morkla Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 (endret) Heisann! Har nettopp begynt på fagprøven, og håper jeg kunne fått noen kloke svar her. Det skal lages styring for to elektromotorer. Disse skal drive hver sin doseringspumpe. Det skal kun være en start og en stopp for motorene. Ved start: Motor 1 starter og 10 sekunder etterpå skal motor 2 starte automatisk. Ved stopp: Motor 2 stopper momentant, og 10 sekunder etterpå stopper motor 1. Motor 2 skal aldri være i drift uten at motor 1 er i drift. Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg plasserer tidsreleene i styrestrømskjemaet..? Sittet lenge å klødd meg i hodet å finner ikke helt utav det. Har fundert lenge på skjemaet jeg legger ved. Men får heller ikke dette til å stemme. Håper inderlig noen kan hjelpe meg litt på vei Endret 16. september 2015 av morkla Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 hm. Du trenger en NO-kontakt som aktiverer K1. To NO-hjelpekontakter til K1 som legger inn holdekontakt over startkontakten og legger inn tidsreleet til forsinket innkobling av M2. Dette releet legger inn K2 til M2 etter fastsatt tid. I serie med spolen til K1 skal det ligge en normalt lukket kontakt som er styrt av en forsinket utkoblet kontaktor. Denne kontaktoren gir du spenning når man trykker på stopp. Pass på at det er forrigling på M1 til M2 slik at du kan oppfylle kravet om at m2 ikke kan kjøres mens m1 ikke er i drift. Dette var litt rotete forklart, men med vilje ettersom jeg vil du skal tenke litt selv også. Lenke til kommentar
morkla Skrevet 17. september 2015 Forfatter Del Skrevet 17. september 2015 hm. Du trenger en NO-kontakt som aktiverer K1. To NO-hjelpekontakter til K1 som legger inn holdekontakt over startkontakten og legger inn tidsreleet til forsinket innkobling av M2. Dette releet legger inn K2 til M2 etter fastsatt tid. I serie med spolen til K1 skal det ligge en normalt lukket kontakt som er styrt av en forsinket utkoblet kontaktor. Denne kontaktoren gir du spenning når man trykker på stopp. Pass på at det er forrigling på M1 til M2 slik at du kan oppfylle kravet om at m2 ikke kan kjøres mens m1 ikke er i drift. Dette var litt rotete forklart, men med vilje ettersom jeg vil du skal tenke litt selv også. Slik jeg ser det må jeg ha 3 kontaktorer? Er dette måten du tenkte på..? Eller har du et bedre forlsag? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Kommer seg, men du kan fint få Q1 til å starte M1, men da må du flytte -K1 27-28 til -X1 15-18. Altså Liggende over både holdekontkten og stoppknappen. Da blir det mulig å fjerne hele den linjen til høyre. Tror jeg. Lenke til kommentar
morkla Skrevet 17. september 2015 Forfatter Del Skrevet 17. september 2015 Trykker du stopp på den metoden du beskrev, så vil vel motor 1 slå av med en gang..? Motor 2 skal av først, så motor 1 10 sek etter... Har rota så lenge med dette her nå...så er det sikkert bare en så enkel løsning på hele opplegget. Må helst være ferdig å koble alt imorgen, da vi ikke får jobbe på prøvestasjonen i helgen... Tror du dette jeg legger ved nå kan funke greit? Vertfall slik jeg ser det. Dette er litt endra kontra de andre jeg har lagt ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå