Betroz Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Hei. Jeg har et snodig problem her. Hver gang jeg skal reboote maskina, så fryser den seg. Jeg må faktisk skru av/på bryteren på strømforsyninga for å få starta opp maskinen igjen. Samme om jeg bruker Linux Mint, Ubuntu eller Ubuntu Gnome. Prøvd både 3.19 kernel og 4.1. Samme skjer. Windows 10 rebooter maskina som normalt, ingen problemer. Eneste jeg kommer på selv er å oppdatere BIOS på kortet til nyeste, noe jeg ikke har gjort. Noen som vet hva dette kan være? Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 VIlle først prøvd å oppdatere BIOS som du sier, og ta det derfra. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Fikk samme problemet med en PC som var levert med Win-XP. Etter at den fikk Win7 kunne den ikke rebootes, kun stoppes-startes. Ingen oppgradering av bios som løste dette tilgjengelig. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 (endret) Asus X99-DELUXE Bios Version 1901 http://station-drivers.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1124:x99-deluxe&catid=160&Itemid=169&lang=fr Endret 16. september 2015 av Nizzen Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 16. september 2015 Forfatter Del Skrevet 16. september 2015 Asus X99-DELUXE Bios Version 1901 http://station-drivers.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1124:x99-deluxe&catid=160&Itemid=169&lang=fr La inn den og skal teste Ubuntu i morra igjen Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 17. september 2015 Forfatter Del Skrevet 17. september 2015 Liten oppdatering her. La inn nyeste BIOS, 1901, og det hjalp...litt. Det vil si hvis jeg avslutter Ubuntu på normalt måte så rebooter maskina uten problem. Men hvis jeg er i en terminal og skriver "sudo reboot", så fryser maskina seg igjen (svart skjerm). Samme skjer hvis jeg avslutter fra login skjermen. Virker ikke som Ubuntu liker maskina mi Lenke til kommentar
wil Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Hei. Har du prøvd å kjøre oppdatering av Ubuntu da? Se om det er noen fikser som må installeres, eller om det rett og slett er Hardwarefeil. Du kan også se om det samme problemet dukker opp hvis du bruker et Live Medium. Ubuntu, Xubuntu, Linux Mint eller noe. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 17. september 2015 Forfatter Del Skrevet 17. september 2015 Hei. Har du prøvd å kjøre oppdatering av Ubuntu da? Se om det er noen fikser som må installeres, eller om det rett og slett er Hardwarefeil. Du kan også se om det samme problemet dukker opp hvis du bruker et Live Medium. Ubuntu, Xubuntu, Linux Mint eller noe. Takk for svar, men jeg er ikke så noob da Maskina funker som den skal i Windows 10. Ja prøvde å reboote fra Live medium, og samme skjer der. Kan hende problemet blir fixet i en senere Linux kernel, men det er ikke fixet i 4.1 iallefall. Får bare bruke Win10 inntil videre. Har jo Linux Mint 17.2 på min sekundære maskin ved siden av her (2600K og Z87 hovedkort fra Asus), og opplever ingen problemer der. Så er nok en form for in-compatibilitet mellom kernelen og mitt hovedkort. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 18. september 2015 Forfatter Del Skrevet 18. september 2015 (endret) Vet det ikke blir det samme, men jeg installerte Ubuntu i VirtualBox inne i Win10. Har ingen problemer med å reboote Ubuntu da. Så kan tyde på at det er et kernel og/eller driver problem når jeg har det på "bare metal". Endret 18. september 2015 av Betroz Lenke til kommentar
wil Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Mulig det har noe med Grub og gjøre også faktisk. Leste noe greier i går på nett om Reboot/Shutdown Frysing. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Har du prøvd både booting med EFI og "legacy BIOS"? Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 No er eg verken ekspert eller god på linux, men kansje du kan prøve ein redhat basert distro? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 18. september 2015 Forfatter Del Skrevet 18. september 2015 Mulig det har noe med Grub og gjøre også faktisk. Leste noe greier i går på nett om Reboot/Shutdown Frysing. Det er ikke det at GRUB ikke laster eller får opp error. Ubuntu avslutter og sender signal for reboot, skjermen blir svart og så skjer det ikke noe mer. Kommer ikke til BIOS POST engang. Selv RESET knappen på kabinettet funker ikke. Må som sagt av med bryteren på PSU. Tviler GRUB har noe med det å gjøre. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 18. september 2015 Forfatter Del Skrevet 18. september 2015 No er eg verken ekspert eller god på linux, men kansje du kan prøve ein redhat basert distro? Foretrekker noe som er basert på Debian. Manjaro er bra da. Jeg liker det, men får ikke Folding@Home til å funke skikkelig der... Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 No er eg verken ekspert eller god på linux, men kansje du kan prøve ein redhat basert distro? Foretrekker noe som er basert på Debian. Manjaro er bra da. Jeg liker det, men får ikke Folding@Home til å funke skikkelig der... Det var meint som at du testar det som feilsøking, sjå om problemet er det med for eks opensuse eller centos. er det ikkje det er det eteller anna med debian baserte som skapar problem. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 18. september 2015 Forfatter Del Skrevet 18. september 2015 No er eg verken ekspert eller god på linux, men kansje du kan prøve ein redhat basert distro? Foretrekker noe som er basert på Debian. Manjaro er bra da. Jeg liker det, men får ikke Folding@Home til å funke skikkelig der... Det var meint som at du testar det som feilsøking, sjå om problemet er det med for eks opensuse eller centos. er det ikkje det er det eteller anna med debian baserte som skapar problem. Godt poeng. Får se om jeg får testa det i helga Lenke til kommentar
wil Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Du kan jo prøve dette da. Er ikke sikkert det fungerer, men verdt et forsøk liksom: Fixing reboot/shutdown freezesIf your machine freezes upon attempts to shutdown or reboot, try modifying /etc/default/grub. Open the file with gksudo gedit /etc/default/grub (graphical interface) or sudo nano /etc/default/grub (command-line). Any other plaintext editor (Vim, Emacs, Kate, Leafpad) is fine too. Find the line that starts with GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT and add reboot=bios to the end. If done properly it should result in something like GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash reboot=bios" Then save the file, run sudo update-grub and reboot in any way that's possible for you. After that, reboots and shutdowns should start working properly. With certain hardware (notably DELL) the kernel parameter that you add needs to be reboot=pci (instead of reboot=bios), the procedure remains the same. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 19. september 2015 Forfatter Del Skrevet 19. september 2015 Du kan jo prøve dette da. Er ikke sikkert det fungerer, men verdt et forsøk liksom: Fixing reboot/shutdown freezesIf your machine freezes upon attempts to shutdown or reboot, try modifying /etc/default/grub. Open the file with gksudo gedit /etc/default/grub (graphical interface) or sudo nano /etc/default/grub (command-line). Any other plaintext editor (Vim, Emacs, Kate, Leafpad) is fine too. Find the line that starts with GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT and add reboot=bios to the end. If done properly it should result in something like GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash reboot=bios" Then save the file, run sudo update-grub and reboot in any way that's possible for you. After that, reboots and shutdowns should start working properly. With certain hardware (notably DELL) the kernel parameter that you add needs to be reboot=pci (instead of reboot=bios), the procedure remains the same. Ingenting hjalp. Jeg tror problemet ligger i UEFI. Siden jeg har installert Windows 10 i UEFI mode, så vil det ikke samarbeide med Linux virker det ut som. Først må jeg installere Windows på nytt i legacy mode, så installere Linux tror jeg. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Huff ja, når du sier at du bruker UEFI så tror jeg nok at du har funnet problemet. UEFI er noe herk og mange produsenter gjør en dårlig jobb med firmwaren som kreves, og det at Microsoft har sabotert standarden med SecureBoot gjør ikke saken bedre. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 19. september 2015 Forfatter Del Skrevet 19. september 2015 Huff ja, når du sier at du bruker UEFI så tror jeg nok at du har funnet problemet. UEFI er noe herk og mange produsenter gjør en dårlig jobb med firmwaren som kreves, og det at Microsoft har sabotert standarden med SecureBoot gjør ikke saken bedre. Jeg har endelig finni ut av det. Det er UEFI med Windows 10 som er problemet. Sletta Windows 10 og alt som var, la inn Linux Mint 17.2 med legacy boot, og ingen reboot problemer mer. Så hvis jeg skal bruke Windows 10, så kan jeg bare ha det på denne maskina... iallefall inntil en fix kommer. Windows 7 + Linux går fint da. Litt sint på Microsoft nå, selv om ikke hele skylda ligger der så klart Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå