Trendy Monkey Skrevet 25. november 2015 Forfatter Del Skrevet 25. november 2015 I en ikke ubetydelig del av vintersesongen så er det våt asfalt, og hvis piggfritt er regnet som farlig på sommeren så er det da ingen grunn til å velge det...? Når man i tillegg vet at på isete veger så er pigger desidert best. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 At piggfridekk er bedre på is er vel ingen tvil om men på de fleste fører er det ganske likt. Piggfridekk bedre på is? Ikke etter min erfaring... Nå har jeg jo bare en sesong med piggfridekk å se tilbake på. Dette blei litt feil gitt, Piggdekk er bedre på is en piggfrie skulle det stått der. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Etter det jeg har lest i tester stemmer dette ikke, piggdekk og piggfritt er ganske likt på løs snø/slaps - men under alle andre forhold er piggdekk bedre. Her er en uttalelse, blant mange: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/piggdekk-best-paa-alle-underlag/a/573054/ Er enig i propagandaen - piggfritt på sommeren = livsfarlig. Men å velge piggfritt på vinteren - som er veldig mye dårligere enn piggdekk under de fleste forhold = det er helt greit. Artikkelen er fra 2009 Men når det er sagt, neste gang blir det antagelig pigg på meg også Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 (endret) Etter det jeg har lest i tester stemmer dette ikke, piggdekk og piggfritt er ganske likt på løs snø/slaps - men under alle andre forhold er piggdekk bedre. Her er en uttalelse, blant mange: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/piggdekk-best-paa-alle-underlag/a/573054/ Er enig i propagandaen - piggfritt på sommeren = livsfarlig. Men å velge piggfritt på vinteren - som er veldig mye dårligere enn piggdekk under de fleste forhold = det er helt greit. Artikkelen er fra 2009 Men når det er sagt, neste gang blir det antagelig pigg på meg også Jeg bare tok det første og beste som dukket opp i google - men 2009 skulle være like aktuelt som i dag - det foregår minst like stor utvikling på piggdekk som på piggfritt. Denne svensken, Robert Collin, er befriende fri for politisk korrekthet. Har vært spennende å følge han opp i gjennom årene, hvor han ikke bagatelliserer fordelen med piggdekk. Samtidig har han vært en pådriver for å slå ned på miljø-løgnene om piggdekkenes påvirkning: http://www.svt.se/opinion/robert-collin-om-dubbdack Jeg synes det er ille at den usanne propagandaen får lov til å fortsette. Hører stadig at de skal innføre piggdekk-gebyr osv - som det egentlig ikke finnes noe grunnlag for. Alt sammen er bygget på typisk miljø-føleri - akkurat som diesel opplegget for noen år siden. Vil de bedre lokal-klima så forby diesel. Piggdekk redder liv - det finnes det vitenskapelige bevis for. Endret 25. november 2015 av Mr_Spock 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Denne svensken, Robert Collin, er befriende fri for politisk korrekthet. Har vært spennende å følge han opp i gjennom årene, hvor han ikke bagatelliserer fordelen med piggdekk. Samtidig har han vært en pådriver for å slå ned på miljø-løgnene om piggdekkenes påvirkning: Robert Collin er ikke bare fri for politisk korrekthet, men også nøyaktighet og ærlighet i en del sammenhenger.. Vi husker da fortsatt hans test av Mercedes A-klasse, den ble latterlig dyr for Mercedes til tross for at bilene var akkurat som de skulle være så lenge de også ble holdt som de skulle.. Manipulering med dekktrykk var vel en av øvelsene han gjorde for å få den til å velte.. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Denne svensken, Robert Collin, er befriende fri for politisk korrekthet. Har vært spennende å følge han opp i gjennom årene, hvor han ikke bagatelliserer fordelen med piggdekk. Samtidig har han vært en pådriver for å slå ned på miljø-løgnene om piggdekkenes påvirkning: Robert Collin er ikke bare fri for politisk korrekthet, men også nøyaktighet og ærlighet i en del sammenhenger.. Vi husker da fortsatt hans test av Mercedes A-klasse, den ble latterlig dyr for Mercedes til tross for at bilene var akkurat som de skulle være så lenge de også ble holdt som de skulle.. Manipulering med dekktrykk var vel en av øvelsene han gjorde for å få den til å velte.. Så du gikk på Mercedes sine forsøk på å miskreditere Robert? Etterhvert gjorde andre bilblader samme test som Robert - og Mercedes holdt kjeften sin og heller fikset bilen.... https://sv.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_A-klass 1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 (endret) Så er vi igang igjen - er bare en artikkel i en lang rekke hittil i år: http://www.nrk.no/ho/underkjolt-regn_-_-fullstendig-kaos_-1.12708576 Ikke et ord om at piggdekk ville vært et bedre valg under slike forhold. Lenger ned på samme side finner vi nok en artikkel full av feil fakta: http://www.nrk.no/vestfold/flere-kjorer-piggfritt-1.12700799 Bruk av piggdekk sliter ned veiene og fører til svevstøv, som igjen kan føre til økning i lunge- og luftveisykdommer. Stortinget har vedtatt at det kan innføres piggdekkgebyr for å stimulere til økt bruk av piggfrie vinterdekk. Nei, det er tungtrafikken som sliter ned veibanen: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Bare-de-tunge-kjoretoyene-odelegger-norske-veier-7343597.html Svevestøv farlig fra piggdekk? Nei - her er det tunge fagmiljøer som mener noe helt annet: http://www.nrk.no/telemark/--svevestov-fra-piggdekk-ikke-farli-1.6808042 Vær gjerne negativ mot piggdekk - støyer betraktelig mer - fartsbegrensinger osv - men slutt å ljug!!!!! Endret 17. desember 2015 av Mr_Spock Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Snip.... Meget interresant lesning og spesielt med tanke på all propagandaen om vei, vintervedlikehold og piggdekk som vi er omgitt med i landet. Det fungerer omtrent sånn: 1. Piggdekk sliter ut asfalten og lager svevestøv. 2. Svevestøv er farlig og skaper luftveisproblemer. 3. Piggdekk sanksjoneres for å få folk over på piggfridekk av overnevnte grunner. 4. Nå blir det glattere for alle og man salter for å øke fremkommeligheten. Saltet lar veiene ligge våte mye lengere en om deyt ikke hadde vært saltet ig asfalten som slites løs akkumuleres i veien. Nå skal det ikke mere til en noen dager med fint tørt vær og alt det akkumulerte støvet frigjøres som ei støvbombe og man salter mere for å holde det nede. I byene feier man i tillegg for å få opp støvet før det frigjøres til lufta. Midt i det hele glemmer man at våt asfalt sliter fortere en tørr asfalt og saltet våt asfalt slites enda fortere en bare våt asfalt. Men så lenge det sitter folk i statens vegvesen med aksjeposter i Vegdekke, AF Gruppen og Multiconsult for til sammen 15 millioner kroner så er det dette mantraet vi får servert inntil noen gidder å gjøre noe med det. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 (endret) Snip.... Meget interresant lesning og spesielt med tanke på all propagandaen om vei, vintervedlikehold og piggdekk som vi er omgitt med i landet. Det fungerer omtrent sånn: 1. Piggdekk sliter ut asfalten og lager svevestøv. 2. Svevestøv er farlig og skaper luftveisproblemer. 3. Piggdekk sanksjoneres for å få folk over på piggfridekk av overnevnte grunner. 4. Nå blir det glattere for alle og man salter for å øke fremkommeligheten. Saltet lar veiene ligge våte mye lengere en om deyt ikke hadde vært saltet ig asfalten som slites løs akkumuleres i veien. Nå skal det ikke mere til en noen dager med fint tørt vær og alt det akkumulerte støvet frigjøres som ei støvbombe og man salter mere for å holde det nede. I byene feier man i tillegg for å få opp støvet før det frigjøres til lufta. Midt i det hele glemmer man at våt asfalt sliter fortere en tørr asfalt og saltet våt asfalt slites enda fortere en bare våt asfalt. Men så lenge det sitter folk i statens vegvesen med aksjeposter i Vegdekke, AF Gruppen og Multiconsult for til sammen 15 millioner kroner så er det dette mantraet vi får servert inntil noen gidder å gjøre noe med det. Gode poenger! Det virker som om at bare man gjentar halv-sannheter og løgner nok ganger - så blir det fakta. Endret 17. desember 2015 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå