Gå til innhold

Redusere/Eliminere Statlig sosialhjelp til flyktninger/immigranter

Utlendinger: Sosialstøtte og/eller jobb  

40 stemmer

1. 1. Hva bør skje med den offentlige støtten til utlendinger som kommer til Norge

• Den bør økes
      3
    • Den bør beholdes som idag
      3
    • Den bør reduseres
      16
    • Den bør elimineres
      13
    • Ingen formening - Annet
      5
  2. 2. Bør utlendingene som kommer få lov til å jobbe?

• Ja, uten noe om og men
      24
    • Som idag (dvs kun etter Staten har behandlet deres sak, noe som kan ta noen år)
      13
    • Nei, ikke i det hele tatt
      0
    • Ingen formening - Annet
      3

Anbefalte innlegg

Og det er ett problem å integrere de før de har fått opphold, det blir det problemer av som nevnt over. 

Hvorfor ER det ett problem å integrere de [la de få jobbe for maten] før de har fått opphold? (Rent utover det problemet som er skapt av politikerne ved forbudet mot å jobbe).

Hvilke andre problemer BLIR det av det?

Det som er nevnt over, oppstyr når de blir deportert. Jeg sier ikke det er umulig, jeg ser bare på ting som kan skape problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns det er greit om man bruker minst mulig penger. Mange her i landet bor i kollektiv - og noen som flykter fra krig og elendighet burde vel prise seg lykkelig over å få dekket tak over hodet? Jeg ser ikke hvorfor en flyktning skal trenge egen leilighet i noen større grad enn en typisk student/ung voksen som sparer.

Bor asylsøkere i egen leilighet?

Bor de i egen leilighet når de har blitt bosatt? Hvis ja, hvordan har de oppnådd dette, og hvordan har en flyktning en større rettighet til dette enn en student som ikke får lån fra lånekassen? (såvidt jeg vet kan jeg ikke trygle om å få penger til livsopphold sålenge jeg gjør noe så banalt som å studere, noe som er klin kokos når andre igjen egentlig ikke gjør stort enn å dra fra sitt hjemland, sitte på mottak en stund før de blir bosatt og får bedre levestandard enn meg - forutsatt at poengene over gjelder).

Lenke til kommentar

Jeg syns det er greit om man bruker minst mulig penger. Mange her i landet bor i kollektiv - og noen som flykter fra krig og elendighet burde vel prise seg lykkelig over å få dekket tak over hodet? Jeg ser ikke hvorfor en flyktning skal trenge egen leilighet i noen større grad enn en typisk student/ung voksen som sparer.

Bor asylsøkere i egen leilighet?

Bor de i egen leilighet når de har blitt bosatt? Hvis ja, hvordan har de oppnådd dette, og hvordan har en flyktning en større rettighet til dette enn en student som ikke får lån fra lånekassen? (såvidt jeg vet kan jeg ikke trygle om å få penger til livsopphold sålenge jeg gjør noe så banalt som å studere, noe som er klin kokos når andre igjen egentlig ikke gjør stort enn å dra fra sitt hjemland, sitte på mottak en stund før de blir bosatt og får bedre levestandard enn meg - forutsatt at poengene over gjelder).

Nå får vell ikke innvandrere noe mer støtte under studier heller? Klage på studiestøtte er uansett så teit så det går an, en får penger for å bygge på kompetansen sin... Og ja, jeg er student.. 

Lenke til kommentar

Klager ikke på støtten, men jeg sa jo at jeg var usikker på hvordan dette fungerer, og at det var med visse forbehold.

Jeg sjekket Lånekassens sider, og jeg ANTAR at dersom ikke annet spesifikt er nevnt så gjelder de samme reglene/begrensningene for utlendinger og nordmenn. Dog merket jeg meg denne: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/vg/Sa-mye-kan-du-fa/Flyktningstipend/- her har man faktisk en forfordeling, hvor det synes greit at "vanlige folk" får endel i studiegjeld etter endt utdanning, mens om du er flyktning slipper du unna. Dette er et eksempel på noe som burde være likt, og relatert til tråden: en støtteordning som kan reduseres.

Lenke til kommentar

Klager ikke på støtten, men jeg sa jo at jeg var usikker på hvordan dette fungerer, og at det var med visse forbehold.

Jeg sjekket Lånekassens sider, og jeg ANTAR at dersom ikke annet spesifikt er nevnt så gjelder de samme reglene/begrensningene for utlendinger og nordmenn. Dog merket jeg meg denne: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/vg/Sa-mye-kan-du-fa/Flyktningstipend/- her har man faktisk en forfordeling, hvor det synes greit at "vanlige folk" får endel i studiegjeld etter endt utdanning, mens om du er flyktning slipper du unna. Dette er et eksempel på noe som burde være likt, og relatert til tråden: en støtteordning som kan reduseres.

At flyktninger trenger mer økonomisk hjelp enn den normale nordmannen er jo ganske lett å tenke seg, I tillegg er nok dette noe de har bestemt for å få flest mulig flyktninger i opplæring slik at de kan "brukes" i fremtiden. Men dette er såklart bare synsning fra min side, hvorfor det er blitt slik vet jeg ingenting om. 

Lenke til kommentar

Flyktningstipendet er beregnet på mennesker som er på flukt, og dermed kommer til Norge med ingenting, og derfor har unormalt høye utgifter. Derfor er det også tidsbegrenset: Når man har vært her noen år har man hatt muligheten til å skaffe seg klær og andre livsnødvendigheter, og kan betale det samme som andre studenter. 

Geir :)

For det første så er mange av asylsøkerne ikke fattige, men la oss ignorere det. 

Flyktningstipendet blir gitt til asylsøkere 3 år etter at de har fått asyl og da har de fått ca 500K-700K per person i bidrag. De har dermed ingen behov for innkjøp av klær og livsnødvendigheter. Om de trenger mer penger, så kan de jobbe sånn som andre studenter.

Men aller viktigst, en av grunnene til at innvandringen fungerer så dårlig, er fordi vi gir så mye i velferd. Den høye velferden er ikke bare dyrt, men den gjør asylsøkerene passive. Vi sier ofte at USA er flinke på integrering, og det er nettopp fordi innvandre får lite i velferd, så de må jobbe for å kunne få nok penger. 
Lenke til kommentar

Flyktningstipendet er beregnet på mennesker som er på flukt, og dermed kommer til Norge med ingenting, og derfor har unormalt høye utgifter. Derfor er det også tidsbegrenset: Når man har vært her noen år har man hatt muligheten til å skaffe seg klær og andre livsnødvendigheter, og kan betale det samme som andre studenter. 

For det første så er mange av asylsøkerne ikke fattige, men la oss ignorere det. 

Flyktningstipendet blir gitt til asylsøkere 3 år etter at de har fått asyl og da har de fått ca 500K-700K per person i bidrag. De har dermed ingen behov for innkjøp av klær og livsnødvendigheter. Om de trenger mer penger, så kan de jobbe sånn som andre studenter.

Men aller viktigst, en av grunnene til at innvandringen fungerer så dårlig, er fordi vi gir så mye i velferd. Den høye velferden er ikke bare dyrt, men den gjør asylsøkerene passive. Vi sier ofte at USA er flinke på integrering, og det er nettopp fordi innvandre får lite i velferd, så de må jobbe for å kunne få nok penger. 

Hva baserer du alt dette på? Jeg ønsker å lære mer om akkurat dette, men det blir sjeldent linket til påstandene.

Lenke til kommentar

Her er stønadene asylsøkere får i Norge. 

Enslig person:
180K per år i introduksjonstønad. 

Enslig mor/far med to barn i barnehage:  
108K per år i introduksjonstønad 
202K i overgangstønad 
35K i utvidet barnetrygd 
50K i barntilsyn 
Totalt: 395K per år. 

I tillegg så får de mye av det de trenger gratis, når de kommer til Norge. De har dermed ingen behov for ekstra studiestønad. Problemet med høye bidrag er at det gjør dem passive, det gjør det langt mer attraktivt for økonomiske flyktninger å smugle seg til Norge og det øker kostnadene. Virkelige flyktninger vil være glad så lenge de får tak over hodet, klær for det norske klimaet og mat. Hvis de vil ha mer, så kan de jobbe for det.

Lenke til kommentar

Her er stønadene asylsøkere får i Norge. 

Enslig person:
180K per år i introduksjonstønad. 

Enslig mor/far med to barn i barnehage:
108K per år i introduksjonstønad 
202K i overgangstønad 
35K i utvidet barnetrygd 
50K i barntilsyn 
Totalt: 395K per år. 

I tillegg så får de mye av det de trenger gratis, når de kommer til Norge. De har dermed ingen behov for ekstra studiestønad. Problemet med høye bidrag er at det gjør dem passive, det gjør det langt mer attraktivt for økonomiske flyktninger å smugle seg til Norge og det øker kostnadene. Virkelige flyktninger vil være glad så lenge de får tak over hodet, klær for det norske klimaet og mat. Hvis de vil ha mer, så kan de jobbe for det.

Dette er igjen bare påstander, jeg er ute etter kilder. Det mangler så og si alltid. Jeg vill se vilkårene.. 

Og dine påstander om at flyktninger er rike når de kommer her til er også meget interessant..

Lenke til kommentar

Dette er igjen bare påstander, jeg er ute etter kilder. Det mangler så og si alltid. Jeg vill se vilkårene.. 

Og dine påstander om at flyktninger er rike når de kommer her til er også meget interessant..

Introduksjonstønad: http://www.imdi.no/no/Introduksjonsordningen/introduksjonsprogram/introduksjonsstonad/

Overgangstønad: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/Overgangsst%C3%B8nad.1039.cms

Barnetrygd: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barnetrygd+og+kontantstotte/Barnetrygd.156.cms

Barnetilsyn: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/Barnetilsyn.1040.cms

Ekstra tilskuddhttp://www.mgk.no/getfile.aspx/ephdoc/?db%3DEPHORTE%26ParamCount%3D2%26UB_ID%3D7083%26SakType%3DSaksFremlegg

Og ja, mange av flyktningene som kommer til europa er ganske rike, fordi det koster mye penger å bli smugglet til Europa. Mange Syriere selger f.eks. huset sitt, for å betale en flyktningsmugler. En som ikke har penger, eller en som har et hus i en krigssone vil sitte fast i Syria eller nabolandene. Dessverre, så bruker Europa majoriteten av pengene sine på asylsøkere, og da blir det lite igjen til flyktningene i nabolandene.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

At flyktninger trenger mer økonomisk hjelp enn den normale nordmannen er jo ganske lett å tenke seg, I tillegg er nok dette noe de har bestemt for å få flest mulig flyktninger i opplæring slik at de kan "brukes" i fremtiden. Men dette er såklart bare synsning fra min side, hvorfor det er blitt slik vet jeg ingenting om. 

Har du noe dokumentasjon på dette behovet? Jeg kan se for meg klær som delvis mangelvare, men det kan fåes billig via fretex i første omgang, f.eks. I tillegg er jo klær slitevare, som er innbakt i det man ellers mottar uten "ekstra-tiltak", så foruten det første året er dette dekket i standardsatser. Forøvrig er vel intet av det du svarer på direkte relatert til studiegjeld etter endt utdanning? Selv med opp mot en halv mill i studielån har jeg bare en månedlig innbetaling på 2770kr, og jeg vil tro de som bruker tiden mer vettugt og ikke sløser bort alt mens man bor hjemme (slik jeg gjorde) kan slippe unna med halvparten. Mulig jeg blander, men jeg tror du er student - og kjenner kanskje til nedbetaling av studiegjeld?

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke det bør være sånn, jeg beskriver hvordan det er begrunnet.

Jeg er enig.

Lenke til kommentar

Har du noe dokumentasjon på dette behovet? Jeg kan se for meg klær som delvis mangelvare, men det kan fåes billig via fretex i første omgang, f.eks. I tillegg er jo klær slitevare, som er innbakt i det man ellers mottar uten "ekstra-tiltak", så foruten det første året er dette dekket i standardsatser. Forøvrig er vel intet av det du svarer på direkte relatert til studiegjeld etter endt utdanning? Selv med opp mot en halv mill i studielån har jeg bare en månedlig innbetaling på 2770kr, og jeg vil tro de som bruker tiden mer vettugt og ikke sløser bort alt mens man bor hjemme (slik jeg gjorde) kan slippe unna med halvparten. Mulig jeg blander, men jeg tror du er student - og kjenner kanskje til nedbetaling av studiegjeld?

Jeg har vell ikke noe dokumentasjon, selv om jeg sikkert kunne googlet meg frem til det. Men det er jo ganske åpenbart, de fleste har solgt det de eier og har for å komme seg her til. Brukt pengene til turen, altså de er på bar bakke når de kommer her. så de må handle inn det som vi til daglig bruker, altså klær, kjøkken utstyr, møbelmang osv, det krever jo sitt. 

Nå var det vell penger for grunnskole og videregående som ble sagt? Og dette er nok for å stimulere flyktninger til å komme opp på ett "normalt" nivå vill jeg anta, deretter må de studere som deg og meg. 

Nja kjenner til og kjenner til, jeg sparer all støtte jeg får. Eller lån hetter det rettere sagt da jeg tjener for mye til å oppnå stipend(jobber fast). Jeg synes det er et privilegium å motta dette gode lånet mens jeg får kjangsen til å øke min kompetanse, så og si kostnadsfritt. Pengene brukes til investeringer helt til første nedbetaling kommer, da flyttes det over på boliglånet :)

Men som nevnt tidligere, jeg kjenner ikke til detaljene om hva flyktninger får, jeg er mest interessert i å lære om det slik at jeg da kan ta standpunkt.  

Lenke til kommentar

Slikt småplukk er ikke nødt til å koste stort, så en liten engangsstønad duger. Du kan si det slik: i kollektivet her var det ikke snakk om å dra på Skeidar for å kjøpe sofa... Jeg kan selvsagt ikke dokumentere det, men det er lite trolig at en flyktning får redusert livskvalitet om møblene er second hand.

Men, holder det ikke med lån på vanlig grunnlag for å blir stimulert? En flyktning i jobb som krever utdanning har da råd til å betjene et moderat studielån. I tillegg er det jo meningen at man skal leve av dette som student, og en studerende flyktning er også innenfor den kategorien. Greier du deg på 7xxx kr/mnd greier nok Mohamed fra Syria seg på det samme, med dette engangsbeløpet for klær osv i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...