Gå til innhold

Redusere/Eliminere Statlig sosialhjelp til flyktninger/immigranter

Utlendinger: Sosialstøtte og/eller jobb  

40 stemmer

1. 1. Hva bør skje med den offentlige støtten til utlendinger som kommer til Norge

• Den bør økes
      3
    • Den bør beholdes som idag
      3
    • Den bør reduseres
      16
    • Den bør elimineres
      13
    • Ingen formening - Annet
      5
  2. 2. Bør utlendingene som kommer få lov til å jobbe?

• Ja, uten noe om og men
      24
    • Som idag (dvs kun etter Staten har behandlet deres sak, noe som kan ta noen år)
      13
    • Nei, ikke i det hele tatt
      0
    • Ingen formening - Annet
      3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja la dem alle starte livet på gaten, det trenger vi :)

Vil det være umenneskelig av oss å tillate dem å ta en jobb dersom de selv vil?

Og dette gjør vi i dag? Altså nekter vi flyktninger å jobbe når de har kommet seg igjennom asyl prosessen og slikt?

Altså, jeg ønsker mer info her. Hva gjør vi, og hva er så galt med hva vi gjør i dag.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Og dette gjør vi i dag? Altså nekter vi flyktninger å jobbe når de har kommet seg igjennom asyl prosessen og slikt?

Altså, jeg ønsker mer info her. Hva gjør vi, og hva er så galt med hva vi gjør i dag.

For øyeblikket så må de vente på at saken deres skal bli behandlet. Det tar ca 6-12 måneder for de som blir akseptert og mye lenger tid for de som anker.

Dagens system er greit nok, men jeg ser forsatt ikke noen grunn til å hindre dem til å jobbe. At det kommer flere, er ikke korrekt siden flyktningene flykter fra Danmark, og der kan de jobbe.

Lenke til kommentar

For øyeblikket så må de vente på at saken deres skal bli behandlet. Det tar ca 6-12 måneder for de som blir akseptert og mye lenger tid for de som anker.

Dagens system er greit nok, men jeg ser forsatt ikke noen grunn til å hindre dem til å jobbe. At det kommer flere, er ikke korrekt siden flyktningene flykter fra Danmark, og der kan de jobbe.

Det er vell kanskje noe med å forhindre problemer for arbeidsgiver? Altså om de ikke får opphold eller slik? Nå bor de vell på mottak i denne perioden også? Kanskje de kunne laget en asylfabrikk hvor de laget noe greier for å gjøre det "lett". 

Lenke til kommentar

terskelen for å få sosial støtte burde heves over hele lista, både nordmenn og innvandrere har for enkelt for å sitte med støtte i dag. God integreringspolitikk hvor det stilles større krav til innvandrere om å lære seg språk og gjøre seg arbeidsdyktige burde implementeres spør du meg.... hvorfor er det ikke et krav å lære seg i det minste engelsk f.eks? hvilken glede kan man ha i dette landet hvis man ikke kan kommunisere med lokalbefolkningen engang? jeg skjønner det ikke.... jeg kjenner mange innvandrere som har lært seg norsk og fått seg god jobb, dem er tusen ganger gladere og lykkeligere enn mange av vennene dems som sitter bitter hjemme og lever på minstestøtte, det er ikke noe godt liv.... 

Lenke til kommentar

Jeg syns det er greit om man bruker minst mulig penger. Mange her i landet bor i kollektiv - og noen som flykter fra krig og elendighet burde vel prise seg lykkelig over å få dekket tak over hodet? Jeg ser ikke hvorfor en flyktning skal trenge egen leilighet i noen større grad enn en typisk student/ung voksen som sparer.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Jeg syns det er greit om man bruker minst mulig penger. Mange her i landet bor i kollektiv - og noen som flykter fra krig og elendighet burde vel prise seg lykkelig over å få dekket tak over hodet? Jeg ser ikke hvorfor en flyktning skal trenge egen leilighet i noen større grad enn en typisk student/ung voksen som sparer.

Bor asylsøkere i egen leilighet?

Lenke til kommentar

Det er vell kanskje noe med å forhindre problemer for arbeidsgiver? Altså om de ikke får opphold eller slik? 

Jeg mistenker det er for at de skal kunne hives ut lettere hvis de får avslag. Om de kommer seg i jobb så får de kolleger og venner i lokalbefolkningen, og de har en lei tendens til å lage bråk når UDI vil hive ut noen...

Nei, asylsøkere bor i mottak. Det er først når de får oppholdstillatelse at de får tilbud om annen bolig. (Gitt at noen kommuner vi ta i mot dem, det er frivillig for kommunene.) Dette skal helst skje innen 6 måneder etter at de har fått opphold, men noen blir sittende lenger.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det er vell kanskje noe med å forhindre problemer for arbeidsgiver? Altså om de ikke får opphold eller slik? 

Jeg mistenker det er for at de skal kunne hives ut lettere hvis de får avslag. Om de kommer seg i jobb så får de kolleger og venner i lokalbefolkningen, og de har en lei tendens til å lage bråk når UDI vil hive ut noen...

Nei, asylsøkere bor i mottak. Det er først når de får oppholdstillatelse at de får tilbud om annen bolig. (Gitt at noen kommuner vi ta i mot dem, det er frivillig for kommunene.) Dette skal helst skje innen 6 måneder etter at de har fått opphold, men noen blir sittende lenger.

Akkurat, da er de "norske" og har rett på bolig slik som resten av de "fattige" i Norge, eller er det noe jeg har missforstått(referer da til de som på død og liv vil kutte støtten til disse menneskene). 

Lenke til kommentar

Akkurat, da er de "norske" og har rett på bolig slik som resten av de "fattige" i Norge, eller er det noe jeg har missforstått(referer da til de som på død og liv vil kutte støtten til disse menneskene). 

Neida, du har ikke misforstått. Men noen mener noe annet, f. eks:

1. At de ikke er norske, og dermed ikke vårt ansvar, eller eventuelt at vi må prioritere de som er "norske" (i deres øyne) først.

2. At stønadene blir en sovepute for asylsøkerne, og dermed minsker sjanse for at de aktivt søker jobb.

3. [Fyll inn andre begrunnelser her...]

Lenke til kommentar

Problemet til arbeidgiver at at han har en jobb som må gjøres, og ingen til å gjøre den.

Når det da er en person som er villig til å gjøre jobben, men arbeidsgiver vil bli bøtelagt (eller værre) om han bruker vedkommende vil jeg nok ikke beskrive dette som "å forhindre problemer for arbeidsgiver".

Det ville vel være riktigere å beskrive det som "å forhindre arbeidsgiver i å løse sitt problem".

Lenke til kommentar

Problemet til arbeidgiver at at han har en jobb som må gjøres, og ingen til å gjøre den.

Når det da er en person som er villig til å gjøre jobben, men arbeidsgiver vil bli bøtelagt (eller værre) om han bruker vedkommende vil jeg nok ikke beskrive dette som "å forhindre problemer for arbeidsgiver".

Det ville vel være riktigere å beskrive det som "å forhindre arbeidsgiver i å løse sitt problem".

Arbeidsgiver må forholde seg til AML, som igjen gjør at han plutselig sitter med en arbeider som ikke har oppholdstillatelse men jobb hos han osv. 

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver må forholde seg til AML, som igjen gjør at han plutselig sitter med en arbeider som ikke har oppholdstillatelse men jobb hos han osv. 

Ja, men da har han altså løst sitt problem under de årene vedkommende har jobbet.

Den dagen vedkommende blir hentet av politiet og kastet ut av landet har er han tilbake til samme situasjon som før, og kan da gi jobben til en annen innvandrer.

Det eneste problemet arbeidsgiver har er at han ikke lovlig kan ansette innvandrerene, problemet er skapt av politikerne.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, men da har han altså løst sitt problem under de årene vedkommende har jobbet.

Den dagen vedkommende blir hentet av politiet og kastet ut av landet har er han tilbake til samme situasjon som før, og kan da gi jobben til en annen innvandrer.

Det eneste problemet arbeidsgiver har er at han ikke lovlig kan ansette innvandrerene, problemet er skapt av politikerne.

Det er jo mye feil ute å går her, det er asylsøkere som ikke kan ansettes, ikke innvandrere som har asyl. Og det er ett problem å integrere de før de har fått opphold, det blir det problemer av som nevnt over. 

Lenke til kommentar

Helt klart. Landet, kommunene og det offentlige har godt av å tillate mer jobb for de som venter på at asylsøknaden skal behandles. Kommunene må gå foran som et godt eksempel også vil muligens de private følge etter om de ser at dette går greit for seg. Kommunene kan evt  ta noe av risikoen for de private, slik kan vi i det minste redusere de offentlige utgiftene og hjelpe flere. 

De vil bli bedre integrert som en følge av dette, ikke at det vil fungere for alle, men vi burde tillate det i de tilfellene det faktisk fungerer. For de som har ferdigbehandlet søknaden og fått opphold burde vi også gjøre en bedre innsats med å få de i jobb, kan ikke ha så lav arbeidsdeltakelse og høye offentlige utgifter i fremtiden da det blir stadig flere og flere av dem. Det er igrunn et enkelt kost-nytte spørsmål. Staten og Norge kan ikke påta seg disse utgiftene over tid da det ikke er bærekraftig. 

Tror nok dette vil tvinge seg frem av seg selv i fremtiden da Norge sine økonomiske utsikter har endret seg drastisk de siste 1-2 årene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...