Gå til innhold

Søk og erstatt

khg540

Anbefalte innlegg

Har i regnearket en lang formel som henviser til et annet regneark. For hver mnd. så lages et nytt grunnlagsark som data hentes fra. I hovedarket er det da ca. 80 formler som må endres. Får ikke gjort dette enkelt med søk og erstatt. Får hele tiden spørsmål med å åpne regneark, så vi går inn i hver formel og endrer denne manuelt.

Formelen ser slik ut: =

\\srv1-fil\home$\data1\Documents\2015\data2\[F3000715.xls]F30094'!$J$10+'\\srv1-fil\home$\data1\Documents\2015\data2\[F3100715.xls]Ark1'!$J$10+'\\srv1-fil\home$\data1\Documents\2015\data2\[F3200715.xls]Saldo'!$J$16+'\\srv1-fil\home$\data1\Documents\2015\data2\[F3400715.xls]F34094'!$J$10+'\\srv1-fil\home$\data1\Documents\2015\data2\[F3300715.xls]F33094'!$J$10

hvor F3100715.xls er data for juni, mens for august så skal det i formelen hentes tall fra F3100815.xls.

Hvordan kan jeg enkelt endre formelen for ny mnd.

Hilsen

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Knut

Vi prøver det enkle først. Merk cellene det gjelder. Prøv å erstatte

=\\srv

med

@\\srv

-altså erstatte likhetstegnet med et tegn som ikke er i bruk annetsteds. Da tror Excel celleinnholdet bare er tekst, og så skal søk-erstatt av måned gå uten krangling. Til slutt erstatter du @ med likhetstegnet.

Meld tilbake hvis det ikke funker, så ser vi om en makroløsning er tingen.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Hei Knut

=\\srv

med

@\\srv

-altså erstatte likhetstegnet med et tegn som ikke er i bruk annetsteds. Da tror Excel celleinnholdet bare er tekst, og så skal søk-erstatt av måned gå uten krangling. Til slutt erstatter du @ med likhetstegnet.

Beste hilsen Harald

Fikk svaret "Funksjonen er ugyldig"

Hilsen

Knut

Lenke til kommentar

Bruk # i stedet for @ :)

Pass på at du ikke har brukt # noen andre steder, for da vil det bli endret også.

Hei Knut

=\\srv

med

@\\srv

Beste hilsen Harald

@ blir oversatt til = i enkelte versjoner av excel...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Bruk # i stedet for @ :)

Pass på at du ikke har brukt # noen andre steder, for da vil det bli endret også.

Hei Knut

=\\srv

med

@\\srv

Beste hilsen Harald

@ blir oversatt til = i enkelte versjoner av excel...

Nei, det gikk ikke.

Når # skulle erstattes med = gir det feilmelding i hver formel. (leter etter fila det henvises til)

Hilsen

Knut

Lenke til kommentar

Sant, den erstatter vel den # som står først i formelen så da blir resten av formelen feil også.

Men, hvorfor ikke bruke henvisning til en annen celle der du skriver måned eller filnavn?

Testet det, men fikk feil. Kan du hjelpe?

Hilsen

Knut

Lenke til kommentar

INDIREKTE virker ikke mot lukkede dokumenter, som nylig diskutert i https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1681298. Og Knut, formelen du poster er mot en lukket fil. Om du åpner dokumentet med juniformelen, og så åpner junidataene, sjekk formelen igjen og hva som skjer med den.

Og så må jeg få bli litt streng. "Fikk feil" og "gir feilmelding" er meningsløs informasjon. Jeg har skrevet mange applikasjoner og dataprogrammer, og den eneste måten jeg kan kommunisere med deg som bruker året etter, er en melding på skjermen din. Enten for at du skal forstå den, eller for at du skal kunne løse det ved å google, eller for at du skal viderebringe innholdet til en ekspert. Det ligger titusener feilmeldinger klar i en datamaskin, og alle inneholder nødvendig spesifikk informasjonom akkurat den feilen det gjelder. Screenshot eller ordrett avskrift er nødvendig hvis du vil ha kvalifisert hjelp.

Så sier du "leter etter fila det henvises til". Finnes den fila i den banen formelen påstår, og har søk-erstatt resultert i rett skrivemåte?

Prøv dette: Åpne dokumentet med juniformler, åpne junidataene og åpne augustdataene, alt i samme Excel. Prøv så søk-erstatt-metoden på nytt.

Harald

Lenke til kommentar

Takk for hjelp.

ExelGuru: Har sjekket at filene eksisterer. Explorervindu propper opp.

Harald Staff: Skal teste med å ha "gammelt" regneark åpent. Kommer tilbake med melding om resultatet. Og beklager at jeg har vært noe upresis i formuleringene. Skal skjerpe meg til neste gang jeg kommer med et spørsmål her på foraet :-)

Måtte få dette ferdig i går og gjorde det på gammel måte. Masse arbeid. 

For neste mnd. tester vi å bygge om hele arket, legge alle data inn i egne arkfaner og benytte INDIREKTE(KJEDE.SAMMEN(D8;"!C2")) (slik i testen min)

for å hente dataene. Testet litt og ser at dette vil fungere greit. 

Hilsen

Knut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...