Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uskiftet bo – ugyldige disposisjoner over boets midler, disposisjoner foretatt av arving før dødsfallet

MrBroker

Anbefalte innlegg

Grunnet alvorlige (og ugyldige) disposisjoner foretatt av en av arvingene har jeg begjært offentlig skifte,

Bobestyrer er ikke av den mes "hjelpsomme" sorten, og jeg lurer derfor på om det er ett lovverk som kan støtte meg da jeg ønsker at bobestyrer skal hente ut bankutskrifter for avdødes konto?

Jeg har selv fått utskrift for de 2 siste årene, og det råder ikke tvil om at det er alvorlig mislighold og summene det her er snakk om er av en vesentlig størrelse om man ser i forhold til boets total verdi.

Ville satt stor pris på Dere innspill og hjelp i denne sak, slik at ikke denne Arving X slipper unna med det som her er blitt gjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet er at et bo underlagt offentlig skifte hører under tingretten (som er bostyrers oppdragsgiver). Tingretten er bundet av loddeiernes oppfatning av et spørsmål dersom alle er enige, og tingretten mener hensynet til fraværende arvinger eller kreditorer ikke taler for en annen løsning, jfr. skifteloven § 19. Denne regelen gjelder også for bostyrer, jfr. § 91b.

Ut over dette er bostyrers oppgave å bringe orden i hva som er boets eiendeler og gjeld, og komme med et forslag til hvordan disse skal fordeles blant arvingene. Et krav om erstatning vil være en potensiell eiendel, men hvor mye arbeid som skal legges i å bringe dette på det rene vil ofte være en skjønnsmessig avgjørelse.

Hvis det ikke er enighet mellom arvingene om hvordan dette skal gjøres vil det være naturlig at det avholdes en skiftesamling, jfr. § 91c. På bakgrunn av denne samlingen vil bostyrer, eventuelt tingretten, ta stilling til hva som skal gjøres. Er det snakk om krav mot eller fra boet vil det ofte bli snakk om å pålegge noen å reise søksmål.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at et bo underlagt offentlig skifte hører under tingretten (som er bostyrers oppdragsgiver). Tingretten er bundet av loddeiernes oppfatning av et spørsmål dersom alle er enige, og tingretten mener hensynet til fraværende arvinger eller kreditorer ikke taler for en annen løsning, jfr. skifteloven § 19. Denne regelen gjelder også for bostyrer, jfr. § 91b.

Ut over dette er bostyrers oppgave å bringe orden i hva som er boets eiendeler og gjeld, og komme med et forslag til hvordan disse skal fordeles blant arvingene. Et krav om erstatning vil være en potensiell eiendel, men hvor mye arbeid som skal legges i å bringe dette på det rene vil ofte være en skjønnsmessig avgjørelse.

Hvis det ikke er enighet mellom arvingene om hvordan dette skal gjøres vil det være naturlig at det avholdes en skiftesamling, jfr. § 91c. På bakgrunn av denne samlingen vil bostyrer, eventuelt tingretten, ta stilling til hva som skal gjøres. Er det snakk om krav mot eller fra boet vil det ofte bli snakk om å pålegge noen å reise søksmål.

Takk for din tilbakemelding og kompetanse rundt fagfeltet. Jeg er dessverre ikke så bevandret innen denne delen av lovverket.

I forhold til skifteloven § 19, og som du nevner; "..tingretten er bundet av loddeiernes oppfatning av et spørsmål dersom alle er enige.."

er problemet her at en av loddeierne ikke ønsker at det skal bli foretatt innsyn i bankkonti og transaksjons historikk.

Noe som jeg har full forståelse for da det er aktuelle loddeier som jeg mener har opptrådt utover sin fullmakt og disposisjonsrett over avdødes konti.

Jeg har purret på bobestyrer, men det virker som han kun prøver å "trenere" det hele.

Det er forøvrig en vesentlig andel av boets totale verdi vi her snakker om (+/- 40%).

Har du ett råd å komme med så vil jeg være svært takknemlig.

Lenke til kommentar

Hvis du har et flertall av loddeierne i ryggen vil det være naturlig å fremme krav om at det innkalles til skiftesamling, jfr. skifteloven § 91c. Dette skal gjøres hvis et flertall av loddeierne krever det. 

Under skiftesamlingen vil du kunne gjøre ditt syn gjeldende overfor tingretten. Når det er en tvist mellom loddeiere, eller mellom loddeiere og boet, vil tingretten pålegge den ene eller den andre parten i tvisten å reise sak ("skiftetvist").

I slike saker vil det sjelden være at boet (bostyrer) blir pålagt å reise sak. Det blir da "loddeiergruppe 1" som blir pålagt å reise sak mot "loddeiergruppe 2", med krav om tilbakebetaling (restitusjon) av verdier til dødsboet. 

Lenke til kommentar

Hvis du har et flertall av loddeierne i ryggen vil det være naturlig å fremme krav om at det innkalles til skiftesamling, jfr. skifteloven § 91c. Dette skal gjøres hvis et flertall av loddeierne krever det. 

Under skiftesamlingen vil du kunne gjøre ditt syn gjeldende overfor tingretten. Når det er en tvist mellom loddeiere, eller mellom loddeiere og boet, vil tingretten pålegge den ene eller den andre parten i tvisten å reise sak ("skiftetvist").

I slike saker vil det sjelden være at boet (bostyrer) blir pålagt å reise sak. Det blir da "loddeiergruppe 1" som blir pålagt å reise sak mot "loddeiergruppe 2", med krav om tilbakebetaling (restitusjon) av verdier til dødsboet. 

I første omgang så ønsker jeg bare å få detaljerte konto utskrifter for aktuelle konti. Slik at jeg kan få en bedre oversikt.

Jeg besitter kun bankutskrift for ett år, og bare der er det snakk om flere hundretusen.

Bobestyreren sa han skulle se på saken, men han visste ikke om han fikk disse utskriftene fra banken.

Han skriver blant annet;

"..Jeg har fått dine eposter og dokumentasjon. Det er omfattende dokumentasjon og jeg har ikke foranledning til å kommentere dette i særlig grad her.."

..

"..Hva gjelder tidligere transaksjoner, så ser jeg at det er et stor omfang av informasjon du har til rådighet. Det gjelder også en lang periode bakover i tid. Jeg vil i begrenset grad analysere dette, det må først og fremst bli opp til deg og din advokat å gjøre det. Jeg vil selvsagt se nærmere på muligheten for at du kan få ytterligere innsyn. Dette kommer jeg tilbake til.."

Jeg får svar før helgen, så får vi se. Hvis ikke det går så får jeg finne en annen løsning..

Lenke til kommentar

Ut fra det han skriver kan det virke som om det som ligger mellom linjene er "dette blir det skiftetvist av, så her kan 'tvistepartene' få ta seg av jobbingen".

Merk at hvis det har vært vergemål i saken så har (hjelpe)vergen stått under tilsyn av Fylkesmannen (tidligere overformynderiet), og skal ha sendt regelmessige vergeregnskaper dit - med forklaring på tvilsomme transaksjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...