Mariabella Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Hei, jeg ønsker å få utviklet en hjemmeside for å promotere ting som skal selges. I den anledning lurer jeg på om hvilken type webløsning vil være bra for en nybegynner, med begrenset budsjett? Bør jeg velge norsk eller utenlandsk webutvikler firma, og har snakket med en del, men det er stor prisforskjell i markedet. Jeg er usikker på om hvilken funksjoner som jeg bør ha med i min website, og trenger litt ekspertråd. Jeg liker følgende hjemmesider og kunne tenke meg å ha noen av de funksjonene: http://www.norskebunader.no http://www.solhjell.no/ http://www.heimen.no/ Ser frem til gode råd. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Få deg en norsk freelancer, og bygg nettsiden på et CMS som Wordpress. Det vil nok være den rimeligste og greieste løsningen. Lenke til kommentar
Mariabella Skrevet 16. september 2015 Forfatter Del Skrevet 16. september 2015 Takk for tipset, men de fleste norske freelancere har jo minimumspriser som starter fra 5000 kr ++++++ Utenlandske freelancere kan gjøre arbeidet for rundt 1000-lapp. Hvorfor Wordpress, og ikke Magneto? Er det noen fordeler og ulemper her? Ser frem til gode råd... Få deg en norsk freelancer, og bygg nettsiden på et CMS som Wordpress. Det vil nok være den rimeligste og greieste løsningen. Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Hvorfor går du ikke til utlandet da? Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Du kan teste forskjellige gratisløsninger her. Hvis du ikke klarer å installere disse selv kan vel noen gjøre det for deg for en grei pris. Disse krever at du har webhosting med web og database. Så har du løsninger som www.mystore.no og www.24nettbutikk.no som koster litt per år men er veldig enkle å sette opp. Lenke til kommentar
Mariabella Skrevet 16. september 2015 Forfatter Del Skrevet 16. september 2015 Takk for tipset andreasn. Jeg går gjerne til utlandet Karl Skapeland, men jeg må jo vite hvilken funksjoner og spesifikasjoner som trengs for å lage en hjemmeside som jeg trenger for å oppnå mine behov. Det er kanskje derfor jeg skriver på forumet her, for å få informasjon og tips om hvilken ting jeg bør ha med i oppdragsbeskrivelsen. Kan dere være behjelpelige med å si om hvilken type webløsning det er og hva er kostnad for å få laget den: http://www.solhjell.no http://www.heimen.no/ http://www.norskebunader.no Ser frem til gode råd... Hvorfor går du ikke til utlandet da? Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Heimen.no har fått nettsiden levert av preform.no. Norskebunader.no tror jeg benytter Magento. Hva det har kostet er veldig vanskelig å si da jeg ikke jobber i den bransjen. Lenke til kommentar
Font-size Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 (endret) Jeg går gjerne til utlandet Karl Skapeland, men jeg må jo vite hvilken funksjoner og spesifikasjoner som trengs for å lage en hjemmeside som jeg trenger for å oppnå mine behov. Det er kanskje derfor jeg skriver på forumet her, for å få informasjon og tips om hvilken ting jeg bør ha med i oppdragsbeskrivelsen. Du sier jo ikke så mye om dine behov egentlig: "Jeg ønsker å få utviklet en hjemmeside for å promotere ting som skal selges". - Dette her er ikke en så veldig avansert sak om du kun skal ha med det. Det kan du få til helt gratis inkludert hosting. Men ting endrer seg om du tenker integrert nettbutikk med støtte for ulike betalingsløsninger osv. Er nesten du som må utdype hva du ser for deg Endret 17. september 2015 av Font-size Lenke til kommentar
quantum Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 (endret) Er nesten du som må utdype hva du ser for deg Jepp, det er meget viktig. Spesielt skal TS styre unna de som allerede har nevnt en pris, allerede før TS har kravene klart for seg. Nå kan det godt være man skal betale litt for å få hjelp med å naile funksjonskravene også, men det nytter ikke å gå rundt og spørre hva "noe" som skal promotere "et eller annet" koster ... det kan koste hur mycket som helst. Skal det være nettbutikk i løsningen eller ikke, er jo f.eks. et relevant spørsmål, og det gir vel også tildels svaret på om man skal velge Wordpress eller Magneto (selv om det sikkert fins nettbutikk-plugins for Wordpress). Et annet poeng er å velge den løsningen den som tar oppdraget faktisk kan. Det er sikkert mulig å finne noen på linkedin som kan gjøre jobben. Endret 17. september 2015 av quantum Lenke til kommentar
Faller Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Som de to over meg er inne på - hvilke funksjoner ønsker du på nettsiden din? Skal det være mulig å kjøpe noe? Skal det være bildegalleri? Kan du konkretisere hva du liker med de tre nettsidene du linker til? Du skriver i førstepost at du liker de og ønsker noen av funksjonene. Det er fint at du liker funksjonene på de sidene, men for oss som ikke kan lese tankene er det vanskelig å vite akkurat hvilke funksjoner det er Jeg tror det er smart om du kommer med en liste hvor du oppsummerer hvilke krav du har til nettsiden. Mvh Faller Lenke til kommentar
edorf67 Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 (endret) Hei! Hiver meg på de som sier du selv bør lage en detaljert kravspesifikasjon for ditt ønske/webside. Er vanskelig å vite hva du ønsker - og hvordan du ønsker det (finnes dessverre ingen fasit).Velger du en av disse billigløsningene, så kan du være ganske sikker på at det som IKKE står i kravspekken, blir heller ikke laget (selv om du/vi andre ser på det som en selvfølge). Her kommer det fort ekstra kostnader som ruller til en skyhøy pris (er ofte derfor de er "billige" i utgangspunktet ;-) Og kanskje den aller viktigste tingen du bør sjekke:Uansett hvem du velger - ikke bare se på pris for websiden - men også fremtidige kostnader som vedlikehold, drift, webhotell, etc. Billigløsninger har ofte en "blodpris" på dette, så vær obs på dette! PS! Usikker på hva du får med ved å velge en utenlandsk løsning, men vil tro det er viktig for deg med norske betalingssystemer, pakkesporing fra Bring, etc... Endret 18. september 2015 av edorf67 Lenke til kommentar
Mariabella Skrevet 19. september 2015 Forfatter Del Skrevet 19. september 2015 Hei, jeg vil ha alle de funksjonene som f,eks www.heimen.no har, og jeg skal bruke siden for samme formål som dem. Kan dere være behjelpelige med å liste opp hvilken funksjoner den hjemmesiden har. På forhånd takk. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Heimen har ikke nettbutikk så langt jeg kan se, bare kontaktskjema, mens solhjell har nettbutikk. Lenke til kommentar
Mariabella Skrevet 19. september 2015 Forfatter Del Skrevet 19. september 2015 Ja, jeg liker designen til Heimen, og funksjonene til solhjell. Hva trenger jeg da? ser frem til svar... Lenke til kommentar
Runar Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Skjult reklame tillates ikke. Ett innlegg har blitt slettet da forfatteren ikke opplyste om at han selv sto bak firmaet han reklamerte for. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjoner på moderering kan postes i Klager på moderatoravgjørelser. Lenke til kommentar
edorf67 Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 (endret) Ja, jeg liker designen til Heimen, og funksjonene til solhjell. Hva trenger jeg da? ser frem til svar... Hei igjen! Det du i realiteten ber om her, er at noen andre skal skrive kravspesifikasjonen for deg (slik jeg ser det), noe som i praksis betyr flere dagers jobb. Mulig du får noen til å gjøre det gratis, men jeg tviler. Uansett: Lykke til! :-) PS! Når jeg utdannet meg i Informatikk, måtte flere av oss ut og "lete" etter prosjekter - eller finne på fiktive prosjekter - i mangel på folk som kontaktet skolen med reelle prosjekter. Kanskje dette kunne vært noe for deg, om du ikke har bråhast med å få laget dette? Endret 20. september 2015 av edorf67 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 (endret) Det du i realiteten ber om her, er at noen andre skal skrive kravspesifikasjonen for deg (slik jeg ser det), noe som i praksis betyr flere dagers jobb. Mulig du får noen til å gjøre det gratis, men jeg tviler. Uansett: Lykke til! :-) Et litt mer praktisk problem er at TS uten å ha noe forhold til kravene ikke vil kunne mene noe særlig om varen er levert eller ikke når noen hevder de har gjort jobben ferdig. Hvis man f.eks. ønsker å bruke en annen site som utgangspunkt må man på et eller annet tidspunkt sette seg ned og definere alle funksjonspunktene man mener denne siten har og som man ønsker selv også. Om ikke annet så for å avgjøre når jobben er ferdig. Men for å unngå store mengder hodebry anbefales det å gjøre det på et "litt" tidligere tidspunkt i prosessen. Det kan være smart å betale litt for proff hjelp til kravspec også. Det kan evt. være nok at den som påtar seg oppdraget lister opp hvilke funksjoner det er snakk om med utgangspunkt i en av nettstedene som er nevnt her, og blir enig med oppdragsgiver om at de funksjonspunktene som skal lages. Når det gjelder designet så blir det jo en intrikat utfordring å finne et design som ligner på det designet TS ønsker, som jo er et av de konkurrerende nettstedene, uten at det blir så visuelt likt at en kan se likheten. I det heletatt tror jeg det vil funke dårlig å prøve å lage en kopi av konkurrentens nettsted, både når det gjelder funksjon og design. Endret 21. september 2015 av quantum 1 Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Start med å se på nettbutikken/nettsiden din som en ordinær butikk man kan få kunder inn i. Tenk deg så ut hva de kundene skal få se, og gjøre hos deg. Hvordan vil at ting skal se ut, og fungere i praksis. Åpne opp et skrive program, og begynne å noter ned, med egne ord, hva du ønsker. Beskriv det for deg selv. Surfe deg gjennom andre nettsider, og ta vare på det du liker. Ta bilder (skjermbilder). Lagre alt til en mappe. Gå så tilbake for å korrigere disse beskrivelsene til korte og forklarlige tekster. Og lag referanser til bildene der det passer. Etterhvert begynner du å få en oversikt på hva du selv ønsker, og kan komme med en "oppdrags beskrivelse" folk kan hjelpe deg videre med. Slik folka over her påpeker. Lykke til Lenke til kommentar
Mariabella Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 Takker for gode forslag. Vet du hvor man kan finne de skolene som leter etter firmaer for gratis hjelp? Ja, jeg liker designen til Heimen, og funksjonene til solhjell. Hva trenger jeg da? ser frem til svar... Hei igjen! Det du i realiteten ber om her, er at noen andre skal skrive kravspesifikasjonen for deg (slik jeg ser det), noe som i praksis betyr flere dagers jobb. Mulig du får noen til å gjøre det gratis, men jeg tviler. Uansett: Lykke til! :-) PS! Når jeg utdannet meg i Informatikk, måtte flere av oss ut og "lete" etter prosjekter - eller finne på fiktive prosjekter - i mangel på folk som kontaktet skolen med reelle prosjekter. Kanskje dette kunne vært noe for deg, om du ikke har bråhast med å få laget dette? Lenke til kommentar
Mariabella Skrevet 25. september 2015 Forfatter Del Skrevet 25. september 2015 Får jeg noen tips snart, takk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå