Gå til innhold

Hvordan kjøre i denne rundkjøringen?

TheyStoleMyName

Anbefalte innlegg

Hei, tror det er mange som lurer på det spørsmålet her og håper det er noen som VIRKELIG vet hvordan man skal kjøre her svarer.

Hva er riktig hvis det er to feltsvei også kommer det en rundkjøring hvor det også er to felt, men tredje utkjøring til høyre kommer det trefeltsvei (Venstre, rett frem og siste som går til høyre. Hvis jeg i trefeltsveien skal til venstre, så holder jeg meg i innerste (venstrefelt) i rundkjøringen, hvis jeg skal til høyre i trefeltsveien, så holder jeg meg til ytterste felt i rundkjøringen. MEN hvis jeg skal rett frem, hvilket felt skal jeg da holde?

Som på bilde så går trefeltersveien slik:

- Venstre =      Smestad

- Rett frem =   Kjelsås/Grefsen

- Høyre =        Sinsen

Så hva er riktig dersom jeg skal til Kjelsås/Grefsen?

PS! Satelittbildet:

Der hvor det er kun en pil er det to felter inn i rundkjøringen. Og to felter inne i rundkjøringen.

Illustrasjonsbildet: 

Det er den mindre rundkjøringen jeg spør om og ikke den store rundkjøringen (Som heller ikke finnes enda).

Tusen takk på forhånd! Håper jeg har skrevet det godt og klart.. hehe

post-202656-0-34551800-1442408176_thumb.jpg

post-202656-0-07163600-1442408183_thumb.jpg

Endret av TheyStoleMyName
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor du skal holde deg i rundkjøringen er avhengig av hvor du skal i rundkjøringen. Alt mindre eller akkurat rett frem skal holde ytre, og alt over rett frem skal holde indre. Dette gjelder med mindre noe annet er spesifisert.

Jeg tror du bør fokusere mindre på å treffe det riktige feltet i trefeltsveien, og heller fokusere på å ta rundkjøringen riktig og så bytte felt.

edit: Det er forøvrig et ganske grusomt sted å kjøre, så jeg pleier å ta det helt med ro der.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Baserer min uttalelse på dette bildet: https://www.google.no/maps/@59.9451663,10.7777662,3a,75y,98.8h,67.46t/data=!3m6!1e1!3m4!1stalS1qpi9Jz2Q-5BiJfdsg!2e0!7i13312!8i6656

Her ser det ut som at det er det innerste feltet ut av rundkjøringen som blir delt og blir til to felt.

Disse leder henholdsvis til Smestad og Kjelsås/Grefsen.

Det ytterste feltet ut av rundkjøringen blir det høyre feltet etter rundkjøringen og leder mot Sinsen.

Jeg mener da at trafikk til Smestad og Kjelsås/Grefsen skal velge venstre felt i rundkjøringa og forlate rundkjøringa fra det innerste feltet.

Trafikk mot Sinsen velger det høyre feltet i rundkjøringa og forlater rundkjøringa fra det ytterste feltet.

Uansett, vær varsom og forvent at andre gjør uventede manøvre,

Lenke til kommentar

Jeg kjører ganske mye i det området, og jeg er enig med BaronSlask om kjøremønsteret. Jævlig viktig å ta det med ro og være litt på defensiven i den rundkjøringen der. For å gjøre det ekstra morsomt kjører det trikk der også, hihi...

Enig her jeg også, og som du sier - viktig å være forsiktig. Bare i denne tråden er jo folk uenige om kjøremønsteret...   Ikke er det lenge siden sist trafikken i denne rundkjøringa sto stille pga kollisjon mellom trikk og bil heller.

Lenke til kommentar

Kjenner også dette krysset relativt godt. Et "festlig" kryss når man atpåtil får trikken i tillegg.

Det er to felt i Vitaminveien og gjennom rundkjøringen. Etter rundkjøringen og inn på brua utvides det til tre felt. Utvidelsen skjer på venstre side pga at fortau og trikkeskinner svinger litt, og det er ikke full bredde før etter forgjengerfeltet. Det er heller ikke skiltet noe spesielt ang filene på brua, derfor har jeg alltid tolket det som at det er venstre/innerste felt i rundkjøringen som deles til to felt.

Er derfor enig med de som sier høyre felt fra Vitaminveien blir høyre felt (mot Sinsen) på brua, og venstre felt deles på vei inn på brua til midterste (mot Grefsen/Kjelsås) og venstre felt (mot Smestad). Det er jo også slik trafikken normalt fungere her. Bortsett fra når det kommer folk utenbys fra og nybegynnere...

Lenke til kommentar

Det var veldig rart, jeg kontaktet vegvesnet og stilte samme spørsmål og fikk svar:

Som nevnt så kan jeg ikke gi deg noe fasit svar på plassering. Dette blir veldig individuelt i hvert tilfelle og alle må vise hensyn til hverandre jfr Vegtrafikklovens § 3.

Det finnes noen generelle ‘Bruksanvisninger’ eller veiledninger for kjøring i rundkjøringer. Disse får du på trafikkstasjonene eller på vegkontorene.

Så er det venstre felt eller høyre felt?  :hmm:  :wallbash: 
Lenke til kommentar

Skal du mot Sinsen holder du høyre felt i Vitaminveien, gjennom rundkjøringen og over brua.

Skal du mot Grefsen/Kjelsås holder du venstre felt i Vitaminveien og i rundkjøringen og legger deg i midterste felt på brua.

Skal du mot Smestad holder du venstre felt i Vitaminveien og i rundkjøringen og legger deg i venstre felt på brua.

Lenke til kommentar

Om eg såg fra rette vinkel på Google maps så står det eit skilt i forveien som viser at venstre felt kun skal benyttes mot venstre, høyre felt kan benyttes til alle.

Så dette er nok bare eit til eksempel på at man faktisk må bruke hode å vurdere det som er best, kvar gong du er der.

Lenke til kommentar

Om eg såg fra rette vinkel på Google maps så står det eit skilt i forveien som viser at venstre felt kun skal benyttes mot venstre, høyre felt kan benyttes til alle.

Så dette er nok bare eit til eksempel på at man faktisk må bruke hode å vurdere det som er best, kvar gong du er der.

Det har du faktisk rett i:

https://www.google.no/maps/@59.945564,10.7769098,3a,37.5y,127.78h,92.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1sl2bWgvXjg199QZT0wKEtQA!2e0!7i13312!8i6656

Syns å minnes at det var et slikt skilt, men fant det ikke da jeg brukte Street View sist.

Da er vel saken klar, selv om ikke skiltet direkte er lett å fatte øye på?

Så bra! Vært så mye forskjellige meninger om dette.. Og kommer til å bruke dette som fasit.

Takk til dere! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...