Gå til innhold

Domoticz tråden - For oss som bruker Domoticz


Anbefalte innlegg

 

mhm, er det noen åpenbar kalibreringsfunksjon i Domoticz kanskje?

 

Ellers: Kveldens prosjekt fullført, få Domoticz til å sende meg E-Post når det brenner:

attachicon.gifUten navn.png

Testet og fungerer.

attachicon.gif^88E6A0DF3D3EC7C77832A61F25159EB8319E97E16C3E23B1C5^pimgpsh_fullsize_distr.jpg

 

 

Hvis noen lurte, "Instillinger" ->"Email"

attachicon.gifUten nafvn.png

Hei.

 

Hva er forskjellen på:

"send notification" og

"send e-mail"

 

?

 

Hei, jeg var litt usikker selv, men valgte Pushover da man kunne merke meldingen som viktig. Har likevel sjekket det litt ut og funnet ut følgende:

"In more detail, Pushover is a platform for sending and receiving push notifications[/size]https://pushover.net/faq#overview-whatførst og fremst til dedikert app på telefonen.

 

Jeg ser for meg gevinsten stort sett er der for dem som ikke kjører push på vanlig E-Post (noe jeg gjør)

Forumet er visst nede i dag. Prøver i morgen.

Motsatt problem, men kanskje verd en titt https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=24&t=9080 Endret av Evelen!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Woods:

Mine logger temperatur hvert 5min, man kan enten stille hvor ofte den skal rapportere, eller sette den til å raportere ved en gitt temperaturøkning. Til varmestyring så synes jeg ikke den er stabil nok til å brukes (sikkert feil innstillinger), men bevegelsessensor fungerer veldig bra.

Lux sensor blir jeg ikke klok på, ut ifra loggen så ser jeg den ene sensoren min rapporterer alt ifra hvert sekund til flere minutter..

Til varmestyring bruker jeg clasohlson 99,- kr sensorer med rfxcom.

 

@Session:

sånn som jeg forstår det så rapporterer notification til de du har valgt i settings, i mitt tilfelle prowl, logitech media server og email.

Velger du email, så får du vel kun beskjed på emall.

Lenke til kommentar

Hei, 

 

sliter med å få programmet til å fungere skikkelig. Jeg har totalt 4 program fordelt på to mål (varme og nattlys) og 'nattversjonen' av disse programmene. Er det noen som ser umiddelbart hvorfor disse ikke aktiveres? 

I natt stod f.eks ovnen på gjennom natta, og jeg ser snittemperaturen har  vært på hva jeg satt som 'dagtid'. 

 

Setter pris på tilbakemelding. 

 

eFM3OHUy.jpeg

Lenke til kommentar

Woods:

Om du ser tidligere i tråden så har jeg laget ett forslag på "nattsenking" av lys. Det virker.

Denne burde også kunne overføres til varme, jeg skal gjøre det, men har ikke kommet så langt enda :)

 

Jeg hadde tidligere samme oppsett som deg, men sliter med den regelen som strekker seg til ett nytt døgn.

(Har lest flere steder at det har noe med at scriptet resetter seg kl 00:00, så om man har en regel som går 23:00-06:00 så vil denne virke fra 23:00-00:00 men ikke videre).

 

P.S: Den dummybryteren som heter "Setpoint thermostat" virker nå, så du kan sette temperaturen på dashbordet.

Lenke til kommentar

Woods:

Om du ser tidligere i tråden så har jeg laget ett forslag på "nattsenking" av lys. Det virker.

Denne burde også kunne overføres til varme, jeg skal gjøre det, men har ikke kommet så langt enda :)

 

Jeg hadde tidligere samme oppsett som deg, men sliter med den regelen som strekker seg til ett nytt døgn.

(Har lest flere steder at det har noe med at scriptet resetter seg kl 00:00, så om man har en regel som går 23:00-06:00 så vil denne virke fra 23:00-00:00 men ikke videre).

 

P.S: Den dummybryteren som heter "Setpoint thermostat" virker nå, så du kan sette temperaturen på dashbordet.

 

 

Takk for tipset! Da har jeg mer eller mindre kopiert løsningen din. Vet du forøvrig hvordan man kombinerer energimålere? Har to ovner og har ønske om å samle forbruket i èn graf. 

Lenke til kommentar

Jeg har lagd en varmestyring på samme måte nå, poster ett screenshot av den i morgen når jeg ser om den funker :)

 

Vedr forbruk så har jeg satt alle mine enheter til å ikke rapportere forbruk for å spare litt trafikk på nettverket. (Uten at jeg vet om det har noe å si).

Tenker jeg heller setter en måler på inntaket, da det er hva som interesserer meg og ikke hva hver enkelt enhet bruker.

Lenke til kommentar

Hei,

 

sliter med å få programmet til å fungere skikkelig. Jeg har totalt 4 program fordelt på to mål (varme og nattlys) og 'nattversjonen' av disse programmene. Er det noen som ser umiddelbart hvorfor disse ikke aktiveres?

 

I natt stod f.eks ovnen på gjennom natta, og jeg ser snittemperaturen har vært på hva jeg satt som 'dagtid'.

 

Setter pris på tilbakemelding.

 

eFM3OHUy.jpeg

Når du setter en scene i domoticz så vil bare domoticz utføre de handlingene som er satt opp i den respektive scenen. Det er derfor ikke mulighet for å se hvilken scene som er aktiv. Måten jeg har løst dette på er å lage en dummy switch for hver scene, som slåes på når scenen blir satt. Samtidig slår scene "hjemme" av dummy switchen for "scene borte" og alle andre scener. På denne måten kan du enkelt få programmert opp forskjellige funksjoner avhengig av hvilke scener som sist ble benyttet. Eksempler er hvis "nattmodus" er aktiv og soveromsdør åpnes så kan lysene dimmes litt opp så du finner veien til badet. Og hvis du er i modus "hjemme" vil lysene stå på max for eksempel.

Lenke til kommentar

Name er noe du legger inn for å kjenne igjen noden, f.eks "Taklampe stue".

For meg så ser det ut som noe har gått galt i inkluderingen, var det lang avstand fra dimmeren til UZB1 når du inkluderte?

Jeg bruker å koble opp noden rett ved siden av UZB1 for å inkludere den, også flytter jeg den dit den skal i huset etterpå.

Jeg har ikke prøvd noen Qubino enheter, men finnes det en måte å vekke dem på?

Jeg ser med mine veggkontrollere så må jeg vekke dem for at de skal sende informasjon til Domo.

 

 

Nå har jeg foressten testet varmestyringen min og den funker med nattsenk:

Skjermbilde_2015_12_05_kl_08_53_09.png

Lenke til kommentar

@dreuf 

 

Takk for tipset angående termostat. Det visste jeg ikke, og nå er det enkelt å justere temperaturen. Har laget en for dag og natt, og muligens lager en for 'borte'. Er dog usikker hvordan jeg skal løse borte-situasjonen. Jeg kan selvsagt trigge den selv, men vil helst at det skjer på automatikken.

 

Bor i en relativt liten leilighet, så tenker at jeg i utgangspunktet skal bruke bevegelsesensoren. Muligens lage noe som sier "ingen bevegelse på 1 time, slå av ovner og lys". 

 

Bevegelsesensoren fungerer forøvrig flott. Jeg sletta eventen og lagde den på ny (kliss lik kode), og det fungerte. 

Lenke til kommentar

Jeg tenker også på tanken med å ha ett "borte-modus" for huset hvor f.eks lys slår seg av/på for å late som noen er hjemme, samt justering av temperaturer, pushnotification ved registrert bevegelse (alarm) etc.

Jeg ser mange da bruker mobilen for å fortelle om man er hjemme eller ei, f.eks at mac-adressen til mobilen er registrert på wifi så er man hjemme, og om den ikke er registrert så er du på tur..

Jeg har ikke sett så mye på dette enda, men er på to-do listen :)

Lenke til kommentar

 

Det er bare navn, du kan endre navnet til hva du vil.

Ops, ja...

 

Men hva med Configuration, skal det ikke komme opp en masse valg, slik som for Fibaro-enheten, slik bildet viser?

 

 

"Name" er èn ting, dette kan du sette til hva du vil (for ordens skyld).

"Description" er noe helt annet. Dette viser hvilke enhet som kjennes igjen (evt ikke kjennes igjen) i OZW-konfig.

 

I ditt tilfelle skjønner systemet at du har en Qubino-enhet, men det får ingen match på type/id. Sjekk xml config-filen din (manufacturer_specific.xml), om du finner en linje som inneholder type=001, id=0051 under "Qubino". Hvis dette ikke ligger der har du en config-fil som er for gammel, eller OZW har ikke registrert denne enheten i "databasen" ennå (dersom det siste kan du melde inn en "request" på OZW-forumet). Finnes riktig type/id der, så kan det være selve inkluderingen som har feilet. Forsøk i såfall å slette enheten, for så å inkludere den på nytt (gjerne vha en annen metode).

 

Enheten kan godt fungere "tilstrekkelig" selv om den ligger som "unknown", men du vil antagligvis gå glipp av muligheten til å tweake/endre div parametre.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg tenker også på tanken med å ha ett "borte-modus" for huset hvor f.eks lys slår seg av/på for å late som noen er hjemme, samt justering av temperaturer, pushnotification ved registrert bevegelse (alarm) etc.

Jeg ser mange da bruker mobilen for å fortelle om man er hjemme eller ei, f.eks at mac-adressen til mobilen er registrert på wifi så er man hjemme, og om den ikke er registrert så er du på tur..

Jeg har ikke sett så mye på dette enda, men er på to-do listen :)

 

Har fått telefonen min og kjæresten på systemet nå. Fungerer overraskende bra, men jeg sliter med selve koden. Det virker som 'blocky' er litt følsom for hvordan man bygger opp koden, eller at jeg har misforstått logikken. 

Man skulle trodd: Device 1 or Device 2 = off and Device 3 = off skulle fungert som if-betingelse. 

 

F.eks: 

Z0VZUlRM.jpeg

 

Dette fungerer ikke, selv om alle enhetene(switchene) fungerer. 

 

 

Over til en annen sak: Er det noen som har erfaring og har fikset remote access på Domoticz? Skal hjem til juleferien, hadde vært greit å kunne starte ovnene før jeg setter meg på flyet etter nyttår. 

Endret av Woods
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...