Gå til innhold

Vurderer oppgradering av skjermkort


Emsal

Anbefalte innlegg

Jeg har tittet litt på X34, men også på swift for å bytte ut den skjermen jeg har for noe mer fremtidsrettet. Må si at X34 ser rå ut. Med den anledningen lurer jeg på å bytte ut grafikkkortet mitt slik at jeg kan dra spill noenlunde greit på den oppløsningen.

 

Specs:

CPU: i7 920 @ 2.67

MB: Asus P6T Deluxe

RAM1: Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 3GB, Kit w/3x 1GB XMS3 modules, CL9-9-9-24

RAM2: OCZ Platinum XTC DDR3 1600MHz 3GB KIT 3x Platinum Z3 XTC 1GB, CL7-7-7-24, 1.65 Volts, 240pin

PSU: Corsair TX750W

GPU: GTX 660Ti

 

Har tenkt å kjøpe nye minnebrikker i samme slengen, ikke at det haster.

 

Har sett litt på 970 og 980 ti, det jeg er litt usikker på er om det blir overdrevent å kjøpe et så godt grafikkort iforhold til resten av pcen. Kjøpte i7en med en gang den kom på lager for litt over 6 år siden.

 

Kjørte Witcher 3 på medium der GPUen hadde 100% load og 40% på den høyest belasta tråden om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

980 Ti kjører jo GTA V på 56 fps på very high på den swiften[kilde] og BF4 på ultra ca 78[kilde]. Jeg vil da si det er godt nok. Sier ikke at jeg må makse ut grafikken sier bare jeg vil kjøre det noenlunde greit og om det blir en svær bottleneck. Har bare ikke så lyst å bytte ut resten av delene hvis jeg ikke trenger det.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Har lest litt rundt på det gsync greian, trodde man tro fordel av det så lenge fpsen var under 144? Synes det blir dumt å ikke kjøpe en skjerm med gsync nå så har jeg det frem til jeg oppgraderer pcen enda mer. Så slipper jeg å kjøpe en skjerm i tillegg da. Dessuten så har jeg andre litt mindre grafikkkrevende spill som kan ta nytte av det, type CSGO.

Lenke til kommentar

Hva faen. Om man ikke har 144hz så er gsync ikke noe vits? To 980ti? Om man ikke når 144hz under gaming så er det ikke noe vits og kan like gjerne gå for 1080p? Hva i alle dager for noe tullball er dette?

 

  • Gsync er jo aller mest hjelpsomt når man er under 144 FPS og når den varierer opp og ned. Jada, gsync hjelper på tearing ved 144hz/fps, men det jevner ut hele bildeflyten veldig merkbart ved alle FPS, spesielt de lavere. 
  • Jeg har to 970, som ca tilsvarer ett 980ti og kan kjøre ganske så mye i 4K. En oppløsning mye høyere enn 21:9 1440p, og veldig mye høyere enn 16:9 1440p. Kan makse BF4 i 4K og spille med for det meste 60FPS. Witcher 3 på full pupp unntatt tre settings jeg ikke husker akkurat nå i 4K med 50 FPS stabilt nok. Sjeldent under 45 og ofte 60. I 1440p? Hah, SMOOTH! For alt annet enn 4K er ett 980ti absolutt godt nok. Å si noe annet er helt på trynet.
  • Om man ikke når 144hz så spiller man bare på under 144hz. Problem løst. Dette er så maskinvaresnobberi og utenfor den virkelige verden for de aller aller fleste at det er helt på trynet igjen. Å kjøpe en 1080p skjerm den dag i dag, det er også helt latterlig å anbefale. Blir som å anbefale folk og kjøpe 720p TVer da 1080p TVer var på markedet. Selvfølgelig gjør man ikke det.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var det jeg også trodde. Er mest X34'en jeg ser på og den er jo "bare" 100hz med IPS. Tenker uansett det er en grei oppgradering fra min 60hz TN panel skjerm. Tenker det hadde vært en skjerm jeg kunne hatt i en god stund. Dessuten så slipper jeg å oppgradere skjerm når jeg har tenkt å oppgradere resten av pcen, noe jeg føler jeg måtte gjort uansett. Blir nok også en mye bedre opplevelse i spill og film og til generell pc bruk.

 

Men angående resten av pcen, det hadde gått fint å kjøre et 980 ti på de specsene jeg har nå? Kan overclocke 920en igjen, den var på 3.8 før, men følte ikke jeg trengte det da.

Lenke til kommentar

En X34 vil være en veldig god oppgradering, uten tvil. Har lyst til å kjøpe meg en av de selv etterhvert, selv om jeg nå eier en 144hz 1440p monitor. Som du sier så har du da en god skjerm som vil vare deg en stund fremover, og som samtidig ikke er for tung å drive slik at spill i fremtiden ikke vil yte som søppel. Med mindre du vil over til 4K da, som etter min mening er alt for tidlig å gjøre enda.

 

Om 920en vil bli en flaskehals? Ja, det kan nok hende. I hvor stor grad? Det skal ikke jeg uttale meg om, men pass deg for maskinvaresnobbene som ofte flokker seg på forum :ninja:

Lenke til kommentar

Tenker når jeg først har lyst på en skjerm med mer enn 1080p eller 1200p som jeg har nå, så er det like greit å bare kjøpe en med gsync også, så har jeg det. Synes skjermen er verdt det selv om jeg får 50 fps in-game (IPS, Ultra Wide, oppløsning, størrelse).

 

Håper på å ha den en liten stund, kanskje til feriepengene kommer og jeg får tilbake på skatten så oppgraderer jeg resten av pcen. Og muligens et til 980 ti eller bare selge ti'en jeg har og kjøpe et bedre et.

 

 

En X34 vil være en veldig god oppgradering, uten tvil. Har lyst til å kjøpe meg en av de selv etterhvert, selv om jeg nå eier en 144hz 1440p monitor. Som du sier så har du da en god skjerm som vil vare deg en stund fremover, og som samtidig ikke er for tung å drive slik at spill i fremtiden ikke vil yte som søppel. Med mindre du vil over til 4K da, som etter min mening er alt for tidlig å gjøre enda.

 

Om 920en vil bli en flaskehals? Ja, det kan nok hende. I hvor stor grad? Det skal ikke jeg uttale meg om, men pass deg for maskinvaresnobbene som ofte flokker seg på forum  :ninja:

 

 

Har lest en del plasser nå at det ikke burde være merkbart, men venter med å kjøpe i noen uker. Skjermen er jo ikke på lager enda.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

980 ti kjører fps på 200 her, med nesten alt på max. Men den kan droppe ned til 150. (bf4)
 

 

Jeg har kjørt sli før, og det var egentlig bare bullshit da de fleste spillene er ikke konfigurert til å bruke 2 skjermkort. (ikke 2 980 ti, dyrere skjermkort)

 

144hz er ikke vits om du ikke kan kjøre 144 fps.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

980 ti kjører fps på 200 her, med nesten alt på max. Men den kan droppe ned til 150. (bf4)

 

 

Jeg har kjørt sli før, og det var egentlig bare bullshit da de fleste spillene er ikke konfigurert til å bruke 2 skjermkort. (ikke 2 980 ti, dyrere skjermkort)

 

144hz er ikke vits om du ikke kan kjøre 144 fps.

Så dersom man kan kjøre CS:GO eller andre skytespill i 144 fps, men ikke spill som Witcher 3 så er 144 Hz bortkastet?
Lenke til kommentar

Vil ikke tro 920'en din vil bli noen flaskehals, i hvertfall i noe stor grad.

Du bør prøve å klokke deg til rundt 4 for å få bort hva enn som kan forårsake en flaskehals og samtidig gi deg mere flyt i enkelte spill.

Jeg merket stor forskjell fra en stock 2600k og med den klokken jeg kjører nå i BF3

Jepp, har tenkt å clocke, kjøper en ny kjøler siden temperaturen ble så høy når jeg prøvde å kjøre den stabilt på over 3.8.

 

Er det veldig kjipt at gtx 900 serien har limited support til dx12[wiki]?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...