Heiiia Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Er ei 17 år gammel jente, har tenkt å kjøpe brukt scooter, er det noen som har tips til hva jeg skal se etter i finn-annonsene? Evt. noe jeg bør unngå? Har skjønt at jeg bør holde meg til de kjente, store merkene, og unngå dårlige sykler fra Kina. Hvordan er det med Baotian og Kisbee, er de greie merker? Lurer også på hvordan type hjelm jeg bør bruke. Kommer nok ikke til å kjøre så lange strekninger om ganger, er mest snakk om småturer til venner som bor litt lengre unna enn at jeg orker å gå derfra sent i helgene, til butikken og lignende. Har lest både positive og negative meninger om helhjelmer, halvhjelmer og åpningshjelmer. Hva er forresten forskjellen på de to siste? Tusen takk for alle små innspill! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 (endret) Hvor mye støy orker du å høre på? Et annet kriterie å tenke på er hvorvidt du får plass til den i luka under setet. Og selvsagt: sikkerhet. Peugeot Speedfight er bra. Min er fra år 2000, og brukes regelmessig når jeg ikke gidder å drasse på bilen. Det sies at nyere Speedfight er bygget i Kina og har dårligere kvalitet. Min er i hvert fall veldig bra. Endret 16. september 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Heiiia Skrevet 16. september 2015 Forfatter Del Skrevet 16. september 2015 (endret) Hvor mye støy orker du å høre på? Et annet kriterie å tenke på er hvorvidt du får plass til den i luka under setet. Peugeot Speedfight er bra. Min er fra år 2000, og brukes regelmessig når jeg ikke gidder å drasse på bilen. Det sies at nyere Speedfight er bygget i Kina og har dårligere kvalitet. Min er i hvert fall veldig bra. Jeg har jo ikke kjørt scooter før så vet ikke hvor mye støy som er "mye", men regner med at jeg takler en del, men vil helst ikke satse på en hjelm som er verst på støy heller. Har lest at mange er fornøyde med den så har vurdert den, men selv de brukte koster jo en del... Luka under setet vet jeg jo ikke enda, siden jeg verken har scooter eller hjelm, men er det noen hjelmer som passer i de fleste, og noen som kun passer noen få scootere? Endret 16. september 2015 av Heiiia Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Ikke alle hjelmer passer nedi der. Noen passer om du bruker litt makt, men da blir hjelmen ripete. Det er lettere å få nedi en halvhjelm. Lenke til kommentar
Heiiia Skrevet 16. september 2015 Forfatter Del Skrevet 16. september 2015 (endret) Ikke alle hjelmer passer nedi der. Noen passer om du bruker litt makt, men da blir hjelmen ripete. Det er lettere å få nedi en halvhjelm. Er halvhjelm grei å ha på? Og hvordan er det med sikkerheten, hva er best? Og forresten, hva er best når det kommer til vekt på scooteren? Har sett alt fra 80 kg til 250 kg... Endret 16. september 2015 av Heiiia Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Helhjelm vil alltid være sikrere etter min mening. Når det gjelder vekt så er det jo minst mulig vekt som bør være målet. En Scooter på 250kg. ville jeg styrt unna. Jo lettere den er jo lettere vi det nok være og få den opp i fart. 250kg + vekt av fører (la oss si 75kg) blir 325kg. totalt og det blir snaut for en liten 2.5HK'er og få en slik doning opp i fart. Min sykkel veier 300kg. med meg på og jeg har en BMW S1000R. At en 50cc scooter skal veie 50kg. mer enn min synes jeg nesten høres litt rart ut... De fleste hjelmer en nok gode nok, men kjører man mopes så kjører man kanskje ikke så voldsomt langt av gangen, men jeg ville prioritert en helhjelm som var god og ha på seg. Gjerne en med pinlock visir. Da slipper du at det dugger i hjelmen med visiret igjen. At hjelmen er god og ha på seg hadde jeg også satt høyt. For å si det sånn så kjøpte jeg en MC hjelm til min kone til 899,- da hun bare sitter på svært sjeldent og at hun ikke er sikker på om dette er noe hun vil etc. Uansett.. den hjelmen føles regelrett som en plastbøtte på hodet i forhold til min Schuberth C3 Pro. Jeg sier ikke at du skal kjøpe deg en hjelm til 6.000,- men ingenting er mer irriterende enn en hjelm som dugger samt ikke sitter skikkelig på hodet. Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Scootere har ikke 2.5 hester. Kjøp deg en gilera runner. De er ganske store, så de er gode å kjøre. De har 5.6 hester og drar deg opp alle bakker i konstant 50kmt uansett. Ta ringen og den går næremere 70. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå