d3vil87 Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Hei! Jeg jobber i ett firma der vi er ca 30 ansatte, der 2 av dem er sjefer.En som sitter øverst, og en som er hans "medhjelper". Per dags dato så har samtlige ett greit forhold til den ene øverste sjefen. Den andre "medhjelperen" derimot, er det ikke en sjel på denne arbeidsplassen som liker i det hele tatt. Kun kritisering, ris og ingen ros, i tillegg til at han selv gjør egentlig ikke en eneste ting i løpet av arbeidsdagen.Går ofte tidligere hjem ifra jobb fordi det "ikke var noe og gjøre", har kanskje ett par telefoner av og til når han først er på jobb, men samtlige som passerer kontoret hans i gangene ser at han bruker mye av sin tid på vg, dagblad osv. Når han selv ikke gjør annet en og kritisere andre for at de gjør for lite, eller en dårlig jobb... Utenom det så har denne personen fort en 8 røykepauser i løpet av 4 timer, sammen med den øverste lederen. Og tro meg, det går ikke i jobbsnakk når han først er ute. Akkurat der er vel kanskje ikke den øverste lederen heller noe særlig bra, men som nevnt tidligere så kommer vi vertfall overens med han i motsetning til den andre. Vi eier noen ekstra tomter som vi lagrer ting på, der det også er utplassert noen ansatte, der sjefen reiser ofte bort, KUN for å overvåke om noen gjør noe, da han selv bare kjører sakte forbi med sin bil og titter. Denne personen har fått en del advarsler opp igjennom årene via øverste hold, med det så mener jeg hovedkontoret for dette firmaet. Så mitt spørsmål er, når en har en slik sjef som verken bidrar noe som helst til jobben og heller ikke noe positivt til de ansatte, kan en få en slik sjef sparket? eller er det temmelig umulig? Som sakt, hadde det vært så enkelt som en underskriftskampanje mellom alle de ansatte, så tror jeg ikke en eneste en hadde latt vær å skrive under på å få han ut. Sånn, da var noe av trykket ute!! :-) Håper noen kan hjelpe med råd! Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Ta det opp med HR. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Det er faktisk lettere å få en leder sagt opp enn en ordinær ansatt hvis man først ønsker å si opp en leder, fordi det kan stilles høyere krav til ledere. Men bedriftsdemokratiet i Norge er ikke kommet dit at de ansatte kan stemme over å avsette sjefen. Men tillitsvalgte kan kreve møte med øverste leder eller hovedkontoret for å drøfte saken. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 (endret) Så han bidrar ikke en dritt positivt til firmaet, men han er der fortsatt? Og som en viss leder? Da er ikke den "gode" sjefen noe bedre heller. Det krever ledelse for å få folk til å gjøre noe, så de over han er ikke noe spesielt bedre. Hvis han har fått "en del" advarsler opp igjennom årene, så er det vel rart han ikke har blitt sagt opp? Eller er dette bare et klassisk "hate de over oss" tilfelle? Man kan få folk sparket, selv om det er relativt sjeldent at folk blir sparket i dag. Dere må jo snakke med de over han/ta det opp med noe forening evt. Man trenger som regel muntlig og skriftlig advarsel før man kan bli avskjediget. Som mellomleder selv, ville jeg satt pris på all kritikk til meg, det for å få tilbakemelding på det jeg gjør, så kanskje det hjelper at han får noe konstruktiv kritikk. Endret 16. september 2015 av hfthomas Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Det einaste du kan gjere er å rette ei klage høgare opp i systemet. Kanskje fyrst og fremst begrunna i at denne sjefen utsetter dei ansatte for uheldige psykiske belastningar, noke som igjen er eit brudd på arbeidsmiljølova. Men du er heilt avhengig av at nokon høgare oppe i systemet er enig i dine betraktningar. Ein av dei fyrste tinga du nok kjem til å få som motsvar er at nettopp det at han er ein upopulær sjef beviser at han er ein god sjef. Det er mange som er av den oppfattninga at ein populær sjef ikkje leder sine underordna godt nok, medan ein upopulær sjef nødvendigvis må være ein sjef som setter strenge krav og på den måten får god produktivitet utav dei ansatte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå