Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Undersøkelse - Ny måte å formidle salg av bruktbil

ranveiiig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva eksakt er "en ny måte å formidle salg av bruktbil"?

Hei!

Når vi snakker om en "ny måte å formidle salg av bruktbil", snakker vi om hvilke kanaler som blir brukt til å selge bilene. Bruker man finn.no, øvrige sider for kjøp og salg, vanlig reklamering på facebook, annonsering i aviser, osv.... Vi har sett på en mulighet for å bruke Facebook sitt avanserte, og selvforbedrende, verktøy for å finne frem til en nøyaktig, relevant målgruppe - og bruke dette som kanal. Enten kombinert med eksisterende tilbud, eller som et selvstendig verktøy.

Vi vet at verktøyet er kraftfullt og at det kan anvendes på ulike markeder. Dog, vi vet lite om kjøp og salg av bruktbil, og trenger derfor hjelp... Kan dette anvendes i bruktbilmarkedet? Vi vet ikke ennå :-)

Lenke til kommentar

Vi har sett på en mulighet for å bruke Facebook sitt avanserte, og selvforbedrende, verktøy for å finne frem til en nøyaktig, relevant målgruppe - og bruke dette som kanal.

Facebooks "avanserte og selvforbedrende verktøy for å finne frem til en nøyaktig, relevant målgruppe" har ennå til gode å gi meg noe i nærheten av relevant reklame i Facebook-feeden min. Hvis jeg begynner å få bruktbilreklame også, vil jeg sende sinte tanker i deres retning.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Vi har sett på en mulighet for å bruke Facebook sitt avanserte, og selvforbedrende, verktøy for å finne frem til en nøyaktig, relevant målgruppe - og bruke dette som kanal.

Facebooks "avanserte og selvforbedrende verktøy for å finne frem til en nøyaktig, relevant målgruppe" har ennå til gode å gi meg noe i nærheten av relevant reklame i Facebook-feeden min. Hvis jeg begynner å få bruktbilreklame også, vil jeg sende sinte tanker i deres retning.

Vel, om de skulle begynt å sende deg reklame som du ikke ville ha - da hadde jo ikke verktøyet fungert. Prinsippet er at det skal kunne snappe opp om du er på jakt etter - i dette tilfellet - bruktbil og hvilke preferanser du har.

Om dette er noe som er et marked for, er en helt annen sak. Kan godt hen de fleste er som deg, og ville blitt sint av bruktbilreklamer... Det er i så fall veldig nyttig for oss å finne ut av :-)

Lenke til kommentar

Facebook er ganske bra til å lage reklamer sidan dei sitter på svært mykje informasjon om brukerane sine. Ein kan derfor lett lage reklame som kun skal vises for menn mellom 23-25 år som bur nærmare enn 4 km frå Oslo S, alternativt kun til profilar i Norge som også er medlem av ei bestemt facebookgruppe.

Men korleis bruker du dette for å selge bruktbil? Ein av dei største feila som eg ser folk gjer når dei lagar finn.no annonser er at dei begrenser markedet sitt med å reklamere for "førstegangsbil", "konebil", "pendlarbil", osv

Skal ein selge ein bruktbil så må ein sikte bredt, for selgaren så speler det inga rolle om kjøparen er ein ung mannleg student, eller ei eldre dame, det viktigaste er å finne ein kjøpar som er villig til å betale det du vil ha for bilen.

Den einaste fordelen eg ser med Facebook sin annonseløysning er at ein muligens kan spare litt pengar ved å kun annonsere ovanfor personar i nærmiljøet, men sidan sider som finn.no (i motsettning til facebook) ikkje tar betalt per visning av annonsa så er det eigentleg irrelevant.

Eg stiller meg også tvilsomt til om ein rekker over dei mest aktuelle kjøperane på Facebook. Facebook har ein dalande popularitet og aktivtet. Etterkvart som foreldregenerasjonen begynte å bruke facebook så hoppa ungdommen over på andre sosiale nettverk.

Eg frykter derfor for at Facebook fort kan få ei vesentleg annaleis brukargruppe.

Ein anna ting er kor treffande det eigentleg er å reklamere på ei plattform der ein må ha brukarkonto for at reklama skal visast. Vil dei som er på jakt etter bil logge seg på Facebook for å leite etter tilfeldige annonser, eller vil dei heller gå til den sida som har spesialisert seg på bilannonser? Eg tenker det sistnemnte er mest aktuelt.

Målretta Facebookreklame er nok meir aktuelt når ein skal selge spesielt dyre bilar som er rekna som samleobjekt og liknande, då vil ein kanskje ha noke igjen for å fokusere på ei målgruppe som typisk har både økonomi og interesse for å kjøpe denne typen bilar, men for kjøp og salg av vanlege bruktbilar stillar eg meg meir tvilsom.

Lenke til kommentar

Facebook er ganske bra til å lage reklamer sidan dei sitter på svært mykje informasjon om brukerane sine. Ein kan derfor lett lage reklame som kun skal vises for menn mellom 23-25 år som bur nærmare enn 4 km frå Oslo S, alternativt kun til profilar i Norge som også er medlem av ei bestemt facebookgruppe.

Men korleis bruker du dette for å selge bruktbil? Ein av dei største feila som eg ser folk gjer når dei lagar finn.no annonser er at dei begrenser markedet sitt med å reklamere for "førstegangsbil", "konebil", "pendlarbil", osv

Skal ein selge ein bruktbil så må ein sikte bredt, for selgaren så speler det inga rolle om kjøparen er ein ung mannleg student, eller ei eldre dame, det viktigaste er å finne ein kjøpar som er villig til å betale det du vil ha for bilen.

Den einaste fordelen eg ser med Facebook sin annonseløysning er at ein muligens kan spare litt pengar ved å kun annonsere ovanfor personar i nærmiljøet, men sidan sider som finn.no (i motsettning til facebook) ikkje tar betalt per visning av annonsa så er det eigentleg irrelevant.

Eg stiller meg også tvilsomt til om ein rekker over dei mest aktuelle kjøperane på Facebook. Facebook har ein dalande popularitet og aktivtet. Etterkvart som foreldregenerasjonen begynte å bruke facebook så hoppa ungdommen over på andre sosiale nettverk.

Eg frykter derfor for at Facebook fort kan få ei vesentleg annaleis brukargruppe.

Ein anna ting er kor treffande det eigentleg er å reklamere på ei plattform der ein må ha brukarkonto for at reklama skal visast. Vil dei som er på jakt etter bil logge seg på Facebook for å leite etter tilfeldige annonser, eller vil dei heller gå til den sida som har spesialisert seg på bilannonser? Eg tenker det sistnemnte er mest aktuelt.

Målretta Facebookreklame er nok meir aktuelt når ein skal selge spesielt dyre bilar som er rekna som samleobjekt og liknande, då vil ein kanskje ha noke igjen for å fokusere på ei målgruppe som typisk har både økonomi og interesse for å kjøpe denne typen bilar, men for kjøp og salg av vanlege bruktbilar stillar eg meg meir tvilsom.

Det fins muligheter for at en kan snappe opp f.eks. om en gitt person er på leiting etter bil, hvilke merker personen har søkt på... kanskje selger må sikte bredt, men kjøper vil kanskje ha spisset info? Noe som igjen kan føre relevante personer til annonsen. Kanskje ikke presisert, men det er altså tenkt at det skal ligge en plattform som sikter bredt til grunn.

Uansett, veldig gode innspill - nye tanker som kommer godt med og som er viktig å ha i bakhodet :-)

Har du noen tanker om hva som kunne blitt gjort bedre ut fra dagens metoder? Hva kunne gjort dagens plattformer enda bedre?

Lenke til kommentar

Sliter med å se hvordan dette vil fungere bra, men du er velkommen til å overbevise meg. Bruker dere eksisterende annonser? Lager dere en ny platform? Eller går det via Facebook-oppdateringer?

Tilsynelatende høres det ut som dere kontemplerer muligheten om en egen platform, egen annonsedatabase for å så koble dette til en Facebook-API. Stemmer det?

Synes også undersøkelsen er litt tynn ettersom hele konseptet er veldig vagt og udefinert. :) Om dere har fått noen nyttige svar til nå vet jeg ikke.

Dere må også tenke på at dere vil konkurrere mot veletablerte aktører som f.eks. Finn.no. Dere må igjen også tenke på at denne veletablerte tjenesten er omfattende mtp. informasjon og kategorisert data om salgsobjektet. I tillegg må dere ha en viss brukermasse for at tjenesten skal fungere i det hele tatt.

Prinsippet er at det skal kunne snappe opp om du er på jakt etter - i dette tilfellet - bruktbil og hvilke preferanser du har.

Hvordan skal den vite dette? Har brukeren lagt inn denne dataen en plass? Har vedkommende skrevet det på veggen sin, eller har dere telepatiske evner?

Har du noen tanker om hva som kunne blitt gjort bedre ut fra dagens metoder? Hva kunne gjort dagens plattformer enda bedre?

Tja, hva med å få brukerne til å legge ut brukbare bilder av salgsobjektet og skrive korrekt data (info).

Når vi snakker om en "ny måte å formidle salg av bruktbil", snakker vi om hvilke kanaler som blir brukt til å selge bilene. Bruker man finn.no, øvrige sider for kjøp og salg, vanlig reklamering på facebook, annonsering i aviser, osv.... Vi har sett på en mulighet for å bruke Facebook sitt avanserte, og selvforbedrende, verktøy for å finne frem til en nøyaktig, relevant målgruppe - og bruke dette som kanal. Enten kombinert med eksisterende tilbud, eller som et selvstendig verktøy.

Vi vet at verktøyet er kraftfullt og at det kan anvendes på ulike markeder. Dog, vi vet lite om kjøp og salg av bruktbil, og trenger derfor hjelp... Kan dette anvendes i bruktbilmarkedet? Vi vet ikke ennå :-)

Så det er en ny platform altså? Koder dere dette i Facebook API-en med eget databasesystem og annonsesystem?

Facebook logger folks interesse og kobler dette mot potensielle annonser. Greit nok. Men dette krever at kjøper tar initiativ og legger inn data som gir treff. Altså en slags søkeprosess.

Dere skal også kunne ha god forståelse for akkurat hva kjøper er interessert i. Hva om vedkommende er vag i beskrivelsen og ikke helt er sikker (eller ikke har peiling på forskjellen av ulike ting er)?

Hvis dere vet lite om bruktbilhandel, hvordan skal dere kunne lage en god platform for dette? Tar dere høyde for objektspesifikasjoner? Har dere oversikt over all nødvendig data som bør fylles inn? Tar dere høyde for EU-godkjenning, heftelser, avgiftskategori etc.?

Lenke til kommentar

Det fins muligheter for at en kan snappe opp f.eks. om en gitt person er på leiting etter bil, hvilke merker personen har søkt på... kanskje selger må sikte bredt, men kjøper vil kanskje ha spisset info? Noe som igjen kan føre relevante personer til annonsen. Kanskje ikke presisert, men det er altså tenkt at det skal ligge en plattform som sikter bredt til grunn.

Dette er jo avhengig av at brukeren først finner bilen han kan vaere interessert i, før han etterpå blir presentert de mer målretta annonsene? Hvorfor skal dette vaere bedre enn at jeg går på Finn og finner bilen jeg allerede har funnet ut at jeg er interessert i?

Jeg trykker aldri på annonser på Facebook, så dette hadde nok ikke blitt en hitt i min bok!

Lenke til kommentar

I første spørsmål spurte dere om man har kjøpt eller solgt bruktbil eller begge deler. Jeg svarte at jeg hadde kjøpt, men ikke solgt. (Jeg kjører bilene mine til de resirkuleres.)

Allikevel fikk jeg mange spørsmål om salg av bruktbil hvor jeg følte at jeg ikke hadde noe svar, og det var ikke noen "vet-ikke" alternativ. Dette er frustrerende når man besvarer spørreundersøkelser. Hvis dere ønsker å gjøre en god jobb og få en god karakter, sørg for at spørsmålene som stilles tilpasses hva man svarer på inngangsspørsmålet, eller sørg i det minste for "ikke relevant"/"vet ikke"-alternativer det det er relevant.

Lenke til kommentar
Facebooks "avanserte og selvforbedrende verktøy for å finne frem til en nøyaktig, relevant målgruppe" har ennå til gode å gi meg noe i nærheten av relevant reklame i Facebook-feeden min.

Jeg er enig i det, de er imponerende lite treffsikre i forhold til den informasjonen de har om meg. Facebook er en strøm av hummer og kanari, nyheter, turbilder, middager og annonser, og kan kanskje være nyttig for å nå kjøpere som egentlig ikke er ute etter bruktbil ved at de tilfeldig ser en annonse for en bil de kanskje har lyst på. Men om de ikke responderer med en gang, har man mistet den kunden - annonsen drukner i strømmen den potensielle kjøperen finner den sannsynligvis ikke igjen neste dag.

Kjøpere som er ute etter å kjøpe bil, finner man på Finn. Ja, det hadde vært bra om Finn fikk reell konkurranse, men ikke av noe som er FB-basert. Finn er et dedikert annonsemedium sortert på fornuftige kategorier, og er man ute etter bruktbil får man det man vil ha, og ikke bilde av naboens middag...

Finns største styrke når det gjelder salg av bil, er at informasjonen er strukturert og saklig. Man får skjematisk oppgitt alder, kjørelengde, utstyr av diverse slag, avgifter og annen nyttig info. I tillegg har de verktøy for å sjekke pris på forsikring og tegne dette, samt for sikkert pengeoppgjør mellom kjøper og selger. Alt dette gir tillitt, og er kanskje vel så viktig som å treffe noen ekstra kunder som i utgangspunktet ikke leter etter en bil å kjøpe.

Lenke til kommentar

Tror neppe facebook er så nøyaktig at du klarer å skille en som skal kjøpe bruktbil fra en som er generellt bilinteressert. Det eneste jeg ser på på facebook er bilgrupper, inkludert kjøp og salg, inkludert finn.no bare for gøy.

Så å skille meg fra en som er på jakt etter bil er svært vanskelig.

Derfor er det etter min mening bedre å bruke en portal som finn.no, som folk oppsøker. Så kan man lage denne tett integrert med facebook om så.

Lenke til kommentar

Mhm, henger meg på Zepticon ang. integrering. Facebook har så vidt jeg vet relativt fleksible API-er som lar deg integrere kode på gruppesider. Det var ihvertfall for et par år siden når jeg eksperimenterte med det.

Men faren er jo at det blir Facebookisert og at Facebookismen regelrett ødelegger tjenesten.

Legger ikke skjul på at jeg er negativ til Facebook, spesielt når det kommer til sånt. Eneste fordelen salgsgruppene har er brukermasse. Utover det er det elendig informasjon, dårlig moderering, elendig søkepraksis, ingen sortering, ingen kategorier etc. Det å bla seg nedover gjennom 99 % irrelevante annonser er ineffektivt og provoserende. Det fascinerer meg hvordan folk gikk så lett over fra Finn.no. Jeg bruker Finn fortsatt og legger heller en link på Fb-gruppen om jeg ikke får napp på Finn.

Lenke til kommentar

Tipper grunnen til at folk brukte Facebook og ikke Finn er kostnaden. Koster 0 kroner på Facebook, mens en bil på Finn koster vell et par hundrelapper? I tillegg kostet torget på Finn penger tidligere og, men de innså vell at de tapte en for stor brukermasse til Facebook, at det ville svare seg å gjøre det gratis. 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei!

Jeg og en gruppe studenter ved NTNU's entreprenørskole vurderer markedspotensialet til en ny måte å formidle salg av bruktbil på. Vi trenger derfor bilentusiasters hjelp til å skjønne hvilke muligheter som finnes.

Hadde vært utrolig kult om dere kunne hjulpet meg gjennom å svare på denne undersøkelsen! :-)

https://ranveiiig.typeform.com/to/X1Srmf

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=100044907&fks=100044907

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...