AnonymDiskusjon Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 God aften lesere! Jeg har da fått et jobbtilbud som jeg idag takket ja til, og jeg tenker å levere inn oppsigelse imorgen eller iallefall før uka er omme. Men jeg har et lite problem, da vi er "for få" ansatte i min nåværende jobb frykter jeg at de vil prøve å få med til å jobbe der så lenge som mulig, kanskje 3 måneder, noe som hverken jeg eller nye arbeidsgiver er interessert i. Det som gjør dette spesielt er at jeg har en kontrakt som ikke er signert av arbeidsgiver, kun av meg. Kontrakten inneholder også en rekke feil bla. lønn (i kontrakten står det at jeg har lærlinglønn, jeg har fagbrev) og dato (kontrakten fikk jeg i sommer, men i kontrakten står det at den gjelder fom. mars 2015). Jeg kan da i teorien gå på dagen, eller? Ikke at jeg har tenkt å gjøre det, men jeg ser for meg at 3 ukers tid burde være nok til å avslutte pågående prosjekter jeg jobber med nå. Kan nevne at bedriften følger Landsoverenkomsten for elektrofagene. Anonymous poster hash: 5bbc6...e33 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Dersom ikkje anna er avtalt så er det arbeidsmiljølova sine standardbetingelsar på 3 måneders oppsigelsestid som gjeld. Så om du leverer oppsigelsen denne måneden så kan du starte i ny jobb 1 januar. Småfeil i konttakta vil heller ikkje gjere heile avtalen ugyldig. Med den logikken så kan jo arbeidsgiver berre slutte å betale deg fordi kontrakra er ugyldig. Uansett, kva seier avtalen om oppsigelsestid? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. september 2015 Forfatter Del Skrevet 16. september 2015 Dersom ikkje anna er avtalt så er det arbeidsmiljølova sine standardbetingelsar på 3 måneders oppsigelsestid som gjeld. Så om du leverer oppsigelsen denne måneden så kan du starte i ny jobb 1 januar. Småfeil i konttakta vil heller ikkje gjere heile avtalen ugyldig. Med den logikken så kan jo arbeidsgiver berre slutte å betale deg fordi kontrakra er ugyldig. Uansett, kva seier avtalen om oppsigelsestid? Sant nok, men er en fullverdig ansatt uten gyldig kontrakt? Avtalen sier 1 måned oppsigelsestid i prøvetiden, og 3 måneder ellers. Men det er vel ikke vanlig at man blir "holdt" i 3 måneder med mindre man vil selv? Anonymous poster hash: fcf26...043 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Ja det er vanlig om bedriften er presset på mannskap. Noe annet ville vært særs ugunstig for en bedrift som har andre ansatte å ta hensyn til. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Jo det er helt vanlig. Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Oppsigelsestiden når det ikke foreligger kontrakt er på en måned og ikke tre. Kilde: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Oppsigelsestiden når det ikke foreligger kontrakt er på en måned og ikke tre. Kilde: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229 Men det foreligger jo en kontrakt, som han har signert på. Usikker på hva dette betyr for gyldighet, altså at sjefen ikke har signert. Han kan jo bare signere sin kontrakt og så har han alt han trenger.. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Oppsigelsestiden når det ikke foreligger kontrakt er på en måned og ikke tre. Kilde: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229 Ja det stemmer, eg som blinksa på den. Lenke til kommentar
baguett Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 (endret) Oppsigelsestiden når det ikke foreligger kontrakt er på en måned og ikke tre. Kilde: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229 Men det foreligger jo en kontrakt, som han har signert på. Usikker på hva dette betyr for gyldighet, altså at sjefen ikke har signert. Han kan jo bare signere sin kontrakt og så har han alt han trenger.. Arbeidsgivers kopi av kontrakt er ikke signert av noen, men min kopi er signert av meg. Ergo nytter det lite at sjefen skriver under. Da tolker jeg det som 1 måned, juridisk sett iallefall. Endret 16. september 2015 av baguett Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Oppsigelsestiden når det ikke foreligger kontrakt er på en måned og ikke tre. Kilde: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229 Men det foreligger jo en kontrakt, som han har signert på. Usikker på hva dette betyr for gyldighet, altså at sjefen ikke har signert. Han kan jo bare signere sin kontrakt og så har han alt han trenger.. Arbeidsgivers kopi av kontrakt er ikke signert av noen, men min kopi er signert av meg. Ergo nytter det lite at sjefen skriver under. Da tolker jeg det som 1 måned, juridisk sett iallefall. Men det at du har signert spiller gjerne en rolle, du har altså akseptert det som står i avtalen. Blir dog vanskelig for arbeidsgiver å bevise dette om han ikke har kopi av dette. Men for all del, ta en prat med de om det. Husk at du kanskje får bruk for dem senere i livet ift referanse, og da vill man forlate firma på en god måte:) Lenke til kommentar
baguett Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Oppsigelsestiden når det ikke foreligger kontrakt er på en måned og ikke tre. Kilde: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229 Men det foreligger jo en kontrakt, som han har signert på. Usikker på hva dette betyr for gyldighet, altså at sjefen ikke har signert. Han kan jo bare signere sin kontrakt og så har han alt han trenger.. Arbeidsgivers kopi av kontrakt er ikke signert av noen, men min kopi er signert av meg. Ergo nytter det lite at sjefen skriver under. Da tolker jeg det som 1 måned, juridisk sett iallefall. Men det at du har signert spiller gjerne en rolle, du har altså akseptert det som står i avtalen. Blir dog vanskelig for arbeidsgiver å bevise dette om han ikke har kopi av dette. Men for all del, ta en prat med de om det. Husk at du kanskje får bruk for dem senere i livet ift referanse, og da vill man forlate firma på en god måte:) Planlegger å forlate med et godt sisteinntrykk, ja 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 God aften lesere! Jeg kan da i teorien gå på dagen, eller? Ikke at jeg har tenkt å gjøre det, men jeg ser for meg at 3 ukers tid burde være nok til å avslutte pågående prosjekter jeg jobber med nå. Du har en måneds oppsigelsestid. Oppsigelsestiden din begynner å løpe fra 1 oktober dersom du leverer oppsigelsen din i september. Det vil si at din siste arbeidsdag i din nåværende jobb blir fredag 30 oktober. Du kan naturligvis be om lov til å slutte tidligere, og du kan eventuelt ta ut resten av ferien din i oppsigelsestiden. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Det stemmer vel ikke nødvendigvis. Når det gjelder det avtalerettslige, så ville jeg vel tro at det er avtalelovens bestemmelser og rettsprinsipper som gjelder. Det har blitt lagt fram et avtaletilbud og avtaletilbudet har blitt godtatt ved at man faktisk har møtt opp på jobb. Slik kan det i alle fall argumenteres, men det ligger vel egentlig litt i tåka hva som egentlig gjelder i forhold til denne saken. Man kan jo forsøke å argumentere med de generelle bestemmelsene som sier en måned og høre om det er greit. Det kan jo godt tenkes. Ellers så er det nok lurt å følge spillets regler med litt god margin og alltid å sørge for en god referanse fra der man har vært. Lenke til kommentar
rankine Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Du har en måneds oppsigelsestid.Hvorfor det? Begrunnelse er fint. Som flere andre har påpekt er det litt usikkert om det blir 1 måned hvis det foreligger kontrakt, eller om det blir 3 måneder hvis det foreligger kontrakt. Oppsigelsestiden din begynner å løpe fra 1 oktober dersom du leverer oppsigelsen din i september.Kilde på dette? Hvor står det at oppsigelsestiden begynner å løpe fra neste kalendermåned? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Men det er vel ikke vanlig at man blir "holdt" i 3 måneder med mindre man vil selv? Jo, det er det vanlige. Men det kan vel tenkes tilfeller der man helst ser at vedkommende går på dagen. Lenke til kommentar
skripis Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 ...dersom du ble ansatt i sommer har du vel fremdeles prøvetid? Lenke til kommentar
rankine Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 ...dersom du ble ansatt i sommer har du vel fremdeles prøvetid?Da må det stå i kontrakten. Lengde på prøvetiden kan også variere, men kan ikke være lenger enn 6 måneder. Hvis han er i prøvetid vil han ha 14 dagers oppsigelsesfrist. Lenke til kommentar
skripis Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 ...dersom du ble ansatt i sommer har du vel fremdeles prøvetid?Da må det stå i kontrakten. Lengde på prøvetiden kan også variere, men kan ikke være lenger enn 6 måneder. Hvis han er i prøvetid vil han ha 14 dagers oppsigelsesfrist. Det stemmer det - og er også bakgrunnn for spørsmålet mitt, da prøvetid på 6mnd er nesten de facto standard i norske arbeidskontrakter. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Hverken arbeidsmiljøloven eller alminnelig avtalerett krever at den skriftlige arbeidsavtalen er signert av arbeidsgiver. Denne typen formfeil gir ikke hevingsadgang - de er ikke bristende forutsetninger, og heller ikke et vesentlig mislighold av arbeidsavtalen. Du kommer derfor ingen vei med disse argumentene. Men som skripis sier, det kan være du fortsatt er omfattet av prøvetidsbestemmelser. Lenke til kommentar
baguett Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Takk for mange svar. Prøvetiden var på 6 mnd og gikk således ut 01.09.15. Ergo så er jegg akkurat forsen til å få 14 dagers oppsigelse. Får bare spøre pent om jeg kan slutte tidligere enn fristen å se hvordan de reagerer på det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå