Gå til innhold

Hvor viktig er antall eksponeringer tatt når et kamera skal kjøpes brukt?

Anbefalte innlegg

Hei,

Vurderer å bytte kamera - mitt har en levedyktig på rundt 200 000 før en bør bytte, og jeg har tatt ish 20-30k.

Det virker som enkelte bruktkjøpere steiler massivt over dette - og en linket til og med til en side for å vite eksakt.

(Morsomt nok sa den sier at eneste man må bytte ut er jo da lukkermekanismen, og det koster rundt 2000 kr +/- - NIkon) og en er tilbake på scratch...slik at antall eksponeringer sa ikke noe om tilstanden/levetiden til kameraet alene, men evnt måtte sees i helhet med resten.

Hva er riktig? en skulle jo tro folk tror straks lukkeren er "død" at kamera dør med det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter den.....med garanti- og reklamasjonsrettighetene i Norge inntil 5 år.....er det ikke mye sannsynlig å få solgt et over 5 år gammelt kamerahus med defekt lukker.....

Tror ikke noen vil selge et kamera med død lukker ...

Hvis garantitiden er utløpt, så tenker jeg at det vil være verdt det å bytte lukkeren hvis bruktprisen på kamera er såpass at det lønner seg.

Men hvis noen prøver å presse ned pris fordi et kamera har brukt 10-15% av antatt lukker-sykluser, så har de bommet.

Lenke til kommentar

...en skulle jo tro folk tror straks lukkeren er "død" at kamera dør med det..

Støtter den.....med garanti- og reklamasjonsrettighetene i Norge inntil 5 år.....er det ikke mye sannsynlig å få solgt et over 5 år gammelt kamerahus med defekt lukker.....

Er ikke snakk om å selge noe med defekt lukker. Men du kasserer ikke bilen fordi dekkene må byttes...lukkeren er ikke noe som avgjør om kameraet er dødt når det lett kan byttes ut.

Jeg tror du må lese posten en gang til siden du svarer med noe jeg ikke kjenner igjen fra første posten :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener å ha hørt at lukker-telleren nullstilles når lukker byttes. Hvis ikke, så er det ingen sak å vise til service rapport og legge ved bilder tatt rett før og etter at lukkeren var byttet.

Jeg tror grunnen til at folk spør om antall lukker-bevegelser, er at noen bruker kamera til timelapse. Og da tar det ikke veldig lang tid før en er oppe i 50-100-200 tusen bilder ...

Lenke til kommentar

20-30k er ingenting. Kjørt flere av mine over 400.000 uten stress; ennå aldri byttet lukker.

Edit:

Solgte den ene D3s'en som var minst brukt (90.000 eksponeringer); den var som ny. Kjørte D4 husene mer enn det første året. Men til tross for mange eksponeringer; så har jeg merket en trend på at jeg tar langt mindre eksponeringer pr jobb nå enn før. Nikon sine d3/d4 hus holder fint 500.000 eksponeringer (samme med Canon 1DX). Naturligvis er det et visst avvik i produksjonen så man kan ha uflaks og den ryker tidligere.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...