Gå til innhold

Problemer med Macbook Pro (Late 2011) Reklamasjon?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Macbook pro 13" kjøpt i oktober 2011.

Her om dagen så sluttet den å fungere.

Gikk ikke an å skru den på, og den lader heller ikke. Det eneste jeg har lagt merke til er at lyset på magsafe-kontakten lyser veldig svakt grønt, men må nesten være helt mørkt for å se det.

Prøvd å søke litt rundt på nettet for å finne en løsning, men blir ikke helt klok på det.

Jeg har klart å få den til å fungere igjen ved en tråd jeg fant på et annet forum. Det jeg gjorde var å skru opp macen og koble fra batteriet, satt i laderen og den fungerte igjen, dog uten batteri. Satt i batteriet igjen og den begynte å lade. Så fungerte den i én dag, så brått skrudde den seg av igjen. Ble svart med en gang.

Batteriet gir ingen symptomer på at det er noe galt med det.

Har lest et annet sted at det kan ha blitt en feil på hovedkortet. Hvis dette er tilfellet, vil jeg da komme noen vei med å reklamere på det?

 

Kan legge til at jeg har byttet rambrikker og fra sata til ssd disk i løpet av tiden jeg har hatt den, så den har jo vært skrudd på.

 

Takker på forhånd for svar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta det med komplett først, så får vel de sende den videre.

Fordelen å gjøre det slik, i noen tilfeller slipper man å betale frakt selv, og mindre risiko for å ende opp med regningen om det skulle vise seg hovedkort blir skadet enten ved frakt. Med mindre dette kan sansynligjøres er kjøpes feil.

Lenke til kommentar

Ta det med komplett først, så får vel de sende den videre.

Fordelen å gjøre det slik, i noen tilfeller slipper man å betale frakt selv, og mindre risiko for å ende opp med regningen om det skulle vise seg hovedkort blir skadet enten ved frakt. Med mindre dette kan sansynligjøres er kjøpes feil.

Og mens Apple har veldig god support, har Komplett VELDIG god support. 

Lenke til kommentar

 

Ta det med komplett først, så får vel de sende den videre.

Fordelen å gjøre det slik, i noen tilfeller slipper man å betale frakt selv, og mindre risiko for å ende opp med regningen om det skulle vise seg hovedkort blir skadet enten ved frakt. Med mindre dette kan sansynligjøres er kjøpes feil.

Og mens Apple har veldig god support, har Komplett VELDIG god support. 

 

 

Ja vet jo det, spurte Apple hva det koster med i5 5200U for mac mini og ennå ikke fått svar.

De vil heller ikke si hvorfor nyere mac mini kommer med ram loddet i hovedkortet. Så der er forum bedre en apple.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Det er jo ikke noen hemmelighet hvorfor Apple har begynt å lodde ram rett på hk'et, enten kjøper du en sku med for lite og må kjøpe en ny, eller så kjøper du en som koster litt mer, men som har det du trenger nå og i nærmeste fremtid :)

Lenke til kommentar

Da har jeg tatt kontakt med Komplett ang reklamasjon, så får se hva de sier. 
Den er 4 år gammel nå, men forventer at den skal holde lenger enn det med normalt bruk. 

Tilstanden på batteriet viser:

Informasjon om tilstand:

  Syklusantall: 969

  Tilstand: Normal

  Batteri installert: Ja

  Ampere (mA): 1434

  Volt (mV): 12267

 

Så er lite sannsynlig at det er batteriet som er feilen. 

Kommer tilbake med svar på hva Komplett sier.

Hva mener dere? Bør jeg forvente at maskinen holder lenger enn 4 år?

Lenke til kommentar

5 års reklamasjonstid.

 

Jepp det er to år, eller fem på gjenstander som er ment å vare lengre enn to år. Dermed fem på PC. (Det ble vel til slutt fastslått at det er sånn med mobiler og, etter ville protester fra bransjen. )

 

Jokeren her er vel batteriet, som det neppe er fem års reklamasjonsrett på.

 

Det å oppgradere en PC skal i utgangspunktet ikke gjøre noe med reklamasjonsretten, hvis den ikke er konstruert for å være "uoppgraderbar", som en del Mac'er jo er ... da er jeg litt usikker på hvordan det ligger an om man har vært på ferde med loddebolt osv. Men tror det da skal bevises at feilen faktisk skyldes kundens oppgradering før forhandler er off the hook ...

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Alt tilleggsutstyret til MacBooken din skal ha samme reklamasjonstid som det den skal ha i levetid. Ergo har batteriet også 5 års reklamasjonsrett (ved normalbruk, dvs. ikke ved uhell, eller selvpåskyldt). På Apple verkstedet til Eplehuset sier de "alt som er i pakken" for å gjøre det lettere. Lykke til !

Lenke til kommentar

Alt tilleggsutstyret til MacBooken din skal ha samme reklamasjonstid som det den skal ha i levetid. Ergo har batteriet også 5 års reklamasjonsrett (ved normalbruk, dvs. ikke ved uhell, eller selvpåskyldt). På Apple verkstedet til Eplehuset sier de "alt som er i pakken" for å gjøre det lettere. Lykke til !

 

Jepp, det er vel riktig, man må forvente "slitasje" på et fem år grammelt batteri. Dersom man ikke har oversteget antall ladesykluser det skal tåle og det likevel yter for dårlig er det noe galt. Akkurat hva som er "for dårlig" er jeg imidlertid ikke sikker på. Har Apple noen "standard" for hva som er "innafor" relatert til antall ladesykluser?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hadde en macbook pro (2009), den holdt ganske akkurat i 5 år, og ved kontakt til eplet kunne de informere meg om at slike maskiner holder mellom 5 og 7 år ... 

 

Skulle gjerne hatt den opplysningen før jeg kjøpte saken ..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Med min bruk/behov, hadde de vært adekvat i massevis

 

Det som irriterer er at eplebetjenten sa at dette er noe "eplet" vet, men unnlater å nevne for den idioten som tror at her skal vi kjøpe noe som virkelig er verdt den forhøyede sum penger.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei, det er du som oppfatter det som klaging, som igjen betyr at du rett og slett ikke respekterer at jeg benytter meg av korrekt tråd for sådanne bekymringer.

 

Kanskje du bør roe ned litt

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...