke denne på bassen og være nøye med å filtrere frekvensene av bitcrusheren ? Det er jo også mulig å la lyden bli mer fyldigere av f.eks en tubeamp-simulator og chorus.
Det jeg også la merke til når jeg justerte ned bassen er at mye detaljer i resten kom mye bedre fram, så bassen maskerer mye bort og da merker man at resten høres litt tynt og usammenflettet ut. Prøv heller å justere noen av de andre instrumentene dine ned mot bassområdet istedet for å overkompensere med den rene bassen. Toppen din er også litt avrundet i forhold til bassen. Bruker du monitorer med små elementer ? A/B gjerne hele tiden med hodetelefoner når du justerer ting så vet du at det funker med begge deler.
Det ser ikke ut til å være noen undertoner på bassen i sporet ditt, den ser rimelig klokkeklar ut på spektrometer, men du kjører den noen dB for høyt. Skarptromma du bruker er også litt vel høy når miksen din ikke er så tett, så den ville jeg periodevis regulert litt ned. Klangblidet og effektene dine synes jeg funker bra. Det er sykt mye prøving og feiling som skal til for å få det til å sitte helt, så dette er helt vanlige ting stort sett alle gjør, så det er kun ment som objektive og konstruktive observasjoner.

Du kan sjekke ut Groove Armada med Edge Hill for litt inspirasjon på hvordan du kan gjøre det. Den er ganske ekstrem da, men den låten viser litt hvordan jeg tenker.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig, dæven!

Enig at det er litt mye bass og med de andre instrumenetene så ble det nesten litt urolig i mangel på et bedre uttrykk. Selv har jeg små studiomonitorer(5"), men jeg begynte å stole mer på dem nå når lyden samsvarer med det Vidor sier. Takk for en god feedback Vidor. Nå lærte jeg mye kult! 

Ellers syntes jeg låta var fet som faen. Hjemmelagd, kult, i love it!

Gleder meg til å høre forskjellen Gavekort :D

Lenke til kommentar

Takk for feedback, og ikke minst motivasjon til å fortsette. Har tålig begynt å tweake litt på sangen, så skal vi se om vi får opp produksjonskvaliteten litt.

Edit: Jobber akkurat nå med å sette på et bandpass i starten på ~140hz, samt legge over en svak trianglewave over hele bassen, slik at den får definert tonene sine litt bedre. Jeg tok inspirasjon til Groove Armada, slo av filteret og ampet opp sinus-bassen ved 0:43 der sangen får et lite trøkk.

Det er vanskelig å moderere bassen og samtidig holde litt av karaktestikken til sangen, som er dyp sinusbass og subdrops. :p

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Har herpa låten din litt. Lot bassdistortion stå på til slutten, så bassdroppene dine høres ikke bra ut med dette, men du kan jo bruke dem til å sjekke ut hvordan overharmoniske funker. Gjorde noen multibandkomrimeringer også på skarpen og soloen, men dette er ting du kan sjekke ut. Blir alltid best å fikse i miksen, siden det tar mye tid å fikse i mastring. Derfor passer ikke alt hele tiden, men det er en skisse.

rk.wav

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke noe i veien for å bruke dype sinustoner, men da begrenser du også låten for en viss type avspillingsutstyr, og optimaliserer du for ditt eget utstyr ekskluderer du også god lyd for mange andre. Bassen høres bra ut for deg, men blir alt for høy for dem med utstyr som takler bass uten den rolloff'en du har i ditt utstyr. Derfor er det viktig å justere slik at det blir ok for dem som både har store og små høyttalere. Det vil m.a.o si at man må inngå et kompromiss hvis man tenker bredt. En plugin som er designet for dette er Maxx Bass. Det er dette du også oppnår med å legge på ulike typer distortion og filtrering og det igjen gjør at du kan dempe den dypeste bassen slik at den ikke ødelegger på store høyttalere mens du samtidig beholder en god lydsignatur for dem med små høyttalere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...