Jarmo Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Hepp! Skal sette samme en HTPC, den ørtonde i rekkefølgen. (men lenge siden sist) Er det noen fundamentale fordeler eller bak-deler i dag som favoriserer Intel vs. AMD-system? (skylake uaktuelt) Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Jeg har to HTPC pcer her hjemme nå, begge er Intel NUC, den ene med Core i5-4250U CPU og den andre med Celeron N2820. Begge funker utmerket til å se på min DVD samling via Media Center og min BluRay samling (ukomprimerte .mkv filer aka 35-45GB per fil) og til alle ulike .mp4 og .mkv filer i alle oppløsninger fra nett. Så du trenger ikke noe kraftige saker for å se på video. Hva annet skal du bruke den til? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Det lille jeg har fått med meg tilsier at det er mye lettere å finne en god kombo på CPU/IGP/TDP og kjølebehov, på Intel. Kommer vel også litt an på dine egne krav/ønsker. Hvilken oppløsning du vil legge deg på som maks, vifter/vifteløst. Skal evt skalering/prosessering av media gjøres lokalt eller på en server/NAS, etc etc. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. september 2015 Forfatter Del Skrevet 15. september 2015 Ikke jeg som skal ha den. Ja, vedkommende har NAS-server. Og den skal ikke brukes til spilling eller andre oppgaver. Kun filmer-musikk- og surfing. (you tube osv.) Har sett på disse to saker her: https://www.komplett.no/product/801034/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-intel-entry# Eller https://www.komplett.no/product/765244/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-amd-a4 Resten har jeg hjemme. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Ville tro begge fungerer bra til en HTPC. Jeg henter også alt innhold fra en "NAS" aka server med mange disker Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. september 2015 Forfatter Del Skrevet 22. september 2015 Hepp! Har tenkt å bruke denne CPU-en, https://www.komplett.no/product/809078/datautstyr/prosessorer/amd-athlon-5350-socket-am1(R3) Er det noe mer å hente med et dedikert skjermkort? Og event. hvilket? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Du trenger ikke noe dedikert skjermkort så lenge det kun er film/TV osv som den skal brukes til. Når "skjermkortet" i en Celeron N2820 drar full HD (ukomprimert) som en lek, så sier vel det mye om at du ikke trenger noe kraftige saker til slikt bruk. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. september 2015 Forfatter Del Skrevet 23. september 2015 Ok, tenkte meg at APU med R3 bør holde, ja Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. september 2015 Forfatter Del Skrevet 23. september 2015 Har knall HTPC kabinett, med fjernstyring, bygd flere av disse.. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Hva anbefales som beste erstatter til Windows Mediacenter med bra PVR funkionalitet?? Vil jo oppgradere til Windows 10, men er veldig låst til MediaCenter, noe som hindrer meg i å oppgradere... Har TV-Tuner med integrert kortleser som funker som bare det i MediaCenter uten masse fix og trix... Lenke til kommentar
myhken Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Hva anbefales som beste erstatter til Windows Mediacenter med bra PVR funkionalitet?? Vil jo oppgradere til Windows 10, men er veldig låst til MediaCenter, noe som hindrer meg i å oppgradere... Har TV-Tuner med integrert kortleser som funker som bare det i MediaCenter uten masse fix og trix... Hva bruker du den pcen til da? Jeg kjører fortsatt Windows 7 på mine HTPCer siden jeg også er bundet opp til Media Center. Men nå bruker jeg de to HTPCene jeg har kun til å se på film, høre på musikk og type Netflix osv. Brukes ikke til noe annet. Derfor er det helt unødvendig å oppgradere disse til noe nyere, så lenge de fungerer som de skal. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 (endret) Bruker selv siste generasjon mac mini med i5 (den kraftigste) processor med 8GB RAM og SSD. Kjører Windows 8.1 enn så lenge samt direkte oppstart i kodi (xbmc); alt styres via fjernkontroll. Alle filmer/TV-serier er lagret på flere NAS bokser. Maskinen er koblet opp via Gbit nettverk. Mac mini og Kodi anbefales; eneste grunnen til å kjøre Windows 8.1 på maskinen er at OS X støtter ikke 23.976 bilder/sek skikkelig, samt TrueHD (med eller uten Atmos) og DTS-HD.MA heller ikke støttes i OS X. Foretrekker også software rendering av filmer; siden verken Intel sin GPU (eller Nvida/AMD) tegner like bra via hardware akselerering. Derfor litt futt på prosessor. 4K materiale opp til 30 bilder/sek fungerer også fint. Dedikert skjermkort til en slik maskin er fullstendig unødvendig forøvrig NB! Intel sine GPU'er er faktisk de eneste som klarer levere 23.976xxxxxx bilder pr/sek nøyaktig (99.9% av alle bluray filmer leveres på denne bilderaten). Alle andre drifter på klokka; og man får hopp i bilde om man kjører bildet i v-sync med skjerm. Så argument for å hoppe over AMD; samme gjelder Nvidia og AMD's dedikerte skjermkort (utrolig nok). Endret 17. oktober 2015 av TGB Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2015 Maskinen ble bra den, brukes kun til internett-stoff.og musikk Til bluray-filmer bruker vi dette anlegg: Lenke til kommentar
pstub Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Hva anbefales som beste erstatter til Windows Mediacenter med bra PVR funkionalitet?? Vil jo oppgradere til Windows 10, men er veldig låst til MediaCenter, noe som hindrer meg i å oppgradere... Har TV-Tuner med integrert kortleser som funker som bare det i MediaCenter uten masse fix og trix... Hva bruker du den pcen til da? Jeg kjører fortsatt Windows 7 på mine HTPCer siden jeg også er bundet opp til Media Center. Men nå bruker jeg de to HTPCene jeg har kun til å se på film, høre på musikk og type Netflix osv. Brukes ikke til noe annet. Derfor er det helt unødvendig å oppgradere disse til noe nyere, så lenge de fungerer som de skal. Bruker egentlig kun MediaCenter plus litt forskjellig web-TV og YouTube. Så nei, det er egentlig IKKE NOE som gjør at jeg "MÅ" oppgradere til Windows10, mer enn at jeg liker å ha det siste! Og vil jo gjerne ha gyldig lisens til Windows10 så jeg kan oppgradere gratis en gang i fremtiden, når det kanskje kommer flere alternativer til MediaCenter.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå